سیاسی

رابطه امام و امت حاصل باور به صداقت رهبری است

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: مردم به دنبال امام حرکت کردند، چون امام را بهترین و صالح‌ترین پیشوا و منجی خودشان در برابر رژیم طاغوت می‌دانستند. بنابراین نقش مردم مسلمان و معتقد به ایدئولوژی اسلامی و قناعت امام در پیروزی انقلاب اسلامی بسیار مهم است. از طرفی آنچه باعث شد که این رابطه میان مردم و امام استحکام پیدا کند، چه آنزمانی که در ۱۲ بهمن ماه از ایشان استقبال می‌کنند و چه زمانی که رحلت کردند و ایشان را بدرقه کردند، رابطه‌ایی که عمیق و ناگسستنی از لحاظ فکری، عاطفی و اعتقادی است که باز هم منبعث از باور و اعتقادشان نسبت به صداقت و خلوص رهبری است و اینکه تمام هستی خودشان را برای نجات ملت ایران در طبق اخلاص گذاشته است.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: رابطه میان مردم و امام، چه در ۱۲ بهمن ماه که از ایشان استقبال می‌کنند و چه در زمان رحلت که ایشان را بدرقه کردند، رابطه‌ایی عمیق و ناگسستنی است.

برنامه "گفتمان انقلاب" با موضوع(بررسی نقش و جایگاه مردم در پیروزی انقلاب اسلامی ایران) با حضور حمیدرضا ترقی، کارشناس مسائل سیاسی و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی روانه آنتن شبکه رادیو گفت‌وگو شد.

حمیدرضا ترقی در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو اظهار کرد: در واقع ارتباط رهبری با مردم در انقلاب از چند طریق شکل می‌گیرد یا از طریق چهره کاریزمای رهبری است که جاذبه خاصی دارد که مردم به طرفش می‌روند و جذبش می‌شوند. برای مثال کار شجاعانه و قهرمانانه‌ای از خودش نشان داده است و مردم احساس کردند که این صدای آنها و این فرد از جنس آنهاست و می‌تواند خواسته‌های آنها را بیان کند. از طرفی ممکن است که یک رابطه اعتقادی و ایدئولوژیک میان مردم و رهبری وجود دارد که در واقع این رابطه امام و امت در انقلاب اسلامی و تفکر اسلامی تعریف شده است.

وی افزود: رابطه میان مردم و مرجعیت، رابطه بین امام و مقلد که تا آنزمان در علوم سیاسی چندان مفهوم و معنایی نداشت و برای متخصصان غربی شناخت و تشخیص این رابطه که چگونه یک رهبر دینی و مذهبی که امور دینی و ایدئولوژیک مردم را هدایت و رهبری می‌کند، در عرصه سیاسی نیز می‌تواند هدایت‌کننده مردم به سمت برداشتن یک نظام سیاسی قدرتمند در جامعه باشد؟ این نوع ایفای نقشی که در پیروزی انقلاب اسلامی سهم تعیین‌کننده داشت، نشان می‌دهد که رابطه امام و امت در جامعه ما شکل گرفت و مردم، امام خمینی(ره) را به عنوان منجی، پیشوا و کسی که دردها و مشکلات آنها را درک کرد، شناختند و احساس و درکی که امام در مشکلات مردم ایران نشان داد، باعث شد که یک رابطه قلبی میان مردم و امام به وجود بیاید.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: لذا مردم احساس کردند رهبری که از عمق جانش به دنبال عزت، استقلال و خودباوری ملت و بازگردان عظمت تمدنی ملت ایران است و فراهم کردن زمینه‌ایی برای رشد و کمال معنوی انسان‌های جامعه است، به سمتش جذب شدند و از ایشان تبعیت می‌کنند. حرکت مردم به سمت امام و پیروی از ایشان نشان می‌دهد که امام توانسته بود که کاملا خواست مردم را درک بکنند و از طرفی مردم نیز خواست امام را درک کنند. این تفاهم، هم‌فکری و هم‌افزایی بین رهبری و مردم نقش بسیار موثری در انقلاب اسلامی داشت.

حمیدرضا ترقی گفت: نکته‌ایی که در این میان مهم است، جریان‌های سیاسی که در میان مردم با رژیم مخالفت و مبارزه می‌کردند از جریان‌های چپ، کمونیست و طرفدار روسیه و یا لیبرال‌های طرفدار غرب مانند نهضت آزادی و امثال آن تشکیل شده بودند، هیچ‌کدام از آنها رابطه‌ایی که امام با مردم برقرار کردند، از آن برخودار نبودند. هیچ‌کدام نتوانسته بودند مردم جامعه ما را در یک پایگاه اجتماعی قابل توجه‌ای جذب کنند تا مردم به دنبال آنها حرکت کنند.

وی افزود: مردم به دنبال امام حرکت کردند، چون امام را بهترین و صالح‌ترین پیشوا و منجی خودشان در برابر رژیم طاغوت می‌دانستند. بنابراین نقش مردم مسلمان و معتقد به ایدئولوژی اسلامی و قناعت امام در پیروزی انقلاب اسلامی بسیار مهم است. از طرفی آنچه باعث شد که این رابطه میان مردم و امام استحکام پیدا کند، چه آنزمانی که در ۱۲ بهمن ماه از ایشان استقبال می‌کنند و چه زمانی که رحلت کردند و ایشان را بدرقه کردند، رابطه‌ایی که عمیق و ناگسستنی از لحاظ فکری، عاطفی و اعتقادی است که باز هم منبعث از باور و اعتقادشان نسبت به صداقت و خلوص رهبری است و اینکه تمام هستی خودشان را برای نجات ملت ایران در طبق اخلاص گذاشته است.

https://shoma-weekly.ir/Jv4ddf