بین الملل

راهکار مبارزه با شیوه های جدید یارگیری دشمن از داخل کشور

برای واکسینه کردن جامعه در برابر این حربه به نظر می رسد در وهله اول تعریف درست از آنچه که خود داریم ضروری باشد. ما باید در جبهه خودی به این نتیجه برسیم که برای مبارزه باید یک منظومه فکری درست از مشترکات خود ایجاد کنیم تا همه در زیر چتر این منظومه در برابر یارگیری دشمن حضور پیدا کنند.ضمن آن که در این منظومه رفتارهای سیاسی مسئولان، گروهها و احزاب در این میان می تواند نقش موثری ایفا کند.
مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با مردم قم از اقدام دشمن در خصوص یارگیری از نیروهای داخلی برای ضربه زدن به کشور سخن گفتند، و تاکید کردند که ": میگویند ما... افرادی از خود ایران را انتخاب میکنیم، با اینها ارتباط برقرار میکنیم، اینها را آموزش میدهیم ... تا به جان کشور بیفتند". این بیانات یک هشدار صریح به همه بود تا با شناخت توطئه های دشمن، راهکارهای مقابله با آن را در یابیم، به همین جهت با دکتر حسن لاسجردی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفتگو کردیم و نظراتش را در خصوص راههای مقابله با برنامه های دشمنان در این زمینه جویاشدیم.

* آقای دکتر مقام معظم رهبری هشدار صریحی دادند در خصوص یارگیری دشمن از داخل کشور با ابزاری چون اینترنت و فضای مجازی، این راهکار جدید را برای ما تبیین می فرمایید؟

- معظم له طی سالیان گذشته مکررا ً در خصوص جنگ نرم بیاناتی را ایراد فرمودند. در این سخنان ایشان تاکید داشتند که روابط بین کشورها در عصر جدید دستخوش تغییرات گسترده ایی شده بدین معنا که شبکه رابطه بین افراد جامعه و بویژه نیروهای موثر کشورها از حالت سخت خارج شده و بر روابط نرم تمرکز پیدا کرده است و مسائلی چون تفاوت بین نسل ها و مرزهای جغرافیائی تغییر ماهیت داده و تلاش می شود با مهندسی افکار عمومی، تاثیر گذاری رسانه ایی و ارائه محصولات روزانه فرهنگی مطابق با فرهنگ خودشان، به نوعی ذائقه ملتها را به سمت و سوی مورد نظر خود تغییر دهند. در بحث یارگیری که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند، برمی گردد به این موضوع که با توجه به سیطره و احاطه ایی که این روزها رسانه ها و فضای مجازی بر زندگی آحاد جامعه دارند، می توانند مسیر حرکت افراد را تغییر دهند، به عبارتی اگر در گذشته رسانه ها در برابر افراد قرار داشتند، اما امروز به زندگی افراد چسبیده اند و در همه لحظات در کنارشان هستند، به همین جهت از این طریق دشمن می تواند گروهی را از درون جامعه از اردوگاه فعلی که در آن قرار دارد یعنی پایبندی به فرهنگ بومی و سنت هایش خارج کند و به سمت مدنظر خود سوق دهد.

* چگونه می توان با این روش دشمن مقابله کرد؟

- برای واکسینه کردن جامعه در برابر این حربه به نظر می رسد در وهله اول تعریف درست از آنچه که خود داریم ضروری باشد. ما باید در جبهه خودی به این نتیجه برسیم که برای مبارزه باید یک منظومه فکری درست از مشترکات خود ایجاد کنیم تا همه در زیر چتر این منظومه در برابر یارگیری دشمن حضور پیدا کنند.ضمن آن که در این منظومه رفتارهای سیاسی مسئولان، گروهها و احزاب در این میان می تواند نقش موثری ایفا کند.

نکته بعدی به روز کردن تمامی سیستم های در تامین نیازهای جامعه است، در این بین درک صحیح از نیازهای جوانان و یافتن راهکارهایی برای پاسخگوئی به این خواسته ها، نقش پر رنگی تری نسبت به سایر بخش های جامعه دارد.از نکات موثر بعدی در مواجهه با یارگیری دشمنان، نوع رفتار حاکمیتی است. هرچه فاصله بین حاکمیت و عامه مردم کاهش پیدا کند، دشمن نیز به تبع آن ناموفق تر خواهد بود و بالعکس.

اما مهمترین نکته این است که نظام جمهوری اسلامی بر پایه مردم سالاری دینی شکل گرفته و این نوع از حکومت، دارای قابلیت های گسترده ایی است که طی سالهای گذشته بروز و ظهور داشته مانند دوران دفاع مقدس، دوران سازندگی، حضور مردم در صحنه و ایستادگی در برابر تحریم ها. به همین جهت ضروری است که ما تجربه موفق این دوران ها را برای استفاده مجدد مورد بازخوانی قرار دهیم و آن را بکار بگیریم تا بتوانیم بار دیگر دشمن را ناکام کنیم.

* نکته مهم دیگری در سخنان معظم له مطرح شد و آن این بود که ما نباید برادران ناباب را به عنوان دشمن اصلی ببنیم و تاکید داشتند که " دشمن، امروز مشخّصاً عبارت است از آمریکا، انگلیس، زرسالاران بین‌المللی و صهیونیست‌ها" مابه ازای بیرونی برادران ناباب چه کسانی می توانند باشند؟

- در رقابتها و کشمکش های سیاسی تشخیص مسیر درست و شناخت صحیح افراد باید بر مبانی درستی استوار باشد که شما را به سرانجام برساند، در خیلی از رقابتهای درونی، برخی گمان می کنند با گروه روبرو باید تا پای جان مبارزه کنند، در صورتی که معظم له نظرشان بر این است که ما وقتی در اردوگاه داخلی داریم رقابت می کنیم، نباید به گونه ایی رفتار و مبارزه کنیم که فرد و گروه مقابل را از دایره خودی و از اردوگاه خودمان خارج کنیم، به نظر می رسد وحدت و همگرائی ملی که مدنظر مقام معظم رهبری است بر این اصل قرار دارد که نیروهای داخلی نباید خود را دفع کنند، نقد باشد اما برای انجام بهتر امور نه خارج کردن افراد از دایره انقلاب و نظام. نباید به صرف اختلاف سلیقه بافرد و گروهی با آنها دشمنی کنیم، اگر دیدیم گروهی اصل و اساس نظام و انقلاب را قبول دارد با او برادری کنیم و در جائی که اشتباه دارد او را نقد کنیم و بین دشمن اصلی که رهبری آنها را معرفی کردند و رقبای داخلی یک فرق اساسی قائل شویم.

https://shoma-weekly.ir/ZeXXSA