سیاسی

دو وظیفه کلیدی مجلس

بازخوانی پیام‌های امام خمینی(ره) و نیز مقام معظم رهبری در هشت دوره گذشته می‌تواند چون مشعلی فروزان فراراه نمایندگان مجلس نهم باشد.
محمد کاظم انبارلویی- نهمین دوره قانونگذاری مجلس شورای اسلامی گشایش یافت و نمایندگان محترم مجلس نهم عملا کار خود را با سوگند نمایندگی آغاز کردند. در ابتدای این بازگشایی پیام مقام معظم رهبری قرائت شد. بازخوانی پیام‌های امام خمینی(ره) و نیز مقام معظم رهبری در هشت دوره گذشته می‌تواند چون مشعلی فروزان فراراه نمایندگان مجلس نهم باشد.
انتخابات مجلس نهم سالم‌ترین ، رقابتی‌ترین و در عین حال آرامترین انتخابات مجالس پس از انقلاب بود. وزارت کشور و شورای نگهبان با تدبیری ستودنی با همکاری وتعامل انتخابات آبرومندی را برگزار کردند. این اولین انتخابات پس از فتنه کور سال 88 و آشوب‌های فتنه‌گران سبز بود. آنها فکر می‌کردند با شورش اشرافیت بر جمهوریت می‌توانند نظم دموکراتیک کشور را به‌هم زنند. اما خداوند خواست که آنها رسوا شوند. آنها آرزو می‌کردند سطح مشارکت در این انتخابات زیر 30 درصد باشد تا به دنیا اعلام کنند مشروعیت مردمی نظام به دلیل نیامدن مشتی فتنه گر زیر سئوال می‌رود. اما مردم مردانه در صحنه حضور پیدا کردند واعلام نمودند از روی نعش ژنرال‌های جنگ نرم آمریکا علیه نظام عبور کرده‌اند و حاضر نیستند حتی گوشه چشمی به آنها کنند. مقام معظم رهبری در پیام خود به کار عظیم ملت در خلق حماسه حضور برای شکل گیری مجلس نهم اشاره فرمودند و به‌خاطر نعمت حضور ملت تاریخ ساز ایران در انتخابات با همه وجود خدای عزوجل را سپاس گفتند . مقام معظم رهبری چند رهنمود کوتاه، مختصر ومفید را خطاب  به نمایندگان دوره نهم فرمودند که فهرست آن از باب  یاد آوری بسیار مفید است.
 1- تنها به مسئولیت الهی و ادای وظیفه نمایندگی بیندیشید.
 2- حب و بغض‌های شخصی، گروهی وطایفه‌ای ومحلی را در قانونگذاری و نظارت دخالت ندهید.
 3- قانون باید کارآمد، روز آمد ، شفاف و معطوف به نیازهای عمومی و تامین کننده منافع ملی باشد.
 4- اولویت‌های کشور را احصاء کنیدو در قانونگذاری به آن اهتمام کنید.
 5- مجلس رکن واساس نظام است و همه آنچه در نظام اسلامی شاخص است باید در مجلس تبلور یابد.
 6- از چالش‌های ناموجه بپرهیزید و با قوای دیگر همکاری حقیقی و صمیمی داشته باشید.
7- قانون را فصل الخطاب بدانید.
بیش از دوسوم نمایندگان مجلس در این دوره تغییر پیدا کرده‌اند. نمایندگان فعلی باید بانگاهی عبرت آموز تحلیلی برای این جابه‌جایی داشته باشند. مقام معظم رهبری 4 سال پیش خطاب به نمایندگان مجلس مطالباتی را مطرح فرمودند و در همین پیام امسال نیز توجه نمایندگان را به پیام دوره‌های گذشته ارجاع دادند .
 بردو نکته در پیام سال گذشته وامسال بیش از نکات دیگر از باب مطالبه رهبری تاکید شده است  وبه نظر می‌رسد نمایندگان باید تکلیف خود را با آن روشن کنند :
 الف- قانون نویسی روزآمد، کارآمد، روان و شفاف
ب- نظارت وهمکاری در تعامل با قوای دیگر
گاهی در اجرا مشاهده می‌شود این سخن که می‌گویند قانونگذار حکیم است بی‌رنگ می‌شود. علت آن عدم جامعیت در قانون نویسی است و چون مجری آن‌ را حکیمانه نمی‌بیند اجرایش نمی‌کند. این یک رویکرد خلاف و انحرافی است و ما طی 33 سال گذشته انبوهی از قوانین بلااجرا داریم. مجلس باید از این بحران در قانون نویسی عبور کند. اگر قانون روان، شفاف وکارآمد باشد و تمام راه‌های فرار از اجرا را ببندد ما به رکوردی از هنر قانون نویسی و قانونگذاری حکیمانه خواهیم رسید.
اگر قانون مجلس کارآمد باشد نیازی نیست نوشتن آیین نامه اجرایی قوانین را  به دولت محول کند.
 موضوع تعامل قوا و نظارت هم از مطالبات جدی رهبری است.
نباید جلسات سران قوا با یک لبخند در برابر دوربین بدون اعلام خبر هیچ دستاوردی برگزار شود. سران قوا حرف‌های اصلی خود را باید زیر سقف بزنند گاهی متاسفانه این حرف‌ها به رسانه‌ها کشیده و باعث رنجش مردم می‌شود.
 حدود و ثغور وظایف هر یک از قوا در قانون مشخص است و در صورت تزاحم، مقام معظم رهبری مشکل را رفع می‌کنند. پس کشاندن آن به رسانه‌ها نوعی بی‌مهری به مردم و نظام و رهبری است. هنر روسای قوا، همگرایی در رسیدن به مفهوم دقیق رعایت منافع و مصالح ملی است.
 لجاجت ویکدندگی وتصلب در بیان مواضع خود، از باب  خود مرکز بینی هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. طراحان جنگ نرم که در شکاف بین مردم و نظام و شکاف بین نخبگان و شکاف بین اقوام و مذاهب شکست خوردند، می‌خواهند از طریق شکاف بین قوا وارد شوند و واگرایی بین ملت را فعال نمایند.
 با اندک غفلت و بی‌بصیرتی ممکن است یکی از قوا یا هر سه در این مهلکه  افتند. مجلس مرکز ثقل تعامل قوا است و ریاست مجلس باید ظرفیت روحی و فکری لازم را برای این امر خطیر داشته باشد.

https://shoma-weekly.ir/hT81ek