سیاسی

راهبرد انتخاباتی جدید

روند سوزن‌بانی مسیر انتخابات توسط معظم له که از ماهها پیش آغاز شده است برای پیروان ولایت، راهبردهای این حماسه و آزمون جدید را به گونه‌ای تعیین کرده که با تبعیت از آن تمام توطئه‌های دشمن خنثی و پیروزی اهل حق و ولایت تضمین می‌شود. معظم له پس از هشدار و تذکر نسبت به تبدیل نکردن انتخابات به چالش امنیتی و عدم گرایش نامزدها به کانون‌های قدرت و ثروت و اطمینان از حضور پرشور و دشمن‌شکن مردم در انتخابات آینده و رد تحلیل‌ها و قضاوت‌های نادرست بعضی افراد مغرض نسبت به سلامت انتخابات در طی سی سال گذشته تأکید و در خصوص انتخابات آینده چند راهبرد جدید را ارائه دادند.
حمیدرضا ترقی
www.Hamid Reza taraghi.ir
رهنمودهای مقام معظم رهبری در هر شرایطی بر اساس اقتضائات سیاسی و اجتماعی آن زمان برای هدایت و راهنمایی امت ارائه می‌شود و کسانی که به دنبال صراط مستقیم هستند به راحتی می‌توانند بر اساس شاخص‌ها و نشانه‌هایی که معظم له تعیین می‌کنند راه را شناخته و از بیراهه تمیز دهند.
روند سوزن‌بانی مسیر انتخابات توسط معظم له که از ماهها پیش آغاز شده است برای پیروان ولایت، راهبردهای این حماسه و آزمون جدید را به گونه‌ای تعیین کرده که با تبعیت از آن تمام توطئه‌های دشمن خنثی و پیروزی اهل حق و ولایت تضمین می‌شود.
معظم له پس از هشدار و تذکر نسبت به تبدیل نکردن انتخابات به چالش امنیتی و عدم گرایش نامزدها به کانون‌های قدرت و ثروت و اطمینان از حضور پرشور و دشمن‌شکن مردم در انتخابات آینده و رد تحلیل‌ها و قضاوت‌های نادرست بعضی افراد مغرض نسبت به سلامت انتخابات در طی سی سال گذشته تأکید و در خصوص انتخابات آینده چند راهبرد جدید را ارائه دادند.

1- قانون‌گرایی
رهبر معظم انقلاب با اشاره به آسیب انتخاباتی منجر به فتنه سال 88، عدم قانون‌گرایی در منتخبین و طرفداران آنها را که شکست را نپذیرفته و از راه قانونی آن را پیگیری نکردند، راهبرد انتخابات آینده را از ابتدا تا پایان نتایج انتخابات قانون‌گرایی و التزام به قانون دانستند و همه را به تبعیت از قانون فراخواندند.
الف) – تبعیت از قانون در اعتراض و پیگیری رد صلاحیت‌ها
ب) – تبعیت از قانون در شیوه تبلیغات انتخابات
ج) – تبعیت از قانون در نظارت بر انتخابات
د) – تبعیت از قانون در نتایج انتخابات و آراء
متأسفانه پس از این راهبرد مقام معظم رهبری و توصیه همه به اجرای آن، دیدیم که به محض رد صلاحیت تعدادی از نامزدها توسط هیأت‌های اجرایی تعدادی از رد صلاحیت شدگان با استفاده از تریبون‌های در اختیار اعتراض خود را بجای ارائه به هیأت اجرائی و نظارت به افکار عمومی منتقل کرده و آن را بر خلاف روند قانون رسانه‌ای کردند.
تفاوت این فعل با کسانی که در فتنه 88 بجای طی سیر قانون به اردوکشی خیابانی دست زدند چیست؟ آیا این تبعیت از راهبرد رهبری است؟ این التزام عملی به ولایت است؟
در موارد دیگر عدم رعایت قانون هم می‌توان تخلفاتی را مشاهده کرد که نیازی به ذکر آن نیست.

