سیاسی

دیدارهای جانبی امام خامنه ای

جمعی از مقامات شرکت کننده در شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران، با رهبر معظم انقلاب دیدار و گفت وگو کردند. آنچه پیش رو دارید اهم مطالب مطرح شده در این دیدارها است.
جمعی از مقامات شرکت کننده در شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران، با رهبر معظم انقلاب دیدار و گفت وگو کردند.
آنچه پیش رو دارید اهم مطالب مطرح شده در این دیدارها است.

دیدار نخست‌وزیر هند
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در دیدار آقای مان موهان سینگ نخست‌وزیر هند و هیأت همراه، با تأکید بر این که نمی‌توان به همکاری شرکای بین‌المللی اعتماد کرد، خاطرنشان کردند: یکی از این شرکای بین‌المللیِ غیر قابل اطمینان، امریکا است که فقط برای یک دولت، شریک قابل اطمینانی است و آن دولت هم دولت صهیونیستی است.

دیدار دبیرکل سازمان ملل متحد
رهبر معظم انقلاب در دیدار آقای بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و هیأت همراه، تأکید کردند: سازمان ملل متحد باید در خصوص رفع نگرانی‌های موجود در زمینه‌ی سلاح اتمی تلاش جدی انجام دهد.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با اشاره به تجهیز رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی از جانب آمریکا و برخی قدرت‌های دیگر خاطرنشان کردند: این موضوع، خطر بزرگی برای منطقه است و از سازمان ملل متحد انتظار است که در این خصوص اقدامی انجام دهد.
ایشان افزودند: متأسفانه ترکیب سازمان ملل متحد معیوب است و زورگوترین قدرت‌های دنیا که دارای سلاح اتمی و سابقه‌ی استفاده از آن نیز هستند، بر شورای امنیت مسلط شده‌اند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان دبیرکل سازمان ملل درباره‌ی سوریه افزودند: حقیقت تلخ در مورد سوریه این است که مجموعه‌ای از دولت‌ها، گروه‌های مخالف دولت سوریه را به جنگی نیابتی از طرف خودشان با دولت سوریه وادار کرده‌اند و این جنگ نیابتی، واقعیت امروز بحران سوریه است.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای خاطرنشان کردند: همین دولت‌هایی که جنگ نیابتی را در سوریه به راه انداخته‌اند، مانع از اجرای طرح آقای کوفی عنان نیز شدند و نگذاشتند این طرح به نتیجه برسد.

دیدار رئیس‌جمهور ترکمنستان
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهور ترکمنستان، «دوستی و همکاری» را سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال همسایگان خواندند.

دیدار رئیس‌جمهور تاجیکستان
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در دیدار با رئیس‌جمهور تاجیکستان، زبان و فرهنگ ریشه‌دار و عمیق و مشترک ملت‌های منطقه را زمینه‌ای مساعد برای گسترش و تعمیق مناسبات دو و چندجانبه و نیز ساختن آینده‌ای بهتر دانستند.

دیدار رئیس‌جمهور لبنان
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهور لبنان، این کشور را دارای اهمیت و حساسیتی ویژه در منطقه خواندند و افزودند: برخی بیگانگان سعی می‌کنند مشکلات بعضی کشورهای منطقه را به لبنان سرایت دهند که همکاری و همدلی گروه‌ها و طوایف لبنانی و تکیه بر ارزش مهم مقاومت می‌تواند این تحرکات را ناکام بگذارد.

دیدار رئیس‌جمهور زیمباوه
رئیس‌جمهور زیمبابوه که به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی رفته بود، سخنرانی ایشان در جلسه‌ی افتتاحیه را عالی، آموزنده، دارای نکات فلسفی عمیق و تحرک‌آفرین خواند و گفت: ما بسیار خوشحالیم که ریاست جنبش به کشوری سپرده شده که کارنامه‌ی درخشانی در مبارزه با قدرت‌های استکباری غرب دارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از شنیدن سخنان رئیس‌جمهور زیمبابوه، با تجلیل از استمرار روحیه‌ی انقلابی ایشان خاطرنشان کردند: حدود ۲۵ سال قبل که در اجلاس عدم تعهد در حراره شرکت کرده بودم، شما با همین روحیه‌ی انقلابی تأکید کردید بقیه‌ی اعضای جنبش عدم تعهد فقط حرف می‌زنند و تنها جمهوری اسلامی ایران است که عمل می‌کند و اکنون فرصتی است تا با همکاری یکدیگر، همه‌ی اعضای جنبش را به اقدام عملی دعوت و هدایت کنیم.

