سیاسی

ذاکری: سرنوشت مرسی عبرتی برای سازشکاران با آمریکا

قائم مقام حزب موتلفه اسلامی قم گفت: تنها ماندن مرسی در بین ملل اسلامی و ملت خود درس عبرتی است برای کسانی که به تعامل با آمریکا خوشبین هستند.

 تحولات و کشتار مردم بی‌گناه مصر از مهمترین رویدادهای جهان در روزهای گذشته است؛ مصر از پرجمعیت‌ترین کشورهای آفریقایی و خاورمیانه است که در سال 2011 طی انقلابی حسنی مبارک رییس جمهور این کشور برکنار شد و طی برگزاری انتخابات محمد مرسی رییس جمهور این کشور شد.

محمد مرسی نیز چند ماه گذشته با کودتای نظامی برکنار شد و در همین راستا پارلمان منحل و قانون اساسی این کشور به حالت تعلیق درآمد.

به گفته بسیاری از کارشناسان آن‌چه امروز در مصر می‌گذرد مایه عبرت کسانی است که به تعامل با دولت آمریکا امیدوارند؛ دولتی که با خون‌های زیاد و امید جوانان روی کار آمد و با گذشت مدت کوتاهی با کودتای ارتش برکنار شد و سوال اینجاست که چرا مردم حمایت جدی از این دولت نکردند؟

به منظور بررسی حوادث مصر گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام محمد ذاکری قائم مقام حزب موتلفه اسلامی استان قم داشته‌ایم.

*فارس: به نظر شما علت انحراف قیام مردم مصر چه بود؟

می‌توان گفت حوادث اسفبار مصر نشان‌دهنده عدم توجه مسئولان اخوان‌المسلمین به خواست اصلی مردم که برای رسیدن به اسلام و مبارزه با صهیونیسم قیام کردند و توصیه‌های مقام معظم رهبری بود.

مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه سال 90 به مردم این کشور توصیه کردند که آمریکا و ناتو هرگز به منافع شما نمی‌اندیشند پس به آن‌ها اعتماد نکنید و مراقب بازی‌ها و به طمع انداختن شما و نابود کردن انقلاب خود باشید.

*فارس: اشتباه اخوان‌المسلمین را در چه می‌دانید؟

متاسفانه اخوان‌المسلمین پس از کسب قدرت دو اشتباه اساسی مرتکب شدند؛ انحراف بزرگی که در دولت مرسی رخ داد از سویی تقویت رابطه با آمریکا و انتشار اخباری که حکایت از روابط پنهانی با این دولت داشت و از سوی دیگر به پایبندی به قرارداد کمپ دیوید یا همان صلح میان مصر و اسراییل بود.

*فارس: آمریکا و دولت‌های غربی چه نقشی در کشور مصر داشتند؟

با توجه به موقعیت سیاسی و فرهنگی کشور مصر در جهان عرب و خاورمیانه به طور قطع آمریکا تمایل ندارد گروه‌های اسلام‌گرا در این کشور صاحب قدرت باشند از این رو اخوان‌المسلمین در پازلی که آمریکا تدارک دیده بود بازی کرد و باعث سرنگونی خود شد.

*فارس: واکنش ابتدایی مردم مصر نسبت به این انحرافات چه بود؟

طبیعی است که مردم طرفدار آزادی‌خواهی و اسلام‌گرایی با مشاهده دروغ و انحراف شعارهای اخوان‌المسلمین و مرسی به میدان بیایند و اعتراض خود را نشان دهند که متاسفانه با رفتار خشونت‌بار ارتش مواجه شدند که به‌طور قطع این خشونت با چراغ سبز آمریکا و کشورهای عربی صورت گرفته است؛ ریختن خون بی‌گناهان توسط ارتش دست آشکار آمریکایی‌ها را نشان می‌دهد.

*فارس: وظیفه علمای مذهبی مصر چیست؟

مصری‌ها مردمی متدین هستند و همیشه بر اساس باورهای دینی حرکت کرده‌اند مردم مصر نسبت به روحانیت به ویژه علمای الازهر تبعیت دارند، بنابراین علمای الازهر مهم‌ترین تاثیر را در این شرایط حساس دارند و باید مردم را به انتخاب مسیر درست دعوت کنند.

*فارس: نقش کشورهای اسلامی در بازگشت آرامش به مصر چیست؟

کشورهای اسلامی به وی‍ژه کشورهای عربی با برگزاری کنفرانس اسلامی و مجمع سران عرب باید جلساتی برای حل مشکل مصر و جلوگیری از ریختن خون مردم بی‌گناه توسط ارتش مصر تشکیل دهند و مصر را برای پایان این آشوب و خونریزی زیر فشار قرار دهند اما متاسفانه سران کشورهای عرب سکوت کرده‌اند.

*فارس: به نظر شما آشوب در کشور عراق و لبنان ارتباطی با حوادث اخیر مصر دارد؟

گسترش فعالیت جریان تندرو و تکفیری‌ها در دنیای اسلام از دسیسه‌های دولت آمریکا است و این گروه‌ها با پول کشورهای مرتجع حاشیه خلیج فارس کمر به نابودی اسلام بسته‌اند.

به نظر می‌رسد دامن زدن به اختلافات طایفه‌ای در دستور کار آمریکا و رژیم صهیونیستی است تا ثبات و آرامش دنیای اسلام را با هدف ایجاد حاشیه امنی برای رژیم صهیونیستی مختل کنند به این دلیل اخلال در عراق، لبنان و شیعه‌کشی در کشورها با دستور مستقیم سرویس اطلاعاتی غرب است.

*فارس: این حوادث نشان‌دهنده چیست؟

این حوادث نشان‌دهنده هشدار است، حوادث مصر، لیبی، تونس و ... یعنی دشمن ما بیکار ننشسته و منتظر ضربه زدن به اسلام است و مردم مراقب دسیسه‌های دولت‌های غرب باشند.

جوانانی که با شور و امید جلوی تانک‌های مبارک رفتند و مرسی را روی کار آوردند با مشاهده انحراف دولت مرسی و رابطه با دولت آمریکا و سازش با اسراییل از حمایت او دلسرد شدند.

تنها ماندن مرسی در بین ملل اسلامی و ملت خود درس عبرتی است برای کسانی که به تعامل با آمریکا خوشبین هستند.

https://shoma-weekly.ir/VnX4TD