بین الملل

راز تفاوت روزنامه نگاری حسنین هیکل

رسانه‌ها ساعاتی پیش از درگذشت حسنین هیکل خبر دادند؛ روزنامه‌نگار، تحلیلگر و نویسنده باسابقه مصری که برای سال‌های متمادی در ایران حضور داشت و گزارش‌های وی از نهضت ملی شدن صنعت نفت در ایران، مصر را تکان داد و به دستور جمال عبدالناصر برای ملی شدن کانال سوئز منجر شد.
حسن لاسجردی- مصاحبه حسنین هیکل با امام خمینی (ره) که به مباحث مدل حکومت و آینده حاکمیت در ایران و همچنین بحث‌های مربوط به اندیشه‌های انقلاب اسلامی در جهان مربوط می‌شد، از کارهای ماندگار وی در عرصه روزنامه‌نگاری محسوب می‌شود.

دو جنبه شخصیت محمد حسنین هیکل - روزنامه‌نگار مصری - در جهان قابل شناخت و مطرح شدن است؛ اول اینکه او یک روزنامه‌نگار بود و به عنوان سردبیر مهمترین روزنامه کشور مصر، با قلمی که داشته خیلی از مباحث و متن‌های تأثیرگذار را نوشته است و دوم جایگاه سیاسی او در عالم سیاست.

این نویسنده به دلیل جایگاهی که در عالم روزنامه‌نگاری و مطبوعات و همچنین جهان عرب داشت، تبدیل به یک روزنامه‌نگار و سیاستمدار برجسته در جهان عرب شده و توانسته بود ارتباط مناسبی را بین کشورهای جهان عرب با سایر کشورهای جهان ایجاد کند.

با توجه به اینکه بخشی از دوران سیاسی حسنین هیکل در زمان جمال عبدالناصر گذشته است، او در این دوران که به دوران ناصری معروف بود، بسیار موثر واقع شد و از جهت اینکه دوست و مشاور جمال عبدالناصر بود، در دنیای سیاست‌گذاری این دولت بسیار تأثیرگذار بود.

این نویسنده با راه‌اندازی مرکز مطالعات راهبردی و تربیت نسلی از روزنامه‌نگاران و تحلیلگران برجسته، خدمت تحلیلی محتوایی به جامعه عرب کرد. او در مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهای مختلفی که با رسانه‌های مختلف داشته و از طرفی ارتباطاتی که داشته، به خوبی تلاش کرده است فرهنگ سیاسی و تاریخی خودش را مطرح کند.

قلم حسنین هیکل را در مسائلی چون ملی شدن کانال سوئز، جنگ شش روزه مصر و پیمان کمپ دیوید تأثیرگذار بود.

او به عنوان نویسنده‌ای صاحب قلم، تأثیرگذار و موثر مطرح بود و توانست با قلم و نگاهی که به این مسائل داشت، به خوبی دیگران را بهره‌مند کند؛ به ویژه به لحاظ نگاهی که به بحث اسرائیل داشته است؛ چرا که اندیشه‌های ناسیونالیستی هیکل و دفاع او از جهان عرب در برابر جنایات اسرائیل، از او یک چهره مبارزه و ضد اسرائیلی به نمایش گذاشت.

این نویسنده و روزنامه‌نگار باسابقه یک سیاست‌مدار و انسان شناخته‌شده بین‌المللی بود که در لحظات تاریخی سرنوشت‌ساز مصر تأثیر بسزایی داشت. از آنجا که دوست و مشاور جمال عبدالناصر بود به ویژه در جنگ شش روزه مصر بسیار تأثیرگذار بود و نقش موثری را در تهییج افکار عمومی ایفا کرد.

روزنامه الاهرام مهمترین روزنامه مصر است که محمد حسنین هیکل آن را به راه انداخت.

با توجه به اینکه حسنین هیکل روزنامه‌نگار و چهره سیاسی معروفی است، حتما حشر و نشری با ایران و به ویژه در زمینه مباحث انقلاب اسلامی ایران و چگونگی شکل‌گیری آن داشته است.

این روزنامه‌نگار، تحلیل‌گر و نویسنده باسابقه مصری همواره نگاه ملی‌گرایی به جهان عرب داشته است.

https://shoma-weekly.ir/irjfOu