سیاسی

دیداری از جنس آشتی

شنبه این هفته اولین نشست هم اندیشی احزاب و تشکل‌های سیاسی با حضور بیش از ۶۰ حزب در تالار وزارت کشور در حالی برگزار شد که غم فقدان یکی از برجسته‌ترین چهره‌های حزب کشور که برای توسعه آن کوشیده بود، هنوز التیام نیافته و چندین بار نام استاد عسکراولادی از سوی گرایش‌های مختلف سیاسی به نیکی یاد شد.

مهدی گیلانی- شنبه این هفته اولین نشست هم اندیشی احزاب و تشکلهای سیاسی با حضور بیش از ۶۰ حزب در تالار وزارت کشور در حالی برگزار شد که غم فقدان یکی از برجستهترین چهرههای حزب کشور که برای توسعه آن کوشیده بود، هنوز التیام نیافته و چندین بار نام استاد عسکراولادی از سوی گرایشهای مختلف سیاسی به نیکی یاد شد.

در این نشست چهار ساعته که برخی آن را آشتی دولت و احزاب نام نهادند، نمایندگان بیش از ۳۵ حزب به بیان دیدگاههای خود درباره فعالیت حزبی، یارانه احزاب، احیای خانه احزاب و اصلاح قانون احزاب پرداختند که برخی نکات مطرح شده در ذیل اشاره میگردد.

حبیبی مطرح کرد: سه مشخصه لازم تحزب

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه «تعدد احزاب توانمند در کشور ما میتواند عملیاتی شود»، گفت: یکی از لوازم تحقق جمهوریت نظام، تعمیق و گسترش تحزب است.

محمدنبی حبیبی در نشست احزاب با وزیر کشور، با بیان اینکه «برای اینکه بخواهیم یک تشکل را حزب بنامیم، باید ضابطهها و شاخصهایی را در نظر بگیریم»، گفت: متاسفانه برخی از احزابی که اکنون در کشور ما مجوز فعالیت دارند، فعالیت نمیکنند یا نیمهفعال هستند و تعدادی از احزاب به صورت فعال در عرصه حضور دارند.

وی با بیان اینکه «یک تشکل باید دارای سه مشخصه باشد که مجوز حزب بگیرد»، در تبیین این مشخصهها اظهار کرد: مشخصه اول، توانمندی ایدئولوژیک است و همچنین داشتن برنامه برای اداره کشور و توانمندی برای کادرسازی، مشخصههای دیگر هستند.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: وقتی احزاب این سه مشخصه را داشته باشند، در رقابتهای سیاسی از جمله در انتخابات به جای رقابت بین الفاظ و شعارها، شاهد رقابت بین برنامهها و مدیرانی که احزاب برای اداره کشور معرفی میکنند و در واقع شاهد پیشرفت کشور خواهیم بود.

وی با بیان اینکه «وقتی حزبی در انتخابات برنده میشود، برای ماندن خود سعی میکند برنامهها و شعارهایی را که داده است، محقق کند»، افزود: در خانه احزاب قبلی منشوری به تصویب رسید که برخی احزاب نه تنها این منشور را اجرا نکردند بلکهگاه عکس آن را نیز انجام دادند.

حبیبی با بیان اینکه «ما در همین نظام میتوانیم به سمت تشکیل دولت حزبی، مجلس حزبی و شورای شهر و روستای حزبی برویم»، گفت: این نوع فعالیتها مغایرتی با موازین نظام اسلامی ندارد.

وی با بیان اینکه «احزاب در کنار سلیقههای مختلفی که دارند، دارای اشتراکاتی هستند»، اظهار کرد: اینکه تصور شود یک اصلاحطلب و یک اصولگرا در هیچ موردی نمیتوانند در کنار هم بنشینند، تصور نادرستی است و کسانی که اصول نظام را پذیرفته باشند و در این موارد اشتراک نظر داشته باشند، میتوانند در عین اختلاف سلیقه با هم رفاقت کنند و رقیب با هم باشند و این رقابت به معنای تضاد و کینهتوزی نیست.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اهمیت تضارب آرا و احزاب و اینکه این زمینه در نظام جمهوری اسلامی ایران فراهم است، گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل توانمندی ایدئولوژیک از تضارب فکری و آرا ابایی ندارد و تعدد احزاب توانمند نیز میتواند در کشور ما عملیاتی شود.

حبیبی با بیان اینکه «ما میتوانیم به یک میثاقنامه که مورد توافق همه باشد، دست یابیم»، تصریح کرد: البته معتقدم در صدر این میثاقنامه باید ولایت فقیه باشد؛ چراکه حفظ نظام ما و تمامیت ارضی ما در گرو اعتقاد به این اصل محقق میشود.

کریمی اصفهانی: نباید شاهد لشکرکشی در باشگاه احزاب باشیم

دبیرکل جامعه انجمنهای اسلامی اصناف و بازار نیز در این نشست گفت: باید تمهیداتی انجام شود که طی آن شاهد‌‌ رها بودن خانه احزاب نباشیم.

احمد کریمی افزود: ما باید بدانیم که رمز ماندگاری، اقتدار و استقلال ما در سایه تبعیت از ولایت بوده است. ما هم باید به این اهداف کمک کنیم و چوب لای چرخ نباشیم.

