سیاسی

دکتر لاسجردی: سازمان های اسلامی می توانند مانع افزایش اختلافات مذهبی در منطقه شوند

یک کارشناس مسایل بین الملل در خصوص کشتار شیعیان مصر گفت: سازمان های همکاری های اسلامی و اتحادیه عرب و دیگر سازمان ها نقش مسکن را دارند البته اگر بخواهند صادقانه نقش آفرینی کنند باید تشکیل جلسه بدهند و به دنبال چرایی حوادث بگردند و از همه مهم تر به دلیل میزان تاثیر گذاری خود در جلوگیری و تکرار این حوادث قدم بردارند.
یک کارشناس مسایل بین الملل در خصوص کشتار شیعیان مصر گفت: سازمان های همکاری های اسلامی و اتحادیه عرب و دیگر سازمان ها نقش مسکن را دارند البته اگر بخواهند صادقانه نقش آفرینی کنند باید تشکیل جلسه بدهند و به دنبال چرایی حوادث بگردند و از همه مهم تر به دلیل میزان تاثیر گذاری خود در جلوگیری و تکرار این حوادث قدم بردارند.

دکتر حسن لاسجردی با تاکید بر نقش رهبران مذهبی در جامعه مصر به خبرنگار شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) گفت: اتفاقی که در مصر رخ داد و به کشتار چند تن از شیعیان در آستانه عید نیمه شعبان منجر شد، به نظر می رسد که تحت تاثیر ورود برخی از رهبران مذهبی به نزاع ها و کشمکش های میان شیعه و سنی است. جریان اخوان و سلفیه یک جایگاه تقریبا دیرینه ای دارند و در مصر گروه های مختلف این دو طیف اهل سنت سابقه طولانی مبارزه و فعالیت دارند و دارای جایگاه های مختلفی هستند آنچه که خیلی مهم است مردم عامی و کوچه و بازار هستند که به دلیل جایگاه علما و رهبران مذهبی،  معمولا در فضاها و  اتفاقات روز به عکس العمل آنها توجه می کنند.

او در ادامه بیان کرد: در شرایط فعلی آنچه که در فضای مصر مهم به نظر می رسد این است که دامنه بخشی از این نزاع ها به رهبران مذهبی و به نوعی شیوخی می رسد که در این فضا وارد شدند. با توجه به جایگاه الازهر و اخوان در جهان عرب، موضع گیری اخوان درباره تحولات لبنان، سوریه و فلسطین بی تاثیر در مسایل مصر هم نیست.

این کارشناس بین الملل درباره واکنش های الازهر تصریح کرد: الازهر در چند ماه گذشته بیانیه های مختلفی در خصوص مسایل سوریه داده بود که یکی از بیانیه ها بسیار تند بود و

بعد هم به جهت نگاه و فشارهایی  علما و گروه های دیگر و همچنین کاری که علمای عراق انجام دادند بیانیه خود را اصلاح کردند؛ بنابراین علما و اندیشمندان، الازهر را به داشتن یک مشی واقع بینانه دعوت کردند. از طرف دیگر هم الازهر در فضای فعلی تحولات مصر تحت فشار نگاه های افکار عمومی قرار گرفته و چون الازهر به عنوان یکی از خاستگاه های امروز اخوانی ها به شمار می رود، جامعه سنتی مذهبی مصر از الازهر توقع دارد در پیچ و خم های زندگی امروزی در کنار جامعه مصر باشد تا اینکه جامعه راحت تر بتواند به جلو حرکت کند.

او در ادامه افزود: علما و مراجع و همچنین الازهر یک مقداری تحت تاثیر تفکرات دولت هم بودند که نمی توان از آن چشم پوشید، در حال حاضر الازهر دچار دوگانگی شده که آیا طرف دولت و تیم تشکیل دهنده حاکمیت را بگیرد یا پیرو خواسته های افکار عمومی گام بردارد، این دوگانگی فشارهای بیشتری به الازهر وارد می کند و سبب می شود که الازهر در مناسبت های مختلف پیام های متفاوتی دهد که همین نگاه های متفاوت افکار عمومی را دچار سرگشتگی کرده است.

لاسجردی درباره عملکرد سازمان های مختلف در چنین اتفاقاتی اظهار کرد: در حوادث این چنینی سازمان های همکاری های اسلامی و اتحادیه عرب و دیگر سازمان ها نقش مسکن را دارند؛ البته اگر بخواهند صادقانه نقش آفرینی کنند باید تشکیل جلسه بدهند و به دنبال چرایی حوادث بگردند و از همه مهم تر به دلیل میزان تاثیرگذاری خود در جلوگیری و تکرار این حوادث قدم بردارند.

این کارشناس امور بین الملل ادامه داد: سازمان همکاری های اسلامی و اتحادیه عرب در این فضا می توانند نقش مثبتی را ایفا کنند چون پتانسیل دولت را به همراه خود دارند و دولت ها با امکانات و سیستم های مختلف نظارتی و ادیانی می توانند فضای خصومتی امروز را کنترل کنند. در حال حاضر بزرگترین نقشی که سازمان ها و نهادها می توانند ایفا کنند القای فضای امن و سراسر آرامش به جوامع است.

او در پابان گفت: سلفی ها و جریان های تندرو در منطقه که از حمایت برخی از کشورهای اسلامی از جمله عربستان برخوردارند به ضرر مسلمانان عمل می کنند. تصور علمای سلفی این است که با اعمال خشونت می توانند توجه جامعه اسلامی را به خود جلب کنند اما آنچه مسلم است تفکر سلفی گری خسارت بزرگی را به جهان اسلام وارد می کند و با وجود آنکه آنها می توانند با گفت و گو و مفاهمه مسایل خود را پیش ببرند با بمب گذاری و ترور، پتانسیل های جهان اسلام را هدر می دهند و خسارت وارد می کنند.


https://shoma-weekly.ir/AizDfS