بین الملل

دومینوی تعطیلی سفارتخانه های غربی در سایه هراس از القاعده

تعطیلی سفارتخانه های غربی از ترس القاعده؛ تیتر اول رسانه های خبری طی هفته گذشته شد.

علیرضا یزدانی- تعطیلی سفارتخانه های غربی از ترس القاعده؛ تیتر اول رسانه های خبری طی هفته گذشته بود. آلمان، فرانسه، انگلیس، نروژ و آمریکا کشورهایی بودند که سفارتخانههایشان را ابتدا در یمن و سپس در دیگر کشورهای عربی خاورمیانه و آفریقا تعطیل کردند. تعطیلیای که ابتدا در حد یک هفته اعلام شد، اما پس از گذشت دو روز مدت زمان آن تمدید شد. آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که 20 سفارتخانه اش در کشورهای عربی را تا پایان اوت تعطیل نگه می دارد. نروژ نیز 17 سفارتخانه اش را تعطیل کرد. این روزها القاعده بیش از هر زمان منافع آمریکا را تهدید می کند و فرقی ندارد که آیا اسامه بن لادن زنده است یا مرده. مسئله اصلی رویارویی این گروه با آمریکا و برخی از کشورهای غربی است. کاخ سفید مدعی شد که از شنود مکالمه تلفنی دو تن از رهبران القاعده به این نتیجه رسیده است که حمله ای بزرگ در راه است و برای جلوگیری از هر گونه خطر احتمالی 20 سفارتخانه اش را تعطیل کرده است.شبکه خبری سیبیاس در گزارشی به نقل از یک منبع موثق اطلاعاتی گزارش داد که توطئه بزرگی در شرف وقوع است و تیم اجرای این توطئه انتخاب شده و کار خود را آغاز کرده است. همزمان با خبر تعطیلی دفاتر و سفارتخانههای آمریکا، خبر فرار بیش از 1000 تروریست عضو القاعده از زندانی در عراق هم منتشر شد که برخی کشورهای اروپایی را نیز به بستن سفارتخانههایشان در کشورهای عربی واداشت. ایالات متحده به شهروندان خود در خصوص مسافرتهای هوایی بهویژه به خاورمیانه و شمال آفریقا هشدار داد و اعلام کرد القاعده قصد دارد در ماه جاری میلادی حملات تروریستی انجام دهد.

 

   جلسه اضطراری کاخ سفید

در همین حال، مشاوران ارشد امنیتی باراک اوباما نیز شبانه جلسهای اضطراری برای بررسی تهدیدات امنیتی اخیر القاعده و خطرات احتمالی تشکیل دادند. جان کری وزیر خارجه، چاک هیگل وزیر دفاع و سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما در این جلسه، بدون اشاره دقیق به ماهیت تهدیدات امنیتی پیشرو، به بررسی تازهترین تهدیدات القاعده و عربستان پرداختند. یک مقام بلندپایه آمریکا که خواست نامش فاش نشود نیز در پاسخ به چگونگی آمادگی ایالات متحده تأکید کرد نیروهای این کشور آماده هستند تا به هرگونه اتفاق احتمالی در خاورمیانه و شمال آفریقا پاسخ دهند. تهدید اخیر بسیار جدی است و پنتاگون با وزارت خارجه و جامعه اطلاعاتی آمریکا در تعامل نزدیک است تا با آن مقابله کند. به گفته این مقام آمریکایی باراک اوباما که برای تفریح و جشن تولد خود در کمپدیوید به سر میبرد، به طور مرتب گزارش جلسات و آخرین تحولات را دریافت میکند و سوزان رایس به همراه لیزا موناکو مشاور ضدتروریسم اوباما، وی را بهطور کامل در جریان جلسه شبانه قرار دادهاند. این مقامات گفتهاند که علت اصلی تعطیلی این سفارتخانه ها شنود مکالمه دو عضو ارشد القاعده بوده است. روزنامه نیویورک تایمز گزارش کرد که ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده یکی از طرفهای این مکالمات بوده است.

 

   توطئه بزرگ

وی قصد اجرای عملیاتی را داشته که این روزنامه میگوید«بزرگترین عملیات ضد آمریکایی و ضد غربی» از زمان حملات یازدهم سپتامبر بوده است. مقامات ارشد القاعده همچنین درباره «اهمیت راهبردی» این حمله سخن گفتهاند؛ که این تلویحاً مقامات آمریکایی را به این نتیجه رسانده که آنها ممکن است سرمایههای آمریکا را هم هدف قرار دهند. مقامات اطلاعاتی آمریکا نگرانند توانایی نوظهور القاعده برای عبور از روشهای تجسس و امنیتی آمریکا اسباب دردسر شود. به عنوان مثال، گروه القاعده آزمایشهایی برای کاشت بمب در بدن، از طریق عمل جراحی انجام داده است. در صورتی که این تاکتیک موفق از آب درآید، روشهای فعلی سازمانهای امنیتی را با چالش مواجه کرده و در مفهوم حملات انتحاری تحول ایجاد خواهد کرد.

https://shoma-weekly.ir/XQ6kWa