سیاسی

دولت و بانک ها از کاهش ارزش پول ملی سود می‌برند

قناعت یکی از سودبرندگان از کاهش ارزش پول ملی را دولت دانست و گفت: مدیران اقتصادی دولتی گمان می‌کنند چون درآمد دولت به دلار و درآمد مردم به ریال است، هر موقع بخواهند می‌توانند ریال را چاپ کنند و با درآمد ارزی برخی از کاستی‌هایشان را جبران کنند.
محسن قناعت، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در باره موضوع بررسی عوامل کاهش ارزش پول ملی، کسانی که از این کاهش سود میبرند و راهکارهای پیشنهادی منطقی و قابل اجرا برای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی، پیرامون عواملی که سبب کاهش ارزش پول ملی میشوند به خبرنگار هفته نامه شما گفت: تورم حاکم بر بازار موجب کم شدن بهای ارزش پول ملی میشود که افزایش اعتبارات بانکی، چاپ اسکناس و کاهش روند اقتصادی بر افزایش تورم مؤثرند.

نقدینگی عامل کاهش ارزش پول ملی

وی در ادامه افزایش نقدینگی در کشور را عامل دوم کاهش ارزش پول ملی دانست و سومین علت را اقتصاد نفتی کشور مطرح و خاطرنشان کرد: 80 درصد اقتصاد ایران تحت سیطره درآمدهای نفتی است.

این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی از دخالت بیش از حد دولت در اقتصاد به عنوان عامل چهارم کاهش ارزش پول ملی یاد کرد و گفت: با این عملکرد دولت، بخش خصوصی به عنوان سرمایهگذار بهشدت تضعیف میشود.

مغفول واقع شدن سهم تولید

وی عوامل دیگر را اینگونه برشمرد: هدفمندی یارانهها و مغفول واقع شدن سهم تولید در آن و سیاست بودجهبندی دولت و کسری بودجه و عدم تحقق درآمدهای پیشبینی شده به کاهش ارزش پول ملی کمک میکنند.

قناعت از تحریمها به عنوان عامل دیگر کاهش ارزش پول ملی یاد و اظهار کرد: از سوی دیگر سیاستهای غلط دولت موجب بروز و تشدید تأثیر تحریمها میشوند.

وی در خصوص علت دیگر کاهش ارزش پول ملی اشاره کرد: با از بین رفتن اعتماد در حوزههای اقتصادی سرمایهگذاران ارز را از کشور خارج میکنند که منجر به کاهش ارز در کشور میشود.

این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی افزایش واردات، کاهش تولید ملی، وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور و ابهام در وضعیت اقتصادی کشور را از دیگر عوامل کاهش ارزش پول ملی مطرح کرد.

وی یکی از سودبرندگان از کاهش ارزش پول ملی را دولت دانست و گفت: مدیران اقتصادی دولتی گمان میکنند چون درآمد دولت به دلار و درآمد مردم به ریال است، هر موقع بخواهند میتوانند ریال را چاپ کنند و با درآمد ارزی برخی از کاستیهایشان را جبران کنند.

قناعت با اشاره به اینکه برخی از سوءاستفادهگران خارجی در ایران از کاهش ارزش پول ملی سود میبرند بیان کرد: اینها هر لحظه که احساس کنند ممکن است ضرر کنند سرمایهشان را از کشور خارج میکنند و به بخشهایی که در آنها سرمایهگذاری کردهاند آسیب میزنند.

وی از جمله گروههایی را که از کاهش ارزش پول ملی سود میبرند برخی از اصناف دانست و بیان کرد: آنها به بهانه افزایش قیمت برخی اقلام نظیر خودرو قیمت محصولاتشان را افزایش میدهند تا از این طریق سود کنند.

سود بانک ها از کاهش ارزش پولی

قناعت از جمله سودبرندگان کاهش ارزش پولی را بانکها مطرح کرد و گفت: بانکها داراییهای ریالیشان را به ارز تبدیل میکنند و به سپردههای مردم که روز به روز ارزششان کمتر میشود سود اندکی میدهند و در این حوزه سود خوبی را عاید خودشان میکنند.

وی راهکارهای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی را اینگونه برشمرد: جدا کردن اقتصاد کشور از سیاست اقتصاد نفتی و قطع وابستگی کشور به درآمدهای نفتی، حذف شاخ و برگهای زاید در بودجه عمومی کشور و حذف بودجه برخی سازمانها و نهادها، کنترل نقدینگی و تورم، کنترل و نظارت بر تصمیمات جزیرهای بعضی از سازمانها و وزارتخانهها که بدون توجه به مصالح کشور تصمیماتی را اتخاذ میکنند، تقویت تولید، اجرای اقتصاد مقاومتی، حمایت از بخش خصوصی و صادرات حداکثری در برابر واردات حداقلی و بهبود و تسهیل حوزه کسب و کار برای امیدوار کردن و تشویق مردم به سرمایهگذاری در مشاغل مختلف و نگه داشتن سرمایهشان داخل کشور از جمله راهحلهاست.
https://shoma-weekly.ir/Mvv7DS