بین الملل

راه وحدت امت اسلام، حذف منابع فکری تکفیری‌ها است

وجود گروههای تکفیری و تندرو افراطی در منطقه آسیب فراوانی را به جامعه اسلامی وارد می‌کند و در راستای خواست کشورهای غربی امت اسلامی را به سمت واگرایی هدایت می‌کند.
اوضاع و احوال عراق در ماههای اخیر و بعد از فروکش کردن نسبی التهابات سوریه دچار تغییراتی شده است. گروههای تکفیری که مورد حمایت غرب و به خصوص کشورهای مرتجع منطقه مانند عربستان هستند، بعد از اینکه در شکست دادن دولت و ملت سوریه موفق نبودند این بار به دنبال انتقال بحران درون سوریه به کشورهای مجاور منطقه هستند که در این بین عراق بیشتر مورد توجه آنها قرار گرفته است. گروههای تکفیری قصد دارند به نوعی در برخی استانهای مرزی عراق قدرت را به دست بگیرند و مردم را علیه دولت مرکزی تهییج کنند. با توجه به فرا رسیدن هفته وحدت و حضور گروههای افراطی این چنینی در منطقه که به وحدت جامعه اسلامی آسیب وارد میکنند به سراغ حسین رویوران کارشناس مسائل خاورمیانه رفتیم و نظر وی را پیرامون نفوذ این گروههای تندرو در منطقه مخصوصا در کشور عراق جویا شدیم:

حسین رویوران در گفتگو با «شما» در خصوص نفوذ گروههای تکفیری در منطقه مخصوصا در کشور عراق طی ماههای اخیر اظهار کرد: وجود گروههای تکفیری و تندرو افراطی در منطقه آسیب فراوانی را به جامعه اسلامی وارد میکند و در راستای خواست کشورهای غربی امت اسلامی را به سمت واگرایی هدایت میکند.

وی به گسترش پدیده گروههای تکفیری در جهان اسلام طی سالهای اخیر اشاره کرد و خاطرنشان کرد: حضور این پدیده شوم در جهان اسلام بسیار مضر است و موجب ایجاد جنگهای طولانی در بین امت اسلامی خواهد شد و وضعیت سوریه به عنوان نمونه عینی رفتار گروههای تکفیری قابل مشاهده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه به عدم توفیق تکفیریها علی رغم حمایت غرب و عربستان در سوریه اشاره کرد و افزود: گروههای تکفیری افراطی در سوریه مورد حمایت عربستان و کشورهای غربی بودند، اما در برابر ملت سوریه شکست خوردند و در حال حاضر هم به دنبال این هستند که این شورشها و التهابات را به نوعی به کشورهای همسایه انتقال دهند که در این بین عراق با توجه به پیشینهای که در سال ۲۰۰۷ داشت برای این مسئله مستعد است.

رویوران، بندر بن سلطان را یکی از حامیان اصلی تکفیریهای منطقه دانست و گفت: بندر بن سلطان به عنوان یکی از حامیان قدرتمند گروههای تکفیری حمایت مالی و تسلیحاتی فراوانی را از این گروهها انجام میدهد تا این گروهها بتوانند وی را به اهدافش در منطقه که‌‌ همان نابودی اسلام حقیقی است برساند.

وی راه نجات امت اسلامی از شر این گروههای افراطی و تندرو را از بین بردن منابع فکری این گروه دانست و اضافه کرد: منابع فکری گروههای تکفیری در عربستان سعودی است و آنها با تقویت مادی و معنوی این گروهها به وحدت امت اسلامی آسیب میزنند که باید این منابع فکری از بین بروند تا امت اسلامی از شر این دستههای افراطی خلاص شود.

این کارشناس مسائل منطقه در خصوص سرنوشت گروههای تکفیری در عراق هم گفت: عراقیها یکبار تجربه آسیب دیدن از ناحیه این گروهها را در
بمب
گذاری سامرا در سال ۲۰۰۷ دارند و این بار هم در تلاش هستند که خطر این گروهها را از کشورشان دور کنند.

رویوران در ادامه افزود: از بین بردن خطرات پیشروی گروههای تکفیری در سوریه مستلزم یکپارچگی و وحدت بیشتر مسلمان عراق با یکدیگر است و دولت عراق باید تمهیدی را بیندیشد تا گروههای سنی در عراق از نزدیک شدن به تکفیریها اجتناب کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان خاطرنشان کرد اگر آگاه سازی خوبی در عراق انجام شود و گروههای شیعه و سنی بر علیه تکفیریها و تندروها وحدت کنند میتوان انتظار داشت که دولت عراق خطر این گروهها را از خودش دور کند و سرکوبی این گروهها به طور دائم در این کشور اتفاق بیفتد.

https://shoma-weekly.ir/kpUWm1