سیاسی

دولت نباید احزاب را رقیب خود ببیند

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: دولت با پشتوانه مردمی که دارد باید چارچوب فعالیت احزاب را شفاف کند تا فضا و امنیت لازم برای فعالیت و تاثیرگذاری احزاب مهیا شود.
حسن لاسجردی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره نشست هم اندیشی دولت یازدهم و احزاب که چهاردهم دی برگزار می شود، افزود: احزاب در اینگونه جلسات با تجربه ای که از سال های گذشته دارند متوجه می شوند که دولت نگاه جدیدی به احزاب دارد و کدام مسیر را طی می کند.

وی ادامه داد: همچنین در این گونه نشست ها به طور حتم احزاب و گروه های سیاسی به جهت فراز و نشیب ها، مشکلاتی که در دوره های گذشته داشته اند، مواردی را بیان می کنند که فضایی انتقادی بوجود خواهد آمد.

عضو شورای موتلفه اسلامی اضافه کرد: فضای انتقادی موجب می شود احزاب بتوانند ظرفیت نماینده دولت را بسنجند و در عین حال این نشست مشخص کننده این امر است که دولت برای احزاب و گروه های سیاسی اندیشه ای نوین دارد یا اینکه هیچ برنامه ای وجود ندارد.

وی ادامه داد: نکته دیگری که می توان به آن اشاره کرد این است که در این گونه نشست ها آیا وزیر کشور و در مجموع دولت یازدهم به احزاب باور دارند یا ندارند و اگر باور دارند کدام زمینه و بستر را فراهم می کنند که احزاب بتوانند بازیگری کنند.

عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی اضافه کرد: یکی دیگر از مواردی که نشست با احزاب مشخص می کند این است که وزیر کشور و دولت جدید چقدر احزاب را در تصمیمات کشوری چه در انتخاب استانداران، انتخابات پیش رو و حتی خود حوزه احزاب و دیگرموارد دخیل می کنند.

لاسجردی درباره این که احزاب سیاسی آنچنان که باید در مسایل سیاسی کشور تاثیرگذار نبوده و نقش آفرینی نداشته اند، گفت: جامعه ما تاکنون به دلایل مختلف نگاه نزدیکی به احزاب نداشته است که یکی از دلایل مهم آن خود دولت ها بوده اند.

وی ادامه داد: یعنی دولت ها به جهت مسایل سیاسی احزاب را رقیب خود می دانستند به همین جهت آنها را تحویل نمی گرفتند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: به هر صورت احزاب در فضای جمهوری اسلامی در این سالها به تجربه ای رسیدند و آن این است که اگر وزارت کشور یک مقدار بستر شکل گیری واقعی احزاب را فراهم کند به طور حتم می تواند ازسرمایه احزاب و گروه های سیاسی که متصل با جنبشهای اجتماعی و قاطبه مردم است بهره گیری کند و آن موقع است که احزاب در کشور می توانند تاثیرگذار باشند.

https://shoma-weekly.ir/k0JsA7