سیاسی

دیپلمات نیستم انقلابی‌ام

سخنان عمیق و ژرف‌اندیشانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی درخصوص اظهارات اخیر مسئولان نظام آمریکا زاویه جدیدی را در موضوع رابطه و مذاکره با آمریکا گشوده که نیازمند تأمل و دقت برای یافتن خط رهبری در این ربطه است.
حمیدرضا ترقی- سخنان عمیق و ژرفاندیشانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی درخصوص اظهارات اخیر مسئولان نظام آمریکا زاویه جدیدی را در موضوع رابطه و مذاکره با آمریکا گشوده که نیازمند تأمل و دقت برای یافتن خط رهبری در این ربطه است.

همانطور که قبلاً نیز بدان توجه داده شده جریان تأثیرگذار خارجی مرتبط با آمریکا بهدنبال روی کار آوردن جریان و خط سازش در کشور از طریق انتخابات سال 92 میباشد و با بسترسازی و فضاسازی روانی و تبلیغاتی سعی میکند در انتخابات آتی اثر بگذارد، لذا با مواضع آمریکا باید با دقت و تیزبینی و آیندهنگری برخورد کرد.

مذاکره همراه با فشار و تهدید یعنی چه؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی موضوع آمادگی آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران را موضوع تازهای ندانسته و آن را تکراری دانستند زیرا هیچ‌‌گاه به سؤالات ملت ایران پاسخ داده نشده که مذاکره همراه با فشار و تهدید چه معنایی دارد؟

یا در شرایطی که مذاکره برای اثبات حسننیت است چطور آمریکا دهها کار علیه نظام جمهوری اسلامی انجام میدهد که حاکی از سوءنیت است آن وقت سخنی از مذاکره میگوید!  بنابر این صداقتی در رفتار و مواضع آمریکاییها وجود ندارد که بشود به آنها اعتماد کرد.

هدف از طرح مذاکره مستقیم چیست؟

هدف آمریکا از طرح مذاکره مستقیم با ایران بهنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی عبارتند از:

1- جبران شکست سیاستهای خاورمیانهای آمریکا

2 - کشاندن نظام انقلابی و مردمی جمهوری اسلامی به پای میز مذاکره (و شکستن نماد استکبارستیزی ملت ایران)

3 - فریب افکار عمومی جهان نسبت به حسن نیت خود در تعاملات بینالمللی با ایران(19/11/91)

4 - خود را محور اصلی تصمیمگیری جهان قلمداد کردن، ژست ابرقدرتی گرفتن

دلایل فریببودن شعار مذاکره

رهبر انقلاب اسلامی دلایل عدم حسننیت و فریب بودن شعار مذاکره را در موارد زیر خلاصه فرمودند:

1- حمایت و کمک به فتنهگران داخلی ایران

2- حمایت از تروریستهای منطقه که علیه مسلمانان و کشورهای سوریه، عراق و افغانستان میجنگند

3- بهکارگیری تروریستها علیه ایران و ترور دانشمندان هستهای ایران

4- اعمال تحریمهای متعدد علیه ملت ایران

5- مذاکره را تاکتیک دانستن

6- مذاکره را برای مذاکره وبرای فروختن ژست ابرقدرتی بیشتر به دنیا دانستن 19/11/91

برخورد دیپلماتیک با انقلابی ایران

مقام معظم رهبری در نحوه پاسخ به این شعار و پیشنهاد فریبنده و حرکت حیلهگرانه و غیرواقعی آمریکا فرمودند: من دیپلمات نیستم، من انقلابیام، حرف را صریح و صادقانه میگویم...

 مذاکره آن وقتی معنا پیدا میکند که طرف حسننیت خود را نشان بدهد، خودتان میگویید فشار و مذاکره، این دوتا با هم سازگار نیست، شما میخواهید اسلحه را مقابل ملت ایران بگیرید، بگویید؛ یا مذاکره کن یا شلیک میکنم، برای اینکه ملت ایران را بترسانید، بدانید ملت ایران در مقابل این چیزها مرعوب نخواهد شد. 19/11/91

برای اینکه علت خوشحالی عدهای سادهلوح یا مغرض را از پیشنهاد حیلهگرانه آمریکا متوجه بشویم باید تفاوت اسلام و مسلمان انقلابی با اسلام دیپلماتیک را تبیین کرد.

