سیاسی

ربا تنها با بخشنامه متوقف نمی شود

مدیر عامل و معاونین بانک مهر اقتصاد با محمد نبی حبیبی، دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی، دیدار کردند.
 محمد نبی حبیبی، دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی، در این دیدار با بیان اینکه نیروهای پرورش یافته انقلاب اسلامی به لطف خدا در همه صحنه ها حضور دارند، ابراز داشت: خرسندیم از اینکه بانک مهر اقتصاد توسط کسانی اداره می شود که دغدغه انقلاب و نظام را دارند لذا با توجه به این امتیاز ویژه باید خود را جزء اداره کنندگان انقلاب بدانید و در زمینه شغلی خود موثر باشید.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه انقلاب باید به دست انقلابیون اداره شود، ادامه داد: شاخصه انقلابی بودن محدود به تاریخ تولد افراد نمی شود، لذا کسانی باید به میدان مدیریت کشور وارد شوند که همراستا با اصول و ارزش های نظام حرکت کنند.

حبیبی با تاکید بر طراحی یک نظام بانکداری اسلامی در بطن اقتصاد اسلامی و با بیان اینکه در حال حاضر خط مقدم مبارزات ما در حوزه اقتصاد قرار دارد، خاطر نشان کرد: یکی از دلایل جنگ تحمیلی در سال های آغازین انقلاب از میان بردن زیر ساخت های اقتصادی کشور بود؛ چرا که دشمن می خواست مردم طعم شیرین رفاه را در نظام جمهوری اسلامی تجربه نکنند و با ایجاد نارضایتی عمومی، نظام نوپای اسلامی را دچار آسیب کند.

وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که در صریح ترین آیات قرآن از ربا به عنوان یک کار حرام یاد می شود به علت فشاری است که از سوی ربا گیرنده به مردم وارد می شود، تصریح کرد: اگر در راستای اسلامی سازی نظام بانکی کشور تنها یک بخشنامه یا ماده و تبصره به نظام بانکداری متعارف اضافه گردد اما در صحنه عمل هیچ تغییری حاصل نشود و فقط عنوان بانکداری بدون ربا بر آن اطلاق شود، کاری از پیش نخواهد رفت و مردم متوجه ماهیت موضوع خواهند شد که بانکداری ربوی صورت گرفته است.

در ادامه این دیدار دکتر نتاج مدیر عامل بانک با ارائه گزارشی از نحوه شکل گیری بانک مهر اقتصاد و معرفی خدمات و اقدامات این بانک در سال های اخیر، اظهار کرد: بانک مهر اقتصاد با برخورداری از 12 میلیون سپرده گذار و 40 هزار میلیارد تومان منابع، در چارچوب قانون عملیات بانکی بدون ربا مشغول فعالیت است و حرکت به سمت استقرار نظام بانکداری اسلامی را مهم ترین هدف خود قرار داده است.

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد قانون عملیات بانکی بدون ربا را مقدمه ای برای رسیدن به آرمان تحقق بانکداری اسلامی دانست و گفت: عالی ترین هدف ما استقرار نظام مالی و پولی اسلامی است که فراتر و متعالی تر از بانکداری اسلامی قرار دارد.

دکتر نتاج با بیان اینکه سند اقتصاد مقاومتی سر سلسله همه اقدامات بانک مهر اقتصاد می باشد، ادامه داد: بنا داریم در برنامه های آتی بانک، اهداف سند اقتصاد مقاومتی و محورهای 24 گانه آن که به بانک ها و موسسات مالی ارتباط دارد به صورت ویژه و ملموس لحاظ شود.

دکتر نجف پور، معاون اعتبارات و تجهیز منابع، نیز به بیان اهم اقدامات این بانک در حوزه بانکداری بدون ربا پرداخت و گفت: بانک مهر اقتصاد با همکاری اساتید حوزه و دانشگاه اقدام به طراحی مدلی عملی برای پیاده سازی بانکداری بدون ربا نموده است که این مدل با 12 گام عملیاتی باید حداقل در یک دوره 5 ساله عملیاتی شود.

وی در تشریح مدل استقرار بانکداری بدون ربا در بانک مهر اقتصاد، یکپارچگی، تجهیز و تخصیص منابع، مهندسی مجدد فرآیندها، تبیین نظام آموزشی بانکداری اسلامی، برخورداری از مدل جامع آموزشی، داشتن نرم افزار جامع بانکداری اسلامی، برخورداری از نظام نظارت شرعی، طراحی و استقرار نظام انگیزشی، برخورداری از مرکز مشاوره بانکداری اسلامی، نهادینه سازی فرهنگ و طراحی یک مدل برای پیاده سازی بانکداری اسلامی را 12 گام تعریف شده برای اجرای عملی بانکداری بدون ربا عنوان کرد.

معاون اعتبارات بانک مهر اقتصاد با اشاره به اقدامات بانک مهر اقتصاد در خصوص باز مهندسی فرایندها و آموزش کارکنان، خاطر نشان کرد: تمامی روش ها و فرایندها در مجموعه مهر اصلاح و بازمهندسی شده است و عقود و قراردادهای بانکی به لحاظ انطباق با شرع مقدس مورد بازنگری قرار گرفته در زمینه آموزش نیز به منظور ارتقاء دانش کارکنان تا کنون 330 هزار نفر ساعت آموزش احکام بانکداری بدون ربا انجام شده است.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین نجفی مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در بانک مهر اقتصاد به تبیین آسیب ها و چالش های پیش روی پیاده سازی بانکداری بدون ربا پرداخت و گفت: فرهنگ سازی یکی از کلیدی ترین عوامل در استقرار بانکداری اسلامی می باشد، لذا نهادهای علمی کشور باید با شناسایی نیازها و بومی سازی مسائل شرعی، این مقوله را از حوزه مباحث تئوریک خارج کنند و به عرصه اجرای آن ورود نمایند.

وی با بیان اینکه تمامی قراردادهای بانک مهر اقتصاد به لحاظ انطباق با شرع مقدس مورد بازنگری قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: رعایت قوانین و مقررات بانکداری بدون ربا در قراردادهای منعقده، آموزش کارکنان، اطلاع رسانی به تسهیلات گیرندگان و نظارت بر نحوه مصرف تسهیلات ارائه شده از مهم ترین دغدغه های نهاد نمایندگی ولی فقیه در بانک است.

https://shoma-weekly.ir/3WHiIO