بین الملل

دوگانگی رفتاری بخشی از سیاست اروپائیان برای حضور در‌ مذاکرات برجام است

حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌‌وگو با‌ خبرنگار‌ «رسالت» به تحلیل اقدامات اخیر اروپا و سفر آتی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و گمانه‌زنی‌ها درباره حل‌وفصل سؤالات پادمانی پرداخت و اظهار کرد: به‌طور مشخص برجام و موضوع مذاکره با ایران برای اروپا، موضوع حیثیتی است چراکه آن‌ها نقش میانجی‌گری در مذاکرات داشتند و میز مذاکرات از ابتدای امر با حضور آن‌ها چیده شد.

وی افزود: اروپائیان همواره تلاش کرده‌اند تا محوریت و مرکز مذاکرات باشند. تمامی این تلاش‌ها حاکی از این است که آن‌‌ها نمی‌توانند برجام را نادیده بگیرند و از جریان مذاکرات خارج شوند.

لاسجردی تصریح کرد: اروپائیان نمی‌توانند مذاکرات برجام را از دستورکار خود خارج کنند. همچنین مطابق شعارهایی که درباره صلح، امنیت و ثبات می‌دهند، نمی‌توانند خود برجام را لغو کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین خاطرنشان کرد: مذاکرات برجام برای اروپایی‌ها اهمیت فراوانی دارد. ازاین‌رو همواره تلاش می‌کنند تا با اعمال سیاست تهدید و تطمیع، سخنان خصمانه داشته باشند و از سوی دیگر تمایل به مذاکره را مطرح کنند.

وی متذکر شد: اروپایی‌ها تمایل به مذاکره، گفت‌وگو و راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز را مطرح می‌کنند و توأم با ابراز این تمایل سوی دیگری از رفتار و گاه سخنان خصمانه دارند.او در پایان این گفت‌وگو یادآور شد: بورل در سخنان خود عنوان داشته که آن‌ها چاره‌ای جز مذاکره ندارند و ناچار به حضور در جریان مذاکرات‌اند. بنابراین رفتارهای اخیر اروپا تنها نوعی از دوگانگی و اعمال سیاستشان است.

https://shoma-weekly.ir/sxUHRB