سیاسی

رفتارهای خلاف ولایت از دید ملت مخفی نخواهد ماند

مهم‌ترین معیار انتخاب کاندیدای اصلح در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی است و کسانی که در اجرای این بیانات هیچ تلاشی نمی کنند و حتی در جهت مخالف آن حرکت می کنند، باید بدانند که این رفتارهای ضد و نقیض و اینکه در ظاهر شعار ولایتمداری سر می دهند و در عمل خلاف ولایت عمل می کنند از دید ملت ایران مخفی نخواهد ماند.
احمد جان نثاری – انتخابات همواره به عنوان مظهر مردم سالاری و اقتدار ملی شناخته می شود که در برگزاری آن نهادهای مختلف قانونگذاری، اجرایی و نظارتی مسئولیت های گسترده ای را به صورت مستقیم و غیرمستقیم برعهده دارند و سعی دارند تا با حضور هر چه بیشتر و بهتر مردم در این رخداد مهم سیاسی زمینه های ثبات ، تقویت مشارکت مدنی و تایید یا رد سیاست های نامزدهای مختلف را فراهم آورند. جمهوری اسلامی ایران از بدو پیروزی خود تاکنون تقریباً هر سال یک انتخابات را برگزار کرده و این نشان از اهمیت انتخابات در نظام اسلامی دارد.
مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: انتخابات در کشور ما یک حرکت نمایشی نیست. پایه‏ نظام ما همین انتخابات است. یکی از پایه‏ها، انتخابات است. مردم‏سالاری دینی با حرف نمی شود؛ مردم‏سالاری دینی با شرکت مردم، حضور مردم، اراده‏ مردم، ارتباط فکری و عقلانی و عاطفی مردم با تحولات کشور صورت می گیرد؛ این هم جز با یک انتخابات صحیح و همگانی و مشارکت وسیع مردم ممکن نیست.
 " فعالیت های زودهنگام انتخاباتی به ضرر مصالح کشور است" این جمله را رهبر فرزانه انقلاب در دیدار هزاران نفر از دانش آموزان و دانشجویان مورخ 8/8/87  فرمودند، ایشان با تأکید بر حفظ وحدت، امید و نزدیکی دلها به یکدیگر می‌فرمایند: عده‌ای با عجله از حالا مباحث انتخاباتی را شروع کرده اند که این فعالیت های زودهنگام انتخاباتی موجب منحرف شدن ذهن ها از مسائل اصلی، مشغول کردن افراد به یکدیگر و برخی بدگویی‌ها می شود و این به ضرر مصالح کشور است.
این ایام به سالروز  فرمایشات گوهربار رهبر معظم انقلاب و همانند همان سال و تقریبا با همان فاصله زمانی به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می شویم، اما جریانات سیاسی و شخصیتهای مطرح برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم چه مقدار پایبند به این بیانات هستند.
برای انتخابات ریاست جمهوری دهم از بین حدود 10 کاندیدای احتمالی 4 کاندیدا اعلام حضور قطعی کردند، اما در دوره یازدهم اوضاع کمی تفاوت پیدا کرده است، جمع کثیری از نخبگان سیاسی به صورت مستقیم و غیر مستقیم ابراز علاقه و اعلام آمادگی کرده اند که در این انتخابات شرکت کنند.
حبیب الله عسگراولادی دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت و گو با شما می گوید: پیش بینی می کنم در جریان انتخابات ریاست جمهوری 25 کاندیدای اصولگرا و 15 کاندیدای منفرد و اصلاح طلب حضور پیدا کنند که جمعا 40 کاندیدا خواهند شد که می توانند با یکدیگر مناقشه کنند.
لابه لای اخبار و تحلیل‌های منتشر شده در رسانه ها به برخی از اسامی کاندیداهای احتمالی اشاره شده است، محمد باقر قالیباف، مصطفی پور محمدی، منوچهر متکی، علی لاریجانی، محسن رضایی، علی اکبر ولایتی، علی فلاحیان، پرویز فتاح، علی نیکزاد، غلامعلی حدادعادل، علی مطهری، صادق محصولی، کامران باقری لنکرانی، سعید جلیلی، اسفندیار رحیم مشایی، علی اکبر صالحی، علیرضا زاکانی، غلام حسین الهام، حسن روحانی، سید محمد خاتمی، سید حسن خمینی، محمد رضا عارف، محمد علی نجفی، اسحاق جهانگیری، کمال خرازی، مجید انصاری، عبد الله نوری و حبیب الله بیطرف از جمله کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم هستند.
در میان این اسامی اما برخی چهره‌های مطرح بدون توجه به فرمایشات و مطالبات رهبر فرزانه انقلاب از سیاستمداران درخصوص فعالیتهای انتخاباتی زودهنگام با تمام توان پیگیر مباحث انتخاباتی هستند، ستادهای انتخاباتی خود را در کشور سازماندهی، سایت خبری و تحلیلی راه اندازی ، سخنرانی‌ها و حضور در برنامه‌هایی که انعکاس خبری خوبی دارد از سوی آنها افزایش چشم گیری داشته و حتی برخی شنیده‌ها حاکی از این است که چنان فضا را به نفع خود فرض کرده‌اند که به مسئله کابینه و اعضای دولت هم پرداخته‌اند.
