سیاسی

راه ابریشم در عرصه معنوی نیز می تواند فعال شود

تولیت آستان امام گفت: آی کپ حتما می تواند در آینده روزهای بهتری داشته باشد. سخن گفتن و گفتگو، شرط اولیه برای کمترکردن آلام جامعه جهانی است. راه ابریشم، می تواند یکی از تلاش های مشترک ما برای کاهش این آلام باشد. امیدوارم راه ابریشم صرفا راهی برای داد و سند کالاهای ما نباشد بلکه راه پذیرش خوبی های ما هم باشد.
سید حسن خمینی در اختتامیه کنفرانس بین المللی احزاب آسیایی: مشکلات پیش روی بشر جز کنار هم نشستن و همفکری قابل حل نخواهد بود

تولیت آستان حضرت امام(ره) گفت: مشکلی که پیش پای جامعه انسانی است، جز با هم فکری و کنار هم نشستن احزاب مختلف که نماینده مردمان مختلف هستند، حل شدنی نیست.

به گزارش روابط عمومی حزب موتلفه اسلامی، حجت الاسلام سیدحسن خمینی تولیت آستان حضرت امام(ره) عصر امروز در کنفرانس بین المللی احزاب آسیایی با اشاره به بحث تحزب گرایی در اسلام اظهار داشت: حزب اگرچه لازمه مهم دنیای معاصر است اما کارکردهای آن در بخش های مختلفی از دیرباز در فرهنگ اسلامی ما وجود داشته است.

وی افزود: اصل حضور مستمر مردم در قدرت سیاسی به وسیله دو نهاد بیعت و امر به معروف و نهی از منکر، جزء ارکان سیاسی اسلامی است. حاکمان در طول تاریخ، اگر مطابق اسلام عمل می کردند، باید با پذیرش عمومی به مسند قدرت می نشستند و هم در طول تصدی حکومت، هیچ گاه از نظارت عمومی بی نیاز نبودند.

حسن خمینی ادامه داد: البته تردیدی نیست که این مهم در مواقع بسیاری انجام نشد و مانند بسیاری از دستورات اسلام این دستور هم در دوره هایی مغفول ماند. البته بحث موقت بودن قدرت سیاسی از اموری است که بعدها به فرهنگ سیاسی افزوده شد اما اصل تاسیسی بودن رای مردم در حاکمیت جامعه و اصل پذیرش مردم از اصول موکد اسلام بوده است.

تولیت آستان حضرت امام خمینی گفت: همچنین پس از اینکه حاکمی تصدی امر حکومت کرد، وظیفه مردم تمام نمی شود و باید با امر به معروف و نهی از منکر نظارت استمرار داشته باشد.

حسن خمینی با اشاره به لزوم تاسیس حزب در روزگار امروز گفت: در گذشته تصور می شد که فرد می تواند به تنهایی واقعیت های جامعه را به قدر فهم خود بفهمد و بتواند در راستای تغییر جامعه به سمت بهبود اثرگذار باشد اما امروز در جامعه جهانی با توجه به پیچیدگی های موجود، هم شناخت خوب از بد و هم معرفت به راه صحیح و هم آشنایی با راه های نوین از عهده یک نفر خارج است.

وی اضافه کرد: به همین جهت، کار فردی همواره از کار جمعی ضعیف تر است. در عالم ریاضی یک به علاوه یک، دو می شود اما اگر به قواعد انسانی تن بدهیم، شاید یک به علاوه یک، نتایج بیشتری از یک ایجاد کند.

حسن خمینی ادامه داد: امروزه دنیا برای کار جمعی در حوزه شناخت واقعیت های امروز و شناخت راه صحیح و شناخت صحیح از غلط، محتاج این است که احزاب و افراد دور هم بنشینند و همگرایی داشته باشند.

وی گفت: به همین جهت، قانون اساسی ما از آرمان های اسلام وام گرفته و اصل حزب را به عنوان اصل اسلامی پذیرفته و به همین دلیل، در کشور ایران، احزاب با اندیشه های مختلف شکل گرفته است.

حسن خمینی گفت: در مقیاسی بزرگ تر در جامعه انسانی محتاج این هستیم که با هم باشیم. مشکلی که پیش پای جامعه انسانی است، جز با هم فکری و کنار هم نشستن احزاب مختلف که نماینده مردمان مختلف هستند، حل شدنی نیست.

وی گفت: شاهد دوری انسان ها از معنویت در جامعه جهانی هستیم. درد امروز انسان تنهایی است. انسان امروز با دور شدن از محوریت معنویت، به دردهای بی درمانی دچار شده است.

حسن خمینی با اشاره به معضل فقر تصریح کرد: این فقر به دورافتادن از تحصیل را منجر می شود که این مساله به پایین افتادن سطح اندیشه می انجامد و موجب می شود که بزه های مختلفی رخ دهد. اگر بشریت، همتی را پیش روی خود قرار دهد، باید تلاش کند که فقر را ریشه کن کند. کشورهای دنیا این توان را دارند که در برابر این مشکل بایستند.

وی گفت: چه قدر در کنار خود، رنج هم نوعان خود از جنگ و آوارگی و مهاجرت را دیده ایم. جنگ، هیچ رنگ مورد پسندی ندارد. چه قدر کودکان در اثر آسیب های جنگ اذیت شدند. چه قدر در لبنان و فلسطین و عراق و سوریه این آلام را دیده ایم. این رنج ها، رنج تک تک ماست.

حسن خمینی افزود: فقر و فساد و جنگ و ستیزه و خرافه و تحجر و دگماتیزم که هیچ فرقی نمی کند اسلامی یا غیراسلامی باشد، نسل کشی می آورد. چه قدر بوی خون جوانان مسلمان که در اثر تفکر غلط داعش روی زمین ریخته شد را در مشام خود احساس می کنیم.

تولیت آستان امام گفت: آی کپ حتما می تواند در آینده روزهای بهتری داشته باشد. سخن گفتن و گفتگو، شرط اولیه برای کمترکردن آلام جامعه جهانی است. راه ابریشم، می تواند یکی از تلاش های مشترک ما برای کاهش این آلام باشد. امیدوارم راه ابریشم صرفا راهی برای داد و سند کالاهای ما نباشد بلکه راه پذیرش خوبی های ما هم باشد.

https://shoma-weekly.ir/hxXylL