بین الملل

رضایت پنهان غرب پشت ابر مذاکرات

مذاکرات ایران و 1+5 طی دو روز در هتل ریکسوس آلماتی به فاصله 8 ماه از مذاکرات مسکو برگزار شد.
فاطمه صناعی- مذاکرات ایران و 1+5 طی دو روز در هتل ریکسوس آلماتی به فاصله 8 ماه از مذاکرات مسکو برگزار شد. روز نخست مذاکرات در یک نشست سپری شد و طرفین ترجیح دادند پس از ارایه بستههای پیشنهادی به یکدیگر ادامه روز نخست را به بررسی بستهها گذرانده و دور دوم مذکرات را به روز دوم موکول کنند، اگرچه طرفین روز اول از این مسئله سخن گفتند که نمیتوان از آلماتی انتظار نتیجه چشمگیری داشت اما در عین حال مذاکرات متوقف هم نخواهد شد. بههرحال روز اول گذشت و دو طرف طی روز دوم مذکرات را از سر گرفتند؛ چنانچه رئیس تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی در پایان از «روند مثبت» مذاکرات گفت و گروه 1+5 نیز با قدری شکاف به این مسئله اذعان کرد. روسیه و چین به عنوان جناح شرقی 1+5 بر مؤثربودن مذاکرات اذعان کردند اما دیگر اعضای 1+5 که جناح غربی این گروه را تشکیل میدهند، علیرغم اطلاعات منابع غیررسمی، در سخنان و مواضع رسمیشان به مثبت بودن مذکرات اشاره نکردند.

به هر روی مذاکرات آلماتی به اتمام رسید و برای نخستینبار دو طرف بیانیهای مشترک صادر کردند و اگرچه محتوای این بیانیه کوتاه همان اعلام تاریخ و مکان دور بعدی مذاکرات بود که در نشست‌‌های خبری سعید جلیلی و کاترین اشتون نیز بهطور جداگانه مطرح شده بود. طبق توافق دو طرف قرار شد جلسات کارشناسی در تاریخ 18 مارس (28 اسفند) و همچنین دور بعدی مذاکرات در تاریخ 16 و 17 فروردین ماه در روزهای جمعه و شنبه در شهر آلماتی قزاقستان برگزار شود.

عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه و علی باقری، معاون سیاست خارجی شورایعالی امنیت ملی، از جمله اعضای هیأت ایرانی هستند و وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا، سایمون گس، مدیرکل وزارت خارجه بریتانیا و سفیر سابق این کشور در ایران، ما ژائوشو دستیار وزیر خارجه چین، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه، ژاک اودیبر مدیرکل وزارت خاجه فرانسه و هانس دیتر لوکاس، از مقامات ارشد وزارت خارجه آلمان به نمایندگی از سوی کشورهای گروه 1+۵ در این اجلاس شرکت داشتند.

 

درخواست تعطیلی فردو مطرح نشد

اما حرف‌‌هایی در روز اول مذکرات و پیش از مشخص شدن نتیجه مذاکرات مطرح شد که البته در روز دوم با سخنان رسمی مقامات دو طرف صحت آن زیر سؤال رفت. از جمله سخن گفتن از تبادل ایران و غرب بر سر رفع برخی تحریمها مانند طلا، پتروشیمی و بانکها و تعطیلی سایت هستهای فردو در ازای آن. جلیلی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اینکه غرب خواسته است غنیسازی اورانیوم در ایران کاهش یابد و یا برخی از سایتهای هسته‌‌ای بسته شوند نیز گفت: ما برای همکاریها همانطور که در مسکو مطرح کردیم و دیدگاههای خود را گفتیم، آنها در نشست قزاقستان به پیشنهاد ما در مسکو نزدیکتر شدند. وی در ادامه نشست خبری‌‌اش در آلماتی افزود: ما غنیسازی خود را بسته به نیازمان ادامه میدهیم، چه 5 درصد و چه 20 درصد، اما موضوع همکاری است و این که بررسی کنیم همکاریها به چه صورت باشد، آنها امروز پس از 8 ماه به این نتیجه رسیدند که باید گامهای واقع بینانهتری را برای نزدیک شدن به ایران تعریف کنند. خبرنگاری پرسید آیا این امکان وجود دارد که ایران سایت فردو را تعطیل کند که جلیلی گفت: سایت فردو یک سایت قانونی و کاملاً شناخته شده برای آژانس است و زیر نظر آژانس کار میکند. آژانس فعالیتهای آن را بررسی میکند و کاملاً طبق ضوابط آژانس فعالیتهایش را انجام میدهد و بسته شدن آن هیچ توجیهی ندارد. این درخواست را آنها هم نداشتند.

پیشنهادات «واقعبینانهتر» و «منطقیتر»

پس از پایان مذاکرات دیروز سعید جلیلی، رئیس تیم مذاکراه کننده کشورمان با ابراز خرسندی از مذاکرات انجام شده، اعلام کرد که «برخی نکاتی که در این پاسخ مطرح شده نسبت به آنچه در قبل مطرح میشد «واقعبینانهتر» بود و سعی شده بود که در برخی موارد به دیدگاههای ایران نزدیک شود که این را مثبت تلقی میکنیم.» البته دبیر شورای امنیت ملی کشورمان این را هم گفت که «تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.» رویترز به نقل از یکی از اساتید دانشگاه تهران، سعید جلیلی را مذاکرهکننده سرسختی دانسته است که حاضر به دادن امتیازات بزرگ به غربیها نخواهد شد.جلیلی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران 9 ماه پیش در مسکو طرح جامعی برای گفتوگوها ارائه کرد، این طرح پنج محور برای همکاری داشت و اصول و اهداف گفتوگوها را تعیین کرده بود و قرار شد این طرح بررسی و به ما پاسخ داده شود.

روز سهشنبه طرف مقابل در پاسخ به این پیشنهاد ایران پیشنهاداتی را ارائه کرده که این پیشنهادات ناظر به برخی پیشنهادهای طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران بود. وی خاطرنشان کرد: در فاصله نشست مسکو تا نشست آلماتی و طی 9 ماه گذشته، این نگاه ایران خود را بیشتر نشان داد و واقعیتش را همه افکار عمومی جهان مشاهده کردند. کسانی که مدعی بودند تحریمهای فلجکننده را بر ملت ما تحمیل کردهاند در این هشت ماه بیشترین فشارها را به زعم خود علیه ملت ما اعمال کردند. شاهدیم این فشارها و رفتارها نه تنها برای آنها نتیجهای نداشته بلکه اراده ما را در ادامه مسیرمان محکمتر کرده است بنابراین بهترین راه تصحیح این راهبرد و ورود به مسیر جدید است.

https://shoma-weekly.ir/PZsOmK