سیاسی

راه عبور از خطر‌گاهها و لغزشگاه‌ها در ایران اسلامی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با نخبگان جوان کشور که در تاریخ 17/7/92 صورت گرفت بار دیگر بر سیاست مهم کشور مبنی بر «پیشرفت علمی با شتاب بالا» تأکید ورزیده و نخبگان کشور را مهندسین پیشرفت آینده کشور دانستند.
حمیدرضا ترقی - رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با نخبگان جوان کشور که در تاریخ 17/7/92 صورت گرفت بار دیگر بر سیاست مهم کشور مبنی بر «پیشرفت علمی با شتاب بالا» تأکید ورزیده و نخبگان کشور را مهندسین پیشرفت آینده کشور دانستند. از سخنان مهم معظم له در این دیدار گذر از دشواری‌ها، عبور از خطرگاهها و لغزشگاه‌ها در ایران اسلامی را در سه موضوع تبیین فرمودند:
1-    پیشرفت علمی با شتاب بالا در کشور
2-    اتکاء مسئولان به استعداد و ظرفیت‌های درونی ملت
3-    تبدیل شدن ایران به قدرت جدید منطقه
پیشرفت علمی کشور که به عنوان سیاست بنیادی برای نظام توسط مغز متفکر دستگاه کشور تبیین و تعیین گردیده بیش از دوازده سال است که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و دیگر مسئولان نظام قرار گرفته و خوشبختانه ضریب هوشی بالای جوانان کشور شرایطی را فراهم ساخته که نیروی جوان و نخبگان کشور ما قادرند به قله‌های پیشرفت همه جانبه کشورشان برسند، زیرا امروز هر کار علمی و فناوری در کشور که زیرساخت آن وجود داشته باشد از دست جوان ایرانی و نخبه ایرانی برمی‌آید. مگر اینکه زیرساخت آن در کشور وجود نداشته باشد.
این پیشرفت علمی مستلزم چند اقدام مهم است.
1-    حرکت بی وقفه و مستمر در مسیر تولید علم
2-    عدم سستی و تنبلی و تردید در حرکت رو به جلو
3-    تلاش برای ارائه فکر نو و نظرات برتر (نوآوری علمی)
4-    آسیب شناسی و مانع شناسی در رشد علمی کشور
5-    رصد کردن جریان علمی در کشور و باز کردن گره‌ها و گیرها و مشکلات و ناهماهنگی‌ها
6-    ایجاد هماهنگی در بین دستگاههای مربوطه
7-    حفظ شتاب رشد علمی کشور
8-    پیوند دادن مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و تولید علم به صنعت و دانشگاه
9-    اختصاص پایان‌نامه‌ها و کارهای تحقیقاتی به نیازهای داخل کشور نه نیازهای بیرونی
10-مضاعف کردن توانایی‌های نخبگان از طریق تقوا و پرهیز کاری و پاکدامنی و توجه به خداوند
•    اتکاء به استعدادهای درونی ملت، پیشرفت را درون‌زا کرده و اعتبار و وزن کشور را بالا می‌برد، زیرا هر گونه حرکت و جهش و رشد درون‌زا موجب اعتبار و ارزش و وزن و ابهت کشور می‌شود. این نوع پیشرفت درون‌زا ارزش دارد والا اگر با کمک دیگران و با توجه و امکانات دیگران رشدی صورت گیرد نمی‌شود آن را پیشرفت واقعی تلقی کرد. برای اتکاء به استعدادهای درونی باید:
1-    متون تولید شده توسط دانشمندان ایرانی در زمینه‌های مختلف طب و روانشناسی و فیزیک و شیمی و ریاضی و نجوم و غیره بعنوان متون درسی تدریس شود.
2-    دستگاهها در قراردادهایی که برای ساخت پروژه‌ها و توسعه و عمران کشور می‌بندند اولویت را به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های عناصر داخلی بدهند.
3-    اساتید دانشگاه از تعصب نسبت به متون ترجمه شده غربی بپرهیزند و حتی‌الامکان به منابع داخلی و دانشمندان ایرانی بعنوان متون درسی تکیه کنند.
4-    سیاستهای تشویقی برای مخترعین و نوآوران داخلی اتخاذ و جلوی اخاذی و رشوه‌گیری از مخترعین برای ثبت و تولید اختراعات گرفته شود.
5-    از کارشناسان و طراحان و برنامه‌ریزانی که الگوی آنها غرب و بیگانه بوده و حاضر به نگاه به درون و تکیه به علوم داخلی نیستند در توسعه و پیشرفت کشور استفاده نشود.
•    برای تبدیل شدن ایران به قدرت جدید منطقه‌ای در ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی و نظامی باید برنامه‌ریزی کرد، تردیدی نمی‌توان داشت که امروز ایران به لحاظ نظامی و دفاعی قدرت جدید و برتر منطقه است سلاحهای ساخت داخل ایران در انواع دفاعی آن چشم کارشناسان نظامی دنیا را خیره کرده و نقش بازدارندگی مهمی را در برابر تهدیدات بیگانگان ایفا نموده است.
•    امروز نفوذ سیاسی و قدرت تصرف ایران در فضای پیرامونی خودش از قدرتهای غربی بالاتر نباشد هم تراز است.
•    امروز به برکت توانمندی‌های سیاسی، دیپلماسی وامنیتی کشور دشمنان انقلاب و نظام اسلامی معترف به قدرت برتر و جدید ایران در منطقه هستند.
-    اینکه جمهوری اسلامی بدون تکیه بر کشورهای هسته‌ای خود را به باشگاه کشورهای هسته‌ای جهان وارد کرده.
-    اینکه جمهوری اسلامی علیرغم تحریم‌های فلج کننده غرب توانسته در فنا‌وری هسته‌ای این همه پیشرفت کند.
-    اینکه جمهوری اسلامی دارای قدرت حل و فصل بحران‌های منطقه را پیدا کرده و بدون ایران هیچ بحرانی حل نمی‌شود.
-    اینکه در بین کشورهای ناامن منطقه و اطراف ، ایران تنها کشور دارای امنیت و ثبات و آرامش منطقه است.
-    اینکه جمهوری اسلامی از پشتوانه عظیم و بی نظیر مردمی در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی برخوردار است.
-    اینکه جمهوری اسلامی از رهبری خردمند و با اقتدارو دوراندیشی در عرصه بین‌المللی برخوردار است که همه به دوراندیشی و اقتدار و محاسبه‌گری دقیق وی در مناسبات و حوادث معترفند.
-    اینکه امروز بزرگترین ابرقدرت بین‌المللی محتاج مذاکره با ایران است و نمی‌تواند مشکلات خود در منطقه را بدون ایران حل و رفع کند.
-    اینکه در سازمان ملل توجه جهان به پیام انقلاب اسلامی بیش از همه است و تمام شبکه‌های رسانه‌ای بین‌المللی مجبورند مستقیماً مواضع جمهوری اسلامی را به گوش علاقمندان جهان برسانند همه دلایل روشن و متقنی از ظهور این قدرت جدید در منطقه است.
بنابر این ملت ایران با لوازم فوق می‌تواند ضمن عبور از پیچ تاریخی مهم، از خطرگاهها و لغزشگاههای فراروی خود به سلامت و با درایت رهبری ولی فقیه‌اش عبور کند.


https://shoma-weekly.ir/swAon4