سیاسی

رفتارهایمان علوی نبوده است

امروز بشریت به حدی از بلوغ، ادراک، احساس و عواطف رسیده و بیش از هر زمان دیگری نیاز به دستورات نهج البلاغه دارد؛ بدون هیچ تعصبی گمان می کنم دستورات و مضامین نهج البلاغه بدون کمترین کاستی قابل اجراست. به طور مثال نامه امیرالمؤمنین به مالک اشتر نمونه ای بارز از منشور حکومتی حضرت علی(ع) است. این منشور دستوری جامع و مانیفستی کامل برای هر کسی است که بخواهد حکومت داشته باشد.
دکتر حسن غفوری‌فرد، رییس هیات نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در گفت‌وگو با شفقنا (پایگاه بین‌المللی همکاری‌های خبری شیعه)، درباره امکان و ضرورت استفاده از مضامین و دستورالعمل های موجود در نهج البلاغه در دنیای امروز گفت: امروز بشریت به حدی از بلوغ، ادراک، احساس و عواطف رسیده و بیش از هر زمان دیگری نیاز به دستورات نهج البلاغه دارد؛ بدون هیچ تعصبی گمان می کنم دستورات و مضامین نهج البلاغه بدون کمترین کاستی قابل اجراست. به طور مثال نامه امیرالمؤمنین به مالک اشتر نمونه ای بارز از منشور حکومتی حضرت علی(ع) است. این منشور دستوری جامع و مانیفستی کامل برای هر کسی است که بخواهد حکومت داشته باشد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: امیرمؤمنان قرن ها پیش بر برادری و برابری میان مسلمانان تأکید داشتند و در جمله کوتاهی به مالک اشتر می فرمایند: «قلب خودت را پر از رحمت بر رعیت کن» امروز بشر بعد از قرن ها به این نتیجه رسیده که محلی با عنوان سازمان ملل ایجاد کند تا مکانی برای دوستی، صلح و صفا میان ملت کشورهای مختلف باشد. جنگ ها، خونریزی ها، کشت و کشتارهای امروز در سوریه و سایر مناطق نتیجه وجود کینه میان افراد مختلف است، اگر بشریت به محبتی که حضرت علی(ع) سفارش کرده اند، توجه کنند قطعا جهانی پر از طف و صفا خواهیم داشت.

غفوری فرد بر طبق سفارش امیرمؤمنان نبود تفاوت میان انسان ها را از دیگر نیازهای امروز انسان ها دانست و افزود: امام علی(ع) فرمودند، انسان هر چه باشد سیاه و سفید، بی دین و با دین، انسان است؛ انسان ها در خلقت فردی شبیه به هم هستند. امروز می توان گفت این سفارش حضرت امیر تا حدودی مورد توجه قرار گرفته است به گونه ای که بعد از قرن ها دیگر میان سیاه و سفید اختلافی نیست. آمریکا که نام مهد تمدن را یدک می کشد تا چند سال پیش افراد سیاه پوست را از رستوران ها بیرون می کردند، حتی در کلیساها سیاه پوستان را از سفید پوستان جدا می کردند، اما امروز به این نتیجه رسیده اند که سیاه ها حق حیات دارند و برای اولین بار یک رییس جمهور سیاه پوست را برای کشور خود انتخاب کردند.

رییس هیات نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: حضرت امیر در خطبه کمیل می فرمایند: «قلب ها ظرف هایی هستند و بهترین قلب ها آنهایی است که ظرفیت بالاتری داشته باشند.» یعنی قلبی که ظرفیت بیشتری دارد می تواند همه انسان ها را بپذیرد، با همه مهربان باشد و ارتباط برقرار کند. این اصل همان چیزی است که بشر پس از سال ها به آن رسیده و می داند که مهربانی و دوستی بال های پرواز او خواهند بود.

او به سفارش امام علی(ع) در مورد اهمیت علم، اشاره و تصریح کرد: امام علی(ع) همواره ارزش علم و عالم را بالاتر از ثروت می دانستند و در خطبه ای 10 دلیل را برای این عقیده خود آورده اند. در دوره انوشیروان روزی او احتیاج به پول داشت و آدمی ثروتمند حاضر شد پول مورد نیاز را به انوشیروان بدهد به شرطی که بگذارد فرزندش درس بخواند، اما او قبول نکرد و گفت فرزندم نباید درس بخواند چرا که ممکن است جایگاه من را بگیرد، اما امروز بشر به اهمیت علم پی برده به گونه ای که چشم انداز 20 ساله ایران، چشم اندازی دانش محور است. بشریت امروز می داند که ارزش انسان ها به پول نیست بلکه به علم و دانش آنهاست.

غفوری فرد در پاسخ به اینکه آیا دستورالعمل های سفارش شده در نهج البلاغه تا به امروز در سطوح مدیریت اجرا شده است؟ گفت: در ایران به عنوان یک کشور اسلامی که شیعه های امام علی(ع) نیز هستیم، دستورات مورد سفارش ایشان در نهج البلاغه اجرا نمی شود و از آن بسیار فاصله داریم. نهج البلاغه با منافع و مسایل حقیقی انسان ها بسیار سازگار است، اما با منافعی فردی، گروهی و سیاسی که برای خود در نظر داریم و الهی نیست، سازگاری ندارد به همین دلیل دستورات حضرت امیر نادیده گرفته می شود.

او افزود: مساله اصلی در هر مملکتی با هر دینی، شایسته سالاری است، اما منافع مقعطی، ظاهری و نزدیک بین عده ای این است که افراد هم جناح و نزدیک به خود را برای بخش های مدیریتی کشور انتخاب کنند در صورتی که بزرگترین مصلحت و منفعت یک رییس جمهور یا مدیر این است که یارانش از قوی ترین انسان ها باشد.

رییس هیات نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در نظر گرفتن منفعت اصلی و گذر از منافع زودگذر تا حدی مهم است که مقام معظم رهبری در صحبت اخیر خود به آموزش و پرورش تاکید کرده اند که این سازمان باید بهترین افراد را انتخاب کنند چرا که آنان فرزندان و نسل آینده را تربیت می کنند.

غفوری فرد ارزیابی خود در بهره مندی جامعه و مسوولان ایران از نهج البلاغه در 35 سال گذشته را بیان کرد و گفت: ارزیابی بسیار مشکل و پاسخ آن آسان نیست. امام علی(ع) در خطبه کوتاهی در جنگ صفین توصیه می کند و می فرمایند: «کاسه سرت را به خدا عاریه بده و پاهایت را مثل میخ بر زمین بکوب» یعنی به گونه ای خود را به خدا بسپار که به فکر کاسه سر خودت هم نباشی. بر همین اساس می توان گفت در دوران دفاع مقدس عملکرد ما بسیار به نهج البلاغه نزدیک بود. همگان برای دفاع از کشور خود با تمام وجود تلاش و ایثار کرده و جان خود را فدا کردند، اما اگر بخواهیم امروز کلیات نهج البلاغه در زمینه های اقتصاد، اخلاق جتماعی، انتخابات، انتصابات، اخوت و روابط بین انسان ها را در نظر بگیریم به زحمت می توان رفتار خود را مورد قبول دانست.

غفوری فرد میزان مطابقت عملکرد سی و پنج سال گذشته ما با نهج البلاغه را بسیار ضعیف دانست و گفت: اگر بخواهم با نمره ای این میزان را مشخص کنم، با ملاحظات بسیار نمره 10 را می دهم.

https://shoma-weekly.ir/rFNLjw