وی همچنین گفت: در بحث باشگاه احزاب باید تمهیداتی انجام شود که ما اینگونه شاهد‌‌ رها بودن خانه احزاب نباشیم و اینطور نباشد که با لشکرکشی در باشگاه احزاب مواجه شویم.

باهنر: هنوز کار حزبی در کشور ارزش به حساب نمیآید

محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز گفت: اینکه برخی میگویند حزب با نظام اسلامی همخوانی ندارد، تئوری درستی نیست. محمدرضا باهنر با مورد توجه قراردادن بحث احساسی خانه احزاب گفت: اگر قرار است خانه احزاب احیا شود باید ساختار آن مورد اصلاح قرار بگیرد و جریانات فعال سیاسی کشور در آنجا کرسی داشته باشند، نه اینکه با انتخابات همدیگر را حذف کنند. باهنر گفت: دولت یازدهم وقت مناسبی را برای حرکت جدی در جهت مورد توجه قرار دادن نگاه حزبی در کشور آغاز کرده است.

محبیان: نبود احزاب پیوند ثروت و قدرت را شکل میدهد

امیر محبیان دبیرکل حزب نواندیشان انقلاب اسلامی نیز در همین نشست هشدار داد: اگر احزاب شکل نگیرند، پیوند ثروت و قدرت شکل خواهد گرفت. باعث تاسف است که ما در مرحله اثبات ضرورت موجودیت احزاب دچار مشکل هستیم.

زاکانی: قانون احزاب آماده نوبت ارائه به صحن مجلس است

علیرضا زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی نیز با مورد توجه قرار دادن بحث اصلاح قانون احزاب در مجلس شورای اسلامی، افزود: ما در جلساتمان نظرات مختلف دوستان را شنیدیم و قانون احزاب هم اکنون آماده نوبت ارائه به صحن است.

چند نکته منفی در دیدار

اگرچه از احزاب منحله در این دیدار دعوت نشده بود، اما احزابی که به اذعان اعضای آن مدتی است تعطیل میباشد و در فتنه ۸۸ بیتاثیر نبودند؛ در این دیدار حضور داشتند. از جمله نقاط منفی این دیدار سخنان غلامحسین کرباسچی بود که به عنوان دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، سعی به احیای نام فتنه گران داشت و ادعا کرد تنها شخصی که در مقام ریاست مجلس، با جرأت حزب تشکیل داد، آقای کروبی بود. کواکبیان نیز به دفاع از حزب مشارکت و سازمان مجاهدین پرداخت.

عدم اعتقاد به تحزب در میان سخن برخی از حضار نیز به نوعی نقطه نامطلوب دیدار بود. همچون شاکری عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی که با حمله به محوریت تحزب گفت: در کشور ما نظام حزبی شکل نخواهد گرفت. احزاب نمیتوانند در مسند قرار بگیرند تا بتوانند تعیین تکلیف کنند. نباید مسئلهای را مطرح کنیم که بعداً نتوانیم از پس آن بر بیاییم.

وزیر کشور: قوه قضائیه در خصوص انحلال احزاب صاحب اختیار است

در این دیدار تعدادی دیگر از حضار نیز به بیان دیدگاههای خود پرداختند و سپس وزیر کشور طی سخنانی با بیان اینکه ما در وزارت کشور اصل حمایت و تقویت احزاب را مبنای کار قرار دادهایم، گفت: امیدوارم این نشست نیز مقدمهای باشد تا جلسهای مشترک با رئیس جمهور داشته باشیم و حرفهای اساسی را به وی بزنید. ما نیز در حال برنامه ریزی این جلسه هستیم.

وی با اشاره به پیشنهاد برخی نمایندگان احزاب در این جلسه مبنی بر آغاز به کار فعالیت خانه احزاب گفت: وزارت کشور مخالفتی با فعالیت احزاب ندارد و مطمئن باشید که از فعالیت احزاب حمایت میکنیم.

عبدالرضا رحمانی فضلی اظهار داشت: برخی از دوستان ما از اینکه گفته میشود برخی از احزاب فعالیت فصلی و موسمی دارند، نباید ناراحت شوند این حرف حقی است و ما شاهد بودیم که برخی احزاب در مقطعی به دنبال قدرت بودند که این روش، روش پسندیدهای نیست.

وزیر کشور همچنین با بیان اینکه بنده در گذشته مخالف کمک یارانهای به احزاب بودهام و دلایل این مخالفت را نیز گفتهام، گفت: این صحبت من به معنای کمک نکردن دولت به احزاب نیست، اگر واقعا قرار است کمک مالی شود باید مسیر آن مشخص شود. وی همچنین افزود: مجلس میتواند درباره تعریف جرم سیاسی اقدام کند.

وزیر کشور همچنین در حاشیه این نشست درباره فعالیت برخی احزاب منحل شده، گفت: قوه قضائیه در خصوص انحلال احزاب صاحب اختیار است و احزاب مربوطه حکم قضائی دارند، از این رو موضوع از طریق قوه قضائیه پیگیری میشود. البته وزارت کشور برای احقاق حقوق حتما کمک میکند، ولی تعیین کننده قوه قضائیه است.

https://shoma-weekly.ir/hDz61k