بین الملل

رفتارهای خصمانه آلمان علیه ایران، یک جنگ قدرت برای رهبری اتحادیه اروپا است

یک کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه داعیه رهبری آلمان در اتحادیه اروپا باعث شده رفتارهای خصمانه علیه ایران توسط این کشور صورت بگیرد، گفت: آلمان تلاش دارد خود را جایگزین انگلستان در اتحادیه اروپا کند و نمی‌خواهد این جایگاه را به کشور دیگری بدهد.

فرشید باقریان در تشریح شرایط موجود آلمان اظهار کرد: آلمان بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، داعیه رهبری اتحادیه اروپا است. البته از نظر صنایع، آلمان این رهبری را در اختیار دارد؛ اما از نظر سیاست بین‌الملل، آلمان این توانایی را در اختیار نداشت. انگلستان هرکجا آمریکا حضور داشت به‌عنوان یک متحد نامرئی آنگلوساکسون حضور داشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: با خروج انگلیس، اتحادیه اروپا به‌نوعی بدون رأس هرم بوده است. امروز آلمان تلاش دارد خود را در جایگزین انگلستان در اتحادیه اروپا کند و نمی‌خواهد این جایگاه را به فرانسه یا کشور دیگری بدهد.

وی با اشاره به روابط اقتصادی برخی از کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا و سوئیس با ایران بیان کرد: آلمان به دنبال این است که تصویر خطرناکی از ایران بسازد که آن کشورها هم اطاعتی از آلمان در مقابله با ایران داشته باشند.

باقریان جنگ‌های امروز را جنگ عقلانی توصیف کرد و گفت: در جنگ‌های امروزی، نیروهای نظامی کمتر از بین می‌روند و بیشتر غیرنظامیان دچار آسیب می‌بینند. این جنگ عقلانی نیازمند یک خرد مشترک و سازمانی است و آلمان در این جنگ از تمام نیروهای لازم استفاده می‌کند که یکی از آنها، ابزارهای سیاسی در اتحادیه اروپا است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: داعیه رهبری آلمان در اتحادیه اروپا باعث شده است رفتارهای خصمانه علیه ایران توسط این کشور صورت بگیرد. آلمان رهبری صنایع اتحادیه اروپا را بر عهده دارد؛ اما امروز به‌واسطه جنگ اوکراین، نمی‌تواند نیازهای خود را برطرف کند و باتوجه‌به اینکه ایران در کنار روسیه قرار دارد، آلمان از این وضعیت ناخشنود است؛ زیرا آنها نمی‌توانند به‌واسطه حضور ایران، دایره تحریم‌ها علیه روسیه را تکمیل کنند.

https://shoma-weekly.ir/zH8mFB