بین الملل

دیدار سردار قاآنی با مفتی اهل سنت عراق انگلیس به سهمیه‌بندی تخم‌مرغ رسید پنتاگون از تعمیق روابط ایران و روسیه نگران شد مصر درصدد اصلاح روند روابط خود با ایران است اتحادیه اروپا دارایی های خارجی روسیه را مسدود کرد آمریکا به دنبال استقرار 100 شناور در خلیج فارس مصونیت آمریکا به ابو اره

دیدار سردار قاآنی با مفتی اهل سنت عراق
منابع عراقی از دیدار فرمانده نیروی قدس سپاه با مفتی اهل سنت عراق در دارالافتاء بغداد خبر دادند. به گزارش شفق نیوز، سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه که اخیراً در سفری عازم عراق شد با مهدی الصمیدعی، مفتی اهل سنت عراق در دارالافتاء بغداد دیدار و رایزنی کرد. سردار قاآنی پیش از این نیز با محمد شیاع السودانی و عبداللطیف رشید، نخست‌وزیر و رئیس‌ جمهور عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. یک منبع عراقی در گفت‌وگو با شفق نیوز اعلام کرد که فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رهبران چهارچوب هماهنگی شیعیان عراق نیز دیدار و درخصوص آخرین تحولات سیاسی عراق رایزنی کرده است.


انگلیس به سهمیه‌بندی تخم‌مرغ رسید

افزایش هزینه‌های تولید در کنار شیوع آنفلوانزای پرندگان در میان طیور انگلیسباعث شده تا فروشگاه‌ها در این کشور تخم‌مرغ را سهمیه‌بندی کنند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای آسودا در این کشور هم اعلام کرده که تا اطلاع ثانوی به هر یک از مشتریانش فقط دو بسته تخم‌مرغ می‌فروشد. برند آلمانی خرده‌فروشی لیدل در انگلیس هم گفته به هر مشتری فقط سه بسته تخم مرغ تحویل می‌دهد. شرکت ودراسپونز هم در برخی از رستوران‌های خود صبحانه انگلیسی را بدون تخم مرغ عرضه می‌کند. گروه تجاری کنسرسیوم خرده فروشی انگلیس طی مصاحبه‌ای با بی بی سی گفته که برخی فروشگاه‌ها برای خرید تخم مرغ توسط مشتریان محدودیت تعداد اعمال کرده‌اند. بنا به اعلام انجمن تولیدکنندگان تخم مرغ انگلیس، مرغداران انگلیسی با مشکل افزایش شدید هزینه‌های تولید و شیوع آنفلوانزای پرندگان مواجه هستند که این مسئله به کاهش شدید تولید منجر شده است.


پنتاگون از تعمیق روابط ایران و روسیه نگران شد
مقام ارشد پنتاگون مدعی شده است که کشورهای حوزه خلیج فارس باید به دلیل تعمیق روابط مسکو با تهران، روابط خود را با روسیه قطع کنند. به نوشته وبگاه «بریکینگ دیفنس» «کالین کال» معاون پنتاگون در امور سیاسی روز جمعه در یک سخنرانی به حاضران در گفت‌وگوی سالانه منامه با طرح ادعای خرید پهپاد ساخت ایران توسط روسیه گفت، تصمیم روسیه در خرید پهپادهای نظامی از ایران برای جنگ در اوکراین، به منطقه خاورمیانه نیز ضربه می‌زند. وی گفت که این مسأله نگرانی‌های امنیتی مشترک عربستان سعودی، امارات متحده عربی، (رژیم اشغالگر) اسرائیل و دیگران است. کال مدعی شد: «در شرایطی که روسیه از پهپادهای ایرانی برای حمله به شهرهای اوکراین استفاده می‌کند، برخی در این منطقه معتقدند که تعامل با پوتین می‌تواند بین مسکو و تهران شکاف ایجاد کند.» معاون امور سیاسی پنتاگون گفت، اما این رویکرد در سوریه و طی همکاری روسیه و ایران در حمایت از بشار اسد رئیس جمهور سوریه عملی نشد و بعید به نظر می‌رسد که اینک کارساز باشد.


مصر درصدد اصلاح روند روابط خود با ایران است
​​​​​​​
پایگاه خبری «العربی الجدید» دیدار مقامات مصری با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در حاشیه اجلاس آب و هوا (کوپ ۲۷) را نشان‌دهنده یک تحول کیفی بااهمیت در روند مذاکره سیاسی برای اصلاح روند روابط قاهره با تهران دانست. به گزارش ایرنا، این پایگاه خبری عربی در گزارشی نوشت: فعالیت کانال‌های ارتباطی غیرعلنی بین مصر و ایران در دوره اخیر، سرانجام در دیدار غیرعلنی سطح عالی در قاهره بین سرلشکر «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات مصر و «علی سلاجقه»، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در اجلاس آب و هوا (کوپ ۲۷) به میزبانی شرم‌الشیخ به اوج خود رسید.بنا بر این گزارش، این دیدار موضع قاهره مبنی بر خودداری مصر از قرارگرفتن در هرگونه ائتلاف سیاسی و نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران و همچنین تبادل پیام‌های مثبت بین دو طرف را نشان داد. العربی الجدید اضافه کرد: از سوی دیگر، مقام‌های ایرانی بر موضع قاطع تهران برای گسترش روابط با قاهره و توسعه ابعاد همکاری‌ها و انتقال روابط دو کشور به افق‌های وسیع و گسترده‌تر با توجه به ظرفیت‌های بسیار زیاد دو کشور تأکید کردند.

اتحادیه اروپا دارایی های خارجی روسیه را مسدود کرد

محاسبات اولیه نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا حدود ۷۰ میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه که بخش اعظمی از آنها در بلژیک بوده است، مسدود کرده است‌. پائولا تاما، یکی از نویسندگان گزارش پلتیکو می‌گوید: از مجموع ۷۰ میلیارد دلار دارایی روسیه که در اتحادیه روسیه مسدود شده ۵۱ میلیارد دلار در بلژیک، و ۵.۷ میلیارد دلار در لوکزامبورگ بوده است. این دو کشور به همراه ایتالیا، آلمان، ایرلند، اتریش و فرانسه ۹۰ درصد از دارایی‌های بلوکه شده روسیه را در خود جای داده‌اند. بر اساس اسناد موجود، بخشی از این دارایی‌ها شامل ذخایر ارز خارجی روسیه است که معادل ۳۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود. البته این گزارش می‌گوید رقم دقیق دارایی‌های بلوکه شده روسیه هنوز محاسبه نشده است.

آمریکا به دنبال استقرار 100 شناور در خلیج فارس

سنتکام اعلام کرد: گروه ضربت ۱۰۰ شناور بدون سرنشین برای جلوگیری «تهدیدات دریایی» در خلیج‌فارس مستقر می‌کند. علاوه بر شناورهای بدون سرنشین، آمریکا در حال ایجاد برنامه آزمایشی در خاورمیانه با شرکای خود برای فائق آمدن بر پهپادهای متخاصم است. توسعه این پهپادها بزرگترین تهدید تکنولوژیکی برای امنیت منطقه است.

مصونیت آمریکا به ابو اره

وزارت دادگستری آمریکا با صدور یک رأی مشورتی و موافقت دولت این کشور، به ولی‌عهد سعودی در پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد ریاض در استانبول، مصونیت اعطا کرد.



https://shoma-weekly.ir/eKCEgr