2-رقابتی بودن انتخابات
مفهوم رقابت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی با رقابتهای معمول دنیا متفاوت است. زیرا در نظام جمهوری اسلامی رقابت بر سر قدرت نیست، بلکه رقابت برای خدمت است.
رقابت بین موافقین و مخالفین نظام نیست، بلکه رقابت بین مدعیان کارآمد برای اداره بهتر کشور است.
رقابت بین مسلمانان و کفار نیست، بلکه رقابت بین معتقدان به اسلام و نظام وآرمانهای انقلاب و رهبری است. رقابت بین طرفداران سکولاریزم با اسلامگرایان نیست، بلکه رقابت بین کیفیت‌های پیاده کردن اسلام در جامعه است. ولی در همین رقابت خاص و درون نظام چند نکته را نمی‌توان نادیده گرفت.
الف) برای ایجاد رقابت نباید به تخریب و نفی دیگران متوسل شد.
ب) برای ایجاد رقابت نباید اختلافات جزئی را به شکاف تبدیل کرد و وحدت را فدای رقابت کرد.
ج) برای ایجاد رقابت نباید آراء جریان انقلاب و اصولگرایی را خرد کرد و زمینه پیروزی مخالف را فراهم کرد.
د) برای ایجاد رقابت نباید راه نفوذ جریانهای وابسته به فتنه و انحراف را به درون مجلس باز کرد.
ه) برای ایجاد رقابت نباید رقیب اصلی را کوچک انگاشت.
و) برای ایجاد رقابت نباید سیاست جذب حداکثری را به جذب حداقلی تبدیل کرد.
اگر رقابت کنونی بین گفتمان جامعه‌سازی اسلامی و جامعه‌سازی مدنی و جامعه‌سازی ایرانی است نباید در صف‌بندی و آرایش انتخاباتی مردم را گیج کرد.
اگر رقابت کنونی بین گفتمان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی و مهرورزی است چرا باید سلایق درون اصولگرایی خود را به صفهای جدای از هم تفکیک کنند؟ این رقابت مسابقه ای برای خدمت در چارچوب اصول و ارزشهای انقلاب، امام و رهبری است و نباید اجازه داد آنهایی که از آزمون خدمت درست بیرون نیامده‌اند دوباره به قدرت برسند و همان راه را تکرار و ادامه دهند.

3-سلامت انتخابات
راهبرد سوم مقام معظم رهبری حفظ و استمرار سلامت انتخابات است که در طی سی سال گذشته جزء دستاوردهای مکرر انقلاب بوده وعلی‌رغم اشکالات جزئی هیچگاه سلامت آن زیر سئوال نرفته و نتیجه انتخابات را تغییر نداده است.
حفظ سلامت همیشگی انتخابات در همه ابعاد استراتژی نظام است، و شبهه‌افکنی نسبت به سلامت انتخابات و القاء تخلف و تقلب و حتی اعمال سلیقه در بررسی صلاحیت‌ها همه به نوعی زیر سئوال بردن سلامت انتخابات است.
سلامت انتخابات ابعاد دیگری هم دارد که باید بدان توجه کرد.
الف) – سلامت تبلیغات و پرهیز از فریب و دروغ و وعده‌های غیرقابل اجرا دادن به مردم.
ب) – سلامت در هزینه‌های تبلیغات و عدم استفاده از کانون‌های ثروت و رانت قدرت.
ج) – سلامت در اثبات خود بدون نفی و تخریب دیگران.
در فضای ناسالم و بیمار و مرض آلود سیاسی، شناخت سره از ناسره دشوار و تمیز خوب و بد مشکل و کشف هویت واقعی انسانها غیر ممکن و احتمال اشتباه در انتخاب بسیار بالا می‌رود.

4- تکلیف گرایی
حضور در انتخابات با اهداف و نیت‌های مختلف صورت می‌گیرد ولی در نظام جمهوری اسلامی اگر بر اساس تکلیف‌گرایی نامزد نشوند و بر اساس تکلیف‌گرایی رأی ندهند و بر اساس تکلیف‌گرایی طرفداری و حمایت از نامزدها نکنند، نتیجه انتخابات با اهداف و آرمانهای انقلاب فاصله پیدا می‌کند.
بر اساس این راهبرد، مقام معظم رهبری همه را به تکلیف‌گرایی در انتخابات توصیه نمودند، مفهوم آن این است که:
الف) کسانی که نامزد می‌شوند و خود را در معرض رأی مردم قرار می‌دهند باید احساس تکلیف الهی کرده و بر خود واجب بدانند و دیگران را از خود برتر و بهتر ندانند.
ب) مردمی که انتخاب می‌کنند نیز طوری عمل کنند که تکلیف دینی و الهی را به انجام رسانده و احساس کنند که با انتخاب شایسته و درست در راستای وظایف دینی و اسلامی دیگرشان عمل کرده‌اند.
ج) کسانی که از نامزدها ترویج و تبلیغ می‌کنند و از آنها حمایت می‌کنند بر اساس تکلیف دینی و اسلامی انجام دهند و بتوانند رضای خدا را در این امر ببینند.
https://shoma-weekly.ir/1ACjwA