بین الملل

ذهنیت مقامات ترکیه نسبت به ادلب حاکمیتی است

نوع نگاه ترکیه به ادلب حاکمیتی است و مقامات ترکیه ادعاهایی در مورد شامات در پس زمینه ذهن خود دارند.

با بالا گرفتن بحران امنیتی در ادلب سوریه، طی 3 روز گذشته،‌ عمده مباحث و تحلیل ها به اهداف و برنامه های اردوغان در سوریه اختصاص یافته است. حسن لاسجردی کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به سوالی در این خصوص گفت که نوع نگاه ترکیه به ادلب حاکمیتی است و مقامات ترکیه ادعاهایی در مورد شامات در پس زمینه ذهن خود دارند.

استان ادلب در شمال غرب سوریه در هفته‌های اخیر شاهد درگیری‌های شدید بین نیروهای ارتش این کشور با تروریست‌های مورد حمایت برخی کشورهای خارجی به ویژه ترکیه برای عقب راندن آنها از آخرین پایگاه اصلی تروریست‌ها در سوریه است.

لاسجردی در مورد تجاوز نظامی ترکیه به شمال غرب سوریه گفت که ذهنیت مقامات ترکیه نسبت به ادلب حاکمیتی است اما در عمل به علت واکنش های بین المللی تسلط بر این منطقه قابل اجرا و عملی نیست. از طرفی آنکارا با تغییرات کوچک به دنبال ایجاد منطقه امن در مرزهای خود است.

به گفته وی، تیم حاکم در ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور ایرادها و مشکلاتی را با حاکمیت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در دمشق دارد.

ارتش سوریه از زمان ظهور داعش و گروه های تروریستی که برخی از آنها تحت حمایت آنکارا بودند، نزدیک به یک دهه در کنار برخی گروه ها و با پشتیبانی روسیه و ایران با آنها مبارزه می کند.

لاسجردی بر این باور است که تشدید درگیری در شمال غرب سوریه موجب برهم خوردن تعادل در منطقه و شکل گیری زایش ها و اتفاقاتی می شود که به نفع خاورمیانه نیست. به گفته وی این در حالی است که پیشتر ترکیه راهروی ورود تروریست ها به سوریه بوده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به سلب امنیت از کشورهای منطقه خاورمیانه تاکید کرد که بازگشت گروه های تروریستی و نقش آفرینی نیروهای ناتو افزایش تنش را در پی خواهد داشت و مسائل امنیتی، موضوعی که منطقه به آن بیش از پیش نیاز دارد، مورد هدف جدی قرار می گیرد.

شکل گیری گروه های تروریستی در عراق و سوریه به شدت کشورهای همسایه و همجوار را نگران کرده است. خطر نفوذ گروه های تروریستی به داخل مرزهای کشورهای منطقه موجب افزایش نگرانی های امنیتی نیز شده است.

حسن لاسجردی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، اقدامات ترکیه در سوریه را به نوعی آزمودن بازیگران حاضر در سوریه از جمله روسیه، ایران و برخی کشورهای عربی می داند تا واکنش آنها در موضوع ادلب را بررسی نماید و براساس آن راهبرد خود را پیش ببرد.

وی در مورد راهکار حل بحران در ادلب افزود که اگر طرف های تاثیرگذار در بحران سوریه موضع قاطع نسبت به این موضوع داشته باشند قطعا روند حل مساله تسریع می یابد.

دیشب ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و همتای ترکیه ای خود در گفت و گوی تلفنی، نسبت به افزایش تنش ها در منطقه ادلب که منجر به شمار زیادی تلفات ازجمله در بین نظامیان ترکیه شد، ابراز نگرانی کردند.

براساس برخی گزارش ها، اردوغان در جریان این تماس تلفنی از پوتین خواسته تا مسکو آنکارا را با مقامات دمشق به شکل رو در رو تنها بگذارد.

اما به اعتقاد لاسجردی راه حل فوری برای موضوع تنش ترکیه و سوریه وجود ندارد
https://shoma-weekly.ir/zH110V