سیاسی

دولت طرحهای رفع رکود را رد می‌کند

رئیس فراکسیون حزب مؤتلفه اسلامی با حضور در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه به سوالات آنها پاسخ داد.

رئیس فراکسیون حزب مؤتلفه اسلامی در آستانه روز دانشجو با حضور در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه به سوالات آنها پاسخ داد.

دکتر عبدالرضا مصری در سالن اجتماعات علامه امینی دانشکده ادبیات این دانشگاه در پاسخ به سوال یک دانشجو با این عنوان که «شما در جایی گفتهاید دلم میخواهد به حال جوانان بیکار گریه کنم. چرا به جای گریه، اقدامی برای اشتغال آنها در این چند سال نمایندگیتان انجام ندادهاید؟»، گفت: مجلس خانه ملت و نماینده صدای ملت است، نماینده اختیار اجرایی و عملیاتی ندارد و تنها وظیفه او قانونگذاری و نظارت است. براساس قانون اساسی وظیفه دولت اجرای قوانین مصوب مجلس است.

مصری ادامه داد: قوه مقننه تنها 290 نفر است، در حالی که قوه مجریه ایران بیش از 3 میلیون نفر است، بنابراین طبیعی است که مجلس و نمایندگانش توان انجام دادن کارهای اجرایی را ندارند و قانون هم چنین اجازه و اختیاری به آنها نداده است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: اقدامات اجرایی در قبال مسائل کشور همچون بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری بر عهده دولت قرار دارد و وظیفه نمایندگان مجلس تنها قانونگذاری و نظارت بر نحوه اجرای آنها است.

مصری با بیان اینکه وظیفه مجلس همچون ریلگذاری خطوط راهآهن و وظیفه دولت عبور دادن قطار طرحها است، عنوان کرد: با وجود تلاش نمایندگان مجلس برای خروج از رکود و اجرای طرحهای تولیدی اما بسیاری از طرحهای دارای بار مالی از سوی دولت رد میشوند.

مصری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در عرصه امنیتی و علمی در بهترین سطح ولی در عرصه اقتصادی در وضعیت نامناسبی قرار گرفته است، گفت: مسبب اساسی نابهسامانی اقتصاد کشور نظام بانکداری است و اتکای چرخه اقتصادی کشور به سیستم بانکداری مخربی متکی بوده که تولید را تقویت نکرده و دلال بازی و ربا را تقویت میکند.

وی اتکا به نظام اقتصادی نفتی را سبب کاهش تولید و افزایش واردات نیروی انسانی دانست و افزود: ساخت پالایشگاه آناهیتای کرمانشاه براساس توجیه کاهش وابستگی به خام فروشی نفت که بهبود وضعیت اقتصادی کشور، رونق تولید و بهرهوری نیروی کار بومی را به همراه دارد با موانع بسیاری محقق شد.

مصری با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی بهترین درمان برای اقتصاد دچار سرطان است، گفت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در دو سال گذشته مبنی بر اجرای اقتصاد مقاومتی، نمایندگان مجلس استان کرمانشاه در راستای اجرای این سیاست برای ساخت طرحهایی همچون پالایشگاه آناهیتا و کاهش بیکاری تلاش کردند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون مجلس به وزیران دولت یازدهم فرصتهای بسیاری برای بهبود وضعیت داده است، بیان کرد: با وجود توقع از هیئت وزیران برای بهبود وضعیت اقتصادی و بیکاری هنوز اقدامات موثری در این زمینه انجام نشده است و نمایندگان مجلس نیز به منظور عدم اختلال در فعالیت های با اعطای فرصت آنها را استیضاح نکردهاند.

وی افزود: اینکه گفته ام دلم میخواهد به حال جوانان گریه کنم، برای این بود که من صدای ملت و صدای والدین این جوانان هستم.


https://shoma-weekly.ir/Pdda9d