سیاسی

راه امام حسین را در فضای مجازی هم می توان پیمود

در حالی که این روزها شهر به سوگ مولایی نشسته است که هدفش از قیام امر به معروف و نهی از منکر بود؛ از این خواست اصلی امام حسین (علیه السلام) کمتر سخن به میان می آید. این در حالی است که تکنولوژی با همه مضراتش ابزارهای نوینی برای پیمودن بهتر این راه را نیز برابر ما قرار داده است.
حجت الاسلام محمدحسن ذاکری در گفتگو با نمانیوز در خصوص امر به معروف در فضای مجازی گفت: شبکه های اجتماعی یکی از فضاهای دردسترسی هست که امروزه در اختیار افراد و سازمان های فرهنگی قرار گرفته است و باید از آن به بهترین شکل ممکن برای اعتلای فرهنگ اسلامی و به ویژه امربه معروف و نهی از منکر در عرصه های مختلف از آن بهره جست.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: بعد اجتماعی امربه معروف یکی از مسائل بسیار مهم و تاثیرگذار بر زندگی بشر است. هر کدام از ما می توانیم به نوبه خود امر به معروف کنیم. یکی از ابزار مهم همین شبکه های اجتماعی است. از مزایای فعالیت در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی این است که ما معذوراتی که در برخورد حضوری با مخاطب است، را نداریم و این یک شانس بزرگ برای اثرگذاری بیشتر است. فلذا می توانیم از آن استفاده کنیم و عموم مردم را به بهترین شکل ممکن توصیه به معروف کنیم. اینکه این گام چقدر می تواند مفید و موثر واقع شود قابل بررسی است. اگرچه نباید از این غافل شویم در منابع دینی ما به این مسئله تاکید شده است که در راه خدا قیام کنید ولو اینکه یک نفر یا دو نفر باشید. ایمن مسئله بر اقامه حدود الهی تاکید دارد که بر تک تک افراد جامعه واجب شده است. و اگر فرد این حدود الهی را بر خود، بر خانواده، بر اقوام و بر همسایگان به کار گیرد، قطعا به اصلاح جامعه منجر خواهد شد و جامعه را از سراشیبی سقوط اخلاقی نجات خواهد داد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: اجرای قانون در هر کشوری به ویژه کشور اسلامی ما که قوانین آن بر اساس قانون اساسی و شرع مقدس است و اجرای آن می تواند بهترین راه برای رشد و سعادت برای جامعه باشد. ما اکنون قانون عفاف و حجاب را داریم که تمام وظایف دستگاهها و سازمان های اجرایی در آن آمده است. اگر به دستورها و فرامین آن عمل شود، قطعا شاهد تحولات خوبی در این عرصه در سطح ذاکری ادامه داد: جامعه خواهیم بود. نقد و انتقاد ما این است که هیچکدام از دولت ها نتوانسته اند اقدام چشمگیری در این عرصه انجام دهند. ما انتظار داریم که قانونی که تحت عنوان عفاف و حجاب هست و مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته و ابلاغ شده است، اجرا شود. زیرا با اجرای آن یقینا شاهد تحولات چشمگیری خواهیم بود. فلذا از یک سو ما باید عمل به قانون کنیم زیرا زیرساخت های اجرایی آن وجود دارد از سوی دیگر نوع برخورد ما هم باید مطابق با موازین اسلامی و شرع مقدس باشد. به هر حال باید از راه درست وارد شد و طریق هدایت و راه درست را برای جوانان مشخص کرد و برخوردی که مطلوب نظام و حکومت اسلامی ماست، انجام شود.

وی افزود: فلذا می توان گفت اقداماتی که باید انجام گیرد بخشی از آن به دولت و نهادهای اجرایی بر می گردد که مسئولان باید بر روی آموزش و تربیت افراد جامعه بپردازند و عفاف و حجاب را به گونه ای در افراد نهادینه کنند که بی حجاب و بدحجابی در جامعه حاضر نشود و یک سری اقدامات هم باید برای جامعه ای که به این مشکل دچار شده است، اختصاص یابد که طبیعتا سازمان ها و نیرویی انتظامی و دیگر ارگان ها باید وارد عمل شوند و بخش دیگر امر و نهی را باید افراد جامعه به عنوان وظیفه دینی به آن عمل کنند.

باید همواره به نقش مهم تربیت توجه کنیم و از آن غافل نشویم. قسمتی از تربیت افراد جامعه به آموزش و پرورش برمی گردد و بخشی از آن در حیطه اختیارات خانواده است. حکومت باید به هر دوی اینها کمک کند تا عنصر خوب تربیت یافته و خوب رشدیافته ای را تربیت کنیم تا آسیب ها نتواند در جامعه او را از پای در آورد و دچار بحران نشود.

https://shoma-weekly.ir/s92x6G