بین الملل

رسانه ها گزارش آژانس در مورد ایران را وارونه جلوه می دهند

تحلیلگر آلمانی آشنا به امور خاورمیانه و ایران با انتشار مطلبی در مورد گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته ای ایران با انتقاد از عملکرد رسانه های غربی،نوشت: وارونه جلوه دادن محتوای این گزارش همچون گذشته از سوی رسانه ها ادامه دارد.
تحلیلگر آلمانی آشنا به امور خاورمیانه و ایران با انتشار مطلبی در مورد گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته ای ایران با انتقاد از عملکرد رسانه های غربی،نوشت: وارونه جلوه دادن محتوای این گزارش همچون گذشته از سوی رسانه ها ادامه دارد.
 در گزارش ملنتین به عنوان سرمقاله روزنامه یونگه ولت آمده است:گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های هسته ای ایران برای ارائه به اعضای شورای حکام آماده شده اما همچون دفعات قبلی زودتر از موعد در اختیار برخی از رسانه های خاص غربی قرار گرفت و بار دیگر نیز این رسانه ها با تیترهای جنجال برانگیز خود سعی کردند محتوای اصلی گزارش را وارونه جلوه دهند.
ملنتین در ادامه می افزاید: به عنوان نمونه خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس در مورد این گزارش، اینگونه خبر داده که گزارش جدید آژانس حکایت از آن دارد که ایران در آستانه دو برابر کردن موادی است که می تواند خیلی سریع برای تولید سلاح هسته ای مورد استفاده قرار گیرد، درحالی که این جمله نشان دهنده این است که آنها اصلا گزارش را با دقت مطالعه نکرده اند.
نویسنده یونگه ولت می افزاید: براساس مطلب آسوشیتد پرس در برداشت از گزارش آژانس،فرصتی که ایران برای دست یافتن به تولید اورانیوم مورد استفاده برای تولید بمب نیاز دارد به سه ماه کاهش یافته است، این درحالی است که چنین مضمونی در هیچ جایی از گزارش 13 صفحه ای آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره نشده است. ملنتین با اشاره به اخبار و گزارش های دیگر رسانه های غربی در مورد گزارش آژانس، می افزاید: باید گفت که هیچ خبرنگاری برای انتشار مطلب و تحلیل خود این گزارش را با دقت نخوانده است و آنها تنها حدس و گمانه زنی های خود را با انگیزه های سیاسی منتشر کرده اند. وی تاکید کرد: باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که حدس و گمانه زنی با انگیزه های سیاسی هیچ زمانی وظیفه آژانس بین المللی انرژی اتمی نیست و در مورد موضوعاتی به این مهمی باید به واقعیات توجه کرد.
ملنتین بار دیگر به این نکته مهم اشاره می کند که گزارش های آژانس محرمانه است و باید ابتدا در اختیار اعضای شورای حکام قرار گیرد و بعد از تایید آنها انتشار عمومی داشته باشد اما سالهاست که این گزارش های محرمانه به محض آماده شدن در اختیار رسانه های خاص قرار گرفته و با جنجال سازی های غیر واقعی همراه می شود که این مغایر با مقررات داخلی آژانس است.
این تحلیلگر آلمانی در همین رابطه می نویسد: ایران در دو سطح 5 / 3 درصدی و 75 /19 درصدی اقدام به غنی سازی اورانیوم می کند که اورانیوم غنی سازی شده با غنای سه و نیم درصد به عنوان سوخت نیروگاه های اتمی مورد استفاده قرار می گیرد و اورانیوم 19 و 75 صدم درصدی نیز در مصارف دارویی و پزشکی برای درمان بیماران سرطانی مورد استفاده قرار می گیرد.
ملنتین در ادامه می نویسد: دلیل اینکه ایران اقدام به غنی سازی با درصدهای مورد اشاره کرده این است که با محدویت های ایجاد شده از طرف غرب،این کشور قادر به تهیه سوخت مورد نیاز برای راکتورهای هسته ای خود از بازارهای بین المللی نیست و در مورد نیاز دارویی خود نیز نمی تواند روی دیگران حساب کند و باید برای برطرف کردن نیازهای ضروری خود اقدام کند.
نویسنده یونگه ولت در ادامه با بیان اینکه برای تولید سلاح اتمی باید غنی سازی تا مرحله 90 درصدی انجام شود، می نویسد:ایران بنا به دلایل مختلف از جمله سیاسی، اخلاقی، مذهبی و نظامی  هیچ علاقه ای به تولید سلاح اتمی ندارد و بارها نیز این را اعلام کرده است . ملنتین می افزاید: حتی اگر تهران به هر دلیلی غنی سازی اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح را در دستور کار خود قرار دهد،آژانس فورا از این تصمیم مطلع خواهد شد زیرا این نهاد بین المللی نظارت دقیق و مستمری بر فعالیت های هسته ای ایران دارد و هرگونه اقدامی از سوی این کشور را مطلع می شود.
در ادامه مطلب روزنامه یونگه ولت آمده است: در واقع آنچه گزارش اخیر آژانس از فعالیت های هسته ای ایران نشان می دهد این است که ایران به عمد غنی سازی خود را محدود کرده و با تمام قوا به پیش نمی برد تا زمینه و شرایط را برای دستیابی به یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به مناقشه آسان تر کند.
ملنتین در مطلب خود می افزاید: بسیاری از سانتریفیوژهای تاسیسات هسته ای ایران در مرحله آزمایشی قرار دارند و یا اصلا وصل نشده اند ضمن اینکه بخشی از سانتریفیوژهای مورد استفاده نیز از نوع قدیمی هستند درحالی که این کشور می تواند از نسل جدید سانتریفیوژها استفاده کند که در این صورت قادر خواهد بود غنی سازی را به حداقل سه برابر افزایش دهد.

https://shoma-weekly.ir/nK0Ssm