اصولاً مسلمان انقلابی در مقابل چهار نوع و مدل اسلام قرار دارد؛ اسلام متظاهرانه، اسلام منافقانه، اسلام عافیتطلبانه و اسلام صوفیگرایانه.

لذا از آنجا که تحقق آرمانهای انقلاب نیازمند روحیه انقلابی است با اسلام‌‌های غیرانقلابی نمیشود کاری از پیش برد. در سیاست خارجی نیز تن دادن به عرفهای دیپلماتیک بینالمللی با سیاست انقلابی و آرمانگرایانه متضاد و مغایر است. در روش و نگاه دیپلماتیک، دروغ گفتن و حقیقت را فدای مصلحت کردن و محافظهکاری در برابر قدرتمندان و احترام به زورگویان برای جلوگیری از آسیب دیدن امری جاری و طبیعی است، در حالی که در روش و نگاه انقلابی صداقت وپرهیز از دروغ، صراحت، شجاعت و نترسیدن از قدرتهای غیر خدا و فداکاری وایستادگی در برابر زورگویان و ظالمان و مصلحت را بدون حقیقت بیفایده دانستن؛ اصولی مسلم و قطعی است.

با این نگاه است که وقتی مقام معظم رهبری ساخت بمب اتمی را تحریم میکنند، نباید به آن از زاویه نگاه دیپلماتیک نگریست و اشتباه غرب این است که هنوز اندیشه و روش انقلابی را نشناخته و ویژگی آن را نمیفهمد.

چرا مذاکره فایدهای ندارد؟

 1- چون اینها به وعدههای خودشان عمل نمیکنند و صادق نیستند بنابر این مذاکره مشکلی را حل نمیکند.

2- سوابق اینها نشان میدهد که در قضیه مصدق چگونه او را فریب دادند و باز شاه را روی کار آوردند.

3- تجربه نشانداده که از اعتماد مسئولین کشور ما هم سوءاستفاده کرده و ما را مظهر شرارت نامیدند.

4- تاریخ مبارزات ملتهای دیگر هم بیانگر این است که حسننیت نداشتهاندو به همه خیانت کردهاند و لذا ملتها به آمریکا سوءظن دارند.

5- پیشنهاد مذاکره با فشار سازگار نیست، راه فشار با راه مذاکره دوتاست، زیر فشار و تهدید نمیتوان مذاکره کرد.

6- اگر آمریکا حسننیت داشت و قصد مذاکره برای حل مسائل را داشت، باید از فرصتهای گذشته استفاده و گام مثبتی برمیداشت.

ملت گریبان بازگردانندگان سلطه آمریکا را میگیرد

مقام معظم رهبری مذاکره در غیر شرایط حسننیت و برابر و بدون فشار و تهدید را زمینهساز برگرداندن سلطه آمریکا به کشور دانسته و آن را برخلاف منافع ملی کشور دانستند و فرمودند: «اگر کسانی بخواهند سلطه آمریکا را مجدداً در این کشور برقرار کنند، بخواهند از منافع ملی، از پیشرفت علمی، از حرکت مستقل صرف نظر کنند، آن هم برای خاطر رضایت آمریکا. ملت ایران گریبان اینها را خواهد گرفت و هم مسئولین موظفند منافع ملی را رعایت کنند، استقلال ملی را رعایت کنند، آبروی ملت ایران را حفظ کنند». 19/11/91

بنابر این هیچ مسئولی حق ندارد بدون اذن رهبری و رعایت حقوق ملت و تغییر رفتار و موضع آمریکا در عمل چراغ سبزی به مذاکره با آمریکا بدهد، و الا ملت گریبان او را خواهد گرفت و در واقع باید همه مسئولان انقلابی باشند.

https://shoma-weekly.ir/KlDdFr