دیدار معاون رئیس‌جمهور اندونزی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار معاون رئیس جمهور اندونزی و هیأت همراه با هشدار درخصوص مراقبت از وقوع توطئه خطرناک جنگ قومی و مذهبی در اندونزی، مصر و لیبی بر لزوم همکاری بیش از پیش کشورهای اسلامی تأکید کردند.
در این دیدار معاون رئیس جمهور اندونزی همچنین با اشاره به تخصص خود در زمینه اقتصاد، خطاب به رهبر انقلاب اسلامی گفت: من دیدگاههای جنابعالی را درخصوص اقتصاد مقاومتی مطالعه کرده ام و این دیدگاهها بسیار جالب و جدید است.
 
دیدار نخست وزیر بنگلادش
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در دیدار خانم شیخ حصینه ماجد نخست وزیر بنگلادش و هیأت همراه، با اشاره به سابقه فرهنگی و کهن ایران و بنگلادش و رایج بودن زبان فارسی در گذشته دور در بنگلادش، تأکید کردند: ارتباطات عمیق فرهنگی، زمینه بسیار مناسبی برای همکاریهای سیاسی، بین المللی، اقتصادی و اجتماعی است.

دیدار نخست‌وزیر عراق
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار آقای نوری مالکی نخست وزیر عراق و هیأت همراه با اشاره به مسائل منطقه از جمله اوضاع سوریه و بحرین تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد و عراق به عنوان رئیس اتحادیه عرب،‌می توانند از ظرفیت این نهادها برای تأثیرگذاری جدی و صحیح در مسائل منطقه ای استفاده و نقش ایفاء کنند.

دیدار نخست وزیر سوریه
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در دیدار نخست وزیر سوریه و هیأت همراه، عامل اصلی و پشت پرده قضایای دردآور سوریه را امریکا و رژیم صهیونیستی دانستند و تأکید کردند: جنبش عدم تعهد قطعاً بیش از امریکا، ناتو و برخی کشورهای اروپایی، حق ورود سیاسی به مسائل سوریه را دارد.
ایشان ادامه وضعیت کنونی سوریه و کشتار مردم این کشور را غیرقابل قبول خواندند و افزودند: مقصر اصلی در قضایای سوریه کسانی هستند که زمینه ارسال سیل گونه سلاح به داخل سوریه و حمایت مالی از گروههای بی مسئولیت را بوجود آورده اند.

دیدار رئیس‌جمهور سریلانکا
رهبر  معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس جمهور سریلانکا، با اشاره به القائات سیاسی و رسانه ای قدرتهای سلطه گر تاکید کردند: آنها سعی می کنند خود را شکست ناپذیر جلوه دهند اما تجربیات ایران و سریلانکا نشان می دهد ایستادگی در مقابل استعمار و سلطه طلبان امکان پذیر است.

دیدار رئیس‌جمهور پاکستان
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس جمهور پاکستان، تروریسم را موجود مزاحم تحمیل شده از جانب غرب به ملتهای منطقه دانستند و خاطرنشان کردند: امریکا و قدرتهای غربی هرجا پا بگذارند شر و فساد و ناامنی به همراه می آورند.

دیدار رئیس‌جمهور سودان
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در دیدار عمرالبشیر رئیس جمهور سودان بر لزوم تحرک بیشتر کشورهای اسلامی و منطقه در مسائل مهم تأکید کردند و افزودند: باید مراقب بود در شناخت و تحلیل اوضاع دچار اشتباه نشویم.

دیدار رئیس مجلس الجزایر
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در دیدار عبدالقادر بن صالح، رئیس مجلس الجزایر، با تجلیل از سابقه انقلابی و مجاهدت ضد استعماری مردم الجزایر گفتند: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دولت الجزایر همواره یک شریک خوب و در جبهه مقاومت بوده است.

دیدار رئیس‌جمهور بنین و رئیس دوره‌ای اتحادیه آفریقا
رهبر معظم انقلاب در دیدار یایی بونی رئیس جمهور بنین و رئیس دوره ای اتحادیه آفریقا توجه به قاره آفریقا را از چارچوبهای اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمردند و افزودند: ما قاره آفریقا را به دلیل فرهنگ های عمیق و کهن آن، بسیار مهم می دانیم.

https://shoma-weekly.ir/kOB3q2