سیاسی

رئیس جمهور زمینه ساز اصل 122 قانون اساسی باشد نه مانع آن

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت:: مطابق اصل 122 قانون اساسی رئیس‏ جمهور در حدود اختیارات‏ و وظایفی‏ که‏ به‏ موجب‏ قانون‏ اساسی‏ و یا قوانین‏ عادی‏ به‏ عهده‏ دارد در برابر ملت مسئول‏ است‏. لازمه اجرای این اصل قانون اساسی، تمهید لازم رئیس جمهور برای امکان اعمال سؤال از عملکرد وی است
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: انتظار آن است که رئیس جمهور راه را برای منتقدین هموار سازد تا هم خود از مزایای نقد بهره برد و هم جامعه به سمت صلاح هدایت شود، نه آنکه با برچسب زدن تلاش شود منتقدین مرعوب شوند.

محمد مهدی اسلامی در گفت و گو با خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران جوان افزود: مطابق اصل 122 قانون اساسی رئیس‏ جمهور در حدود اختیارات‏ و وظایفی‏ که‏ به‏ موجب‏ قانون‏ اساسی‏ و یا قوانین‏ عادی‏ به‏ عهده‏ دارد در برابر ملت مسئول‏ است‏. لازمه اجرای این اصل قانون اساسی، تمهید لازم رئیس جمهور برای امکان اعمال سؤال از عملکرد وی است.

وی افزود: دستور العمل امیرالمؤمنین علیه السلام برای عملی شدن این فضا به مالک اشتر، این است که زمینه ای بساز که هر کسی با صراحت و بدون ترس و لکنت، سخنان خود را با تو بگوید و تأکید می فرمایند که خشونت و تندی آنها در سخن را تحمل کن، در مورد آنها هیچ گونه محدودیت و استکبار روا مدار.

اسلامی با اشاره به فراز دیگری از بیانات امیرالمؤمنین (ع) به نقل از رسول خدا (ص) در خصوص این که «ملتی که حق ضعیفان را از زورمندان با صراحت نگیرد، هرگز پاک و پاکیزه نمی شود و روی سعادت نمی بیند» خاطر نشان کرد: بر این اساس صراحت نقد موهبتی برای مسئولان است و نباید موجب هیاهوی رسانه ای و تخطئه ناقدین گردد.

مدیر مؤسسه مطبوعاتی «شما» افزود: قسم های رئیس جمهور که در قانون اساسی قید شده و نیز مفادی که رئیس جمهور خود بر آنها در ابتدای دوره یازدهم افزود، ایجاب می کند در این مقطع که او نیازمند آسیب شناسی دولت قبلی خود برای چینش دولت آتی است؛ خود میدان نقد را فراهم سازد و حتی اگر اطرافیان و رسانه های حامیش بر منتقدین تاختند نیز، به آنها هشدار دهد. اما متاسفانه در تمام این دوره چهارساله شاهد بی مهری شدید با نقدهای علمی بودیم به شکلی که پیش انگاره دولت مغرض بودن منتقدان فهمیده می شود.

https://shoma-weekly.ir/0I9eet