سیاسی

دولت دوازدهم در استفاده از نیروها تنگ‌نظری داشت

دولت در استفاده از نیروها تنگ‌نظری داشت و حلقه محدودی در اطراف دولت که به آقای روحانی نزدیک بودند مورد استفاده قرار گرفتند و کسانی که از ایشان در جریان انتخابات حمایت کردند ناکام ماندند. به نظر من آقای روحانی با آراء بالا در دوره دوم و با پشتوانه اصلاحات روی کار آمد و می‌توانست از ظرفیت دو گروه اصولگرا و اصلاح‌طلب در ترکیب دولت خود استفاده کند اما تنگ‌نظری این اجازه را نمی‌داد.
حجتالاسلام احمد مازنی نماینده سابق اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد دولت روحانی گفت: انتظار میرود در نظام ارزشی انقلاب اسلامی دولتها با مقیاس دولت شهیدان رجایی و باهنر سنجیده شوند، البته این موضوع باید با لحاظ اقتضائات زمان و مکان باشد، هردولتی با هرگفتمانی وارد عرصه خدمت میشود باید خداقوتی به زحمات گفت و همچنین در این فرصت نقد منصفانه صورت بگیرد تا مسیر حرکت دولتها به سمت اصلاح برود و همچنین فرصتی برای ارائه گزارش خدمات دولتها باشند.

محصول رأی سلبی مردم به وضع موجود

وی افزود: دولت یازدهم و دوازدهم محصول رأی سلبی مردم به وضع موجود بود که با شعارهای خاص در تعامل با کشورهای دیگر و البته با سوءاستفاده دشمنان از فضای ایجاد شده کشور با 4 تحریم شورای امنیت، کنگره و دولت آمریکا و اتحادیه اروپا مواجه بودیم و این تحریمها با روش سختگیرانه اعمال میشد و ترامپ هم به آن دامن زد، این شرایط مردم را به سمت این برد که برای خروج از تحریم باید گفتمان دیگری را انتخاب کرد.

مازنی با اشاره به فضای سیاسی سال 88 و راهکاری برای برونرفت از مشکلات موجود خاطرنشان کرد: احساس مردم این بود که دولت روحانی میتواند کشور را از بنبست خارج کند شعارها و گفتمان روحانی نوید این مسئله را میداد و جمعبندی عقلای جامعه و مردم منتهی به روی کارآمدن آن شد.

معاون سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: متأسفانه گزارشهای منتشر شده بازتاب نگاه سیاستزده و صفر و صدی به عملکرد دولت است در حال حاضر عملکرد دولت و افتتاح طرح و برنامهها از سوی رسانهها مورد توجه قرار نمیگیرد و گاهی نقد غیرمنصفانه نیز صورت میگیرد.

2 عملکرد مثبت دولت

وی به دو عملکرد مثبت دولت اشاره و بیان داشت: در حوزه روابط بینالملل برجام همچنان به عنوان یک نقطه مفید به حساب میآید که حاوی چند پیام بود، پیام نخست معرفی ملت ایران به عنوان ملت صلحطلب در مقابل کشورهای ابرقدرتی بود که انرژی اتمی در اختیار داشتند و بعد از تصویب برجام در شورای امنیت سازمان ملل، فضای جهانی تلطیف شد و پیام دوم اتمام حجت ایران با جهان بود.

مازنی دومین عملکرد مثبت دولت دوزادهم را احیاء سازمان مدیریت و برنامهریزی ذکر کرد و گفت: برخی از دلایلی که کامیابی دولت را تبدیل به ناکامی کرد و برخی آن را به بدشانسی آقای روحانی مربوط میدانند چند موضوع است، خروج ترامپ از برجام و به تبع آن خروج از یک سلسله از توافقات بینالمللی منجر به سخت شدن اوضاع برای دولت شد.

مقابله با کرونا

این فعال سیاسی اصلاحطلب با اشاره به مقابله دولت با بحران کرونا افزود: من از اقدامات دولت و تمام کسانی که در حوزه مقابله با بیماری کرونا فعالیت کردند تشکر میکنم اما نکتهای که هست ما متأسفانه در سایر برنامههای دولت این حجم از فرماندهی در مدیریت و برنامه و حل مسائل مردم را ملاحظه نمیکنیم.

وی خاطرنشان کرد: بعد از کرونا و ترامپ پدیده تخریب برخی از گروههای افراطی وجود دارد و برخلاف آنکه در گروههای عقلای اصولگرا و اصلاحطلب مسئله گفتگو مطرح شد در مقابل جریان افراط رفتار خارج از عرفی را در برخورد دولت نشان دادند که این مقوله در ناکارآمدی مؤثر بود.

روحانی با پشتوانه اصلاحات روی کار آمد

مازنی ادامه داد: دولت در استفاده از نیروها تنگنظری داشت و حلقه محدودی در اطراف دولت که به آقای روحانی نزدیک بودند مورد استفاده قرار گرفتند و کسانی که از ایشان در جریان انتخابات حمایت کردند ناکام ماندند. به نظر من آقای روحانی با آراء بالا در دوره دوم و با پشتوانه اصلاحات روی کار آمد و میتوانست از ظرفیت دو گروه اصولگرا و اصلاحطلب در ترکیب دولت خود استفاده کند اما تنگنظری این اجازه را نمیداد.

عضو سابق خانه ملت در پاسخ تعامل دولت با مجلس اظهار داشت: ضعف رئیس جمهور در تعامل با مجلس مشاهده میشد در طول مجلس دهم ایشان تعامل خوبی با مجلس نداشتند، شاید به زعم ایشان تعامل وزرا با مجلس کافی بود آنها در جلسات مختلف حضور داشتند ولی دکتر روحانی از ابتدای سال سوم مجلس که من رئیس کمیسیون فرهنگی بودم تا انتها این سال از ایشان و اطرافیان خواستم که خودشان در تعامل مستقیم با کمیسیون و یا مجامع استانی باشند که این اتفاق نیفتاد.

وی در پایان گفت: نکته دیگری که به عنوان ناکامی دولت به حساب میآید ضعف دولت در نگهداری سبد رأی خود است، هر رئیس جمهوری برای انتخاب سرمایه رأیی دارد که توسط عناصر تأثیرگذار سیاسی تکمیل میشود آقای روحانی بیشتر سبد رأی اصلاحطلبان را داشت و نتوانستند این سبد را حفظ کنند و این ضعفی بود که مشاهده میشود

https://shoma-weekly.ir/eHqjlb