یکی از کاندیداهای سابق ریاست جمهوری که بنا دارد در انتخابات یازدهم نیز برای بار دوم برنامه های خود را به رای مردم بگذارد،فعالیت در حوزه دانشجویی را از خرداد ماه سال جاری در صدر فعالیت های خود قرار داده و ضمن برگزاری جلسات منظم هفتگی با برخی تشکل های دانشجویی از آنان در خواست کرده است که تشکیلات کشوری خود را برای فعالیت های انتخاباتی وی فعال سازند.
به راستی اگر قرار باشد انتخاب رییس جمهور از سوی مردم بر اساس صلاحیت‌ها و انتخاب آزادانه و بدون فریب افکار عمومی صورت گیرد، چه نیازی است که ماه‌ها مانده به برگزاری آن برخی با صرف هزینه های گزاف که منبع مالی آنها هم مورد سوال است، به تبلیغات و فضاسازی به نفع خود بپردازند.
رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار بسیجیان استان خراسان شمالى در سفر اخیر ضمن اشاره به اینکه ورود زودهنگام به مباحث انتخاباتی را اصلا تایید نمی‌کنند، می فرمایند: آن چیزى که در مورد انتخابات خواسته‌ى ماست، فکر ماست، آرزوى ماست، این چند چیز است:
 اول اینکه شرکت مردم در انتخابات، یک مشارکت عظیمى باشد؛ این مصون‌کننده است. همه‌ى تلاش دست‌اندرکاران، امروز و فردا و روز انتخابات و در اثناى مقدمات و مؤخرات، باید این باشد: حضور مردم، حضور گسترده‌اى باشد.
 دیگر اینکه از خدا بخواهیم و خودمان هم چشممان را باز کنیم؛ کارى کنیم که نتیجه‌ى انتخابات، یک گزینش خوب و همراه با صلاح و صرفه‌ى انقلاب و کشور باشد. این معنایش این نیست که اگر ما کسى را نپسندیدیم، با او بداخلاقى کنیم، برخورد تند و سخت و غلط بکنیم؛ نه. آن کسانى که خودشان را صالح میدانند، براى خودشان اهلیت قائلند، وارد میدان شوند. ما هم که میخواهیم انتخاب کنیم، نگاه کنیم، حقیقتاً با معیارهائى که معتقدیم و بین همه‌ى ماها مشترک است، بسنجیم. شاید بشود گفت که بین همه‌ى ایرانى‌ها - معتقدین به انقلاب - این معیارها تقریباً مشترک است. در هر کسى که این معیارها را مشاهده کردیم، کوشش کنیم، تلاش کنیم، کار کنیم - کار سالم - که انتخابات به سمت انتخاب یک چنین کسى برود.
 نکته‌ى اساسى سوم - این است که انتخابات براى کشور مایه‌ى آبروست، مایه‌ى افتخار است. همه مراقب باشند که انتخابات مایه‌ى بى‌آبروئى براى کشور نشود؛ آنطورى که در سال 88 یک عده‌اى سعى کردند انتخابات را مظهر اختلافات وانمود کنند، جنجال سیاسىِ طبیعىِ انتخابات را تبدیل کنند به یک فتنه؛ که البته ملت ایران در مقابلش ایستاد و هر وقت هم شبیه آن اتفاق بیفتد، ملت در مقابل آن خواهد ایستاد.
 البته سلامت انتخابات هم مسئله‌ى اساسى و مهمى است. منتها فرض ما بر این است که مسئولین کشور با وجدان اسلامى و الهى وارد میشوند و انتخابات ما سالم است. در گذشته هم که در دولتهاى مختلف انتخابات انجام گرفته است - چه انتخابات ریاست جمهورى، چه انتخابات مجلس، چه دیگر انتخابها - فرض ما بر این بوده است که انتخابات، انتخابات سالمى است. البته مراقبتهاى گوناگون از جهات مختلف لازم است انجام بگیرد.
این بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی حجت را برای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، مردم و مسولان تمام کرده است، اول اینکه همه باید در جهت مشارکت حداکثری در انتخابات تلاش کنند، دوم اینکه کاندیداهای انتخابات باید از ورود زود هنگام به مباحث انتخاباتی پرهیز کنند، سوم اینکه همه باید برای یک انتخاب خوب و همراه با صلاح و صرفه‌ى انقلاب تلاش کنند، چهارم اینکه همه مراقب باشند که انتخابات مانند سال 88 مایه‌ى بى‌آبروئى براى کشور نشود و در آخر هم مسولان اجرایی باید مراقبت‌های گوناگون برای برگزاری انتخابات سالم را انجام دهند.
به نظر می رسد مهم‌ترین معیار انتخاب کاندیدای اصلح در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی است و کسانی که در اجرای این بیانات هیچ تلاشی نمی کنند و حتی در جهت مخالف آن حرکت می کنند، باید بدانند که این رفتارهای ضد و نقیض و اینکه در ظاهر شعار ولایتمداری سر می دهند و در عمل خلاف ولایت عمل می کنند از دید ملت ایران مخفی نخواهد ماند.

https://shoma-weekly.ir/6WU8X2