سیاسی

دولت در استفاده از دیپلماسی احزاب دچار خلأ است

در بسیاری از کشورهای مختلف دنیا سازوکار قدرت‌، مبتنی بر احزاب است. به عبارت دیگر، نظام‌ها، نظام‌های حزبی هستند. احزاب هستند که دولت را تشکیل می‌دهند و آن احزاب هستند که مسئولیت دولتی را برعهده می‌گیرند و به همین خاطر، احزاب از دیپلماسی عمومی برای انتقال پیام سیاسی، اقتصادی،‌ صنعتی، اجتماعی و فرهنگی به منطقه و جهان استفاده می‌کنند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: متاسفانه مضاف بر اینکه سازوکاری برای پیوستن و فعالیت‌های بین‌المللی احزاب وجود ندارد. در واقع  سازوکاری نه وزارت امور خارجه بلکه در وزارت کشور نیز وجود ندارد. اصولا این جنبه فعالیت احزاب در ایران مغفول مانده است در حالی که احزاب می‌توانند کمک بزرگی به بخش دیپلماسی عمومی کنند.

حمیدرضا ترقی در مصاحبه ای با «گفت و گو» درباره ضرورت و اهمیت ظرفیت احزاب سیاسی در عرصه بین المللی ، تصریح کرد: احزاب در ایران عمدتا هم نسبت به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بی توجه هستند و هم اینکه اگر نگوییم در حوزه مسائل جهانی و مراودات بین‌المللی بی‌توجه هستند، کمتر فعالیت می‌کنند. با این حال، برخی از احزاب در جمهوری اسلامی پس از پایان هشت دفاع مقدس به صورت بسیار محدودی توجهات و اقداماتی در این چارچوب انجام داده‌اند.

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه افزود: نقطه عطف این مسئله نیز تشکیل خانه احزاب بود. در خانه احزاب معاونت بین‌المللی وجود داشت که وظیفه ارتباط گیری با احزاب یا نهادهای مشابه خانه احزاب را با کشورهای خارجی برعهده داشت و نمایندگان خانه احزاب در آن اجلاسیه‌ها شرکت می‌کردند. با این حال، پس از تعطیلی خانه احزاب، ارتباطات میان احزاب ایرانی با نهادهای مشابه و همچنین احزاب خارجی قطع شد.

به گفته او، متاسفانه مضاف بر اینکه سازوکاری برای پیوستن و فعالیت‌های بین‌المللی احزاب وجود ندارد. در واقع  سازوکاری نه وزارت امور خارجه بلکه در وزارت کشور نیز وجود ندارد. اصولا این جنبه فعالیت احزاب در ایران مغفول مانده است در حالی که احزاب می‌توانند کمک بزرگی به بخش دیپلماسی عمومی کنند. حزب موتلفه اسلامی نیز خود وارد این عرصه شده و هیچ کمکی از هیچ نهادی دریافت نکرده است. البته فعالیت‌های بین‌المللی حزب موتلفه با هماهنگی وزارت امور خارجه صورت گرفته و وقتی دستگاه دیپلماسی مشاهده کرد فعالیت‌های ما در این چارچوب می‌تواند به آنها کمک کند و نقش ویژه‌ای در پیشبرد دیپلماسی عمومی داشته باشد، از ما حمایت معنوی کرد.

ترقی با تاکید بر اینکه احزاب در قریب به اتفاق نظام های دموکراتیک نقش مهم و تاثیر گذاری را ایفا می کنند، خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای مختلف دنیا سازوکار قدرت‌، مبتنی بر احزاب است. به عبارت دیگر، نظام‌ها، نظام‌های حزبی هستند. احزاب هستند که دولت را تشکیل می‌دهند و آن احزاب هستند که مسئولیت دولتی را برعهده می‌گیرند و به همین خاطر، احزاب از دیپلماسی عمومی برای انتقال پیام سیاسی، اقتصادی،‌ صنعتی، اجتماعی و فرهنگی به منطقه و جهان استفاده می‌کنند.

وی افزود: البته با کمال تاسف باید گفت که امروز بسیاری از تشکل‌های سیاسی در ایران کار سیاسی و حزبی چندانی انجام نمی‌دهند و فعالیت‌شان موسمی و انتخاباتی است. در بحبوبه هر انتخابات، تشکل‌ها، جبهه و احزاب رنگارنگی از هر جناح، دسته و گرایشی ظهور می‌کنند که عمرشان هم به همان ایام محدود است و ضروری است وزارت کشور در این چارچوب توجه ویژه‌ای داشته باشد و مانع از فعالیت آنها بشود.

این فعال سیاسی اصولگرا در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از احزاب در ایران، در عرصه داخلی با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند، چه برسد به اینکه بخواهند در عرصه بین‌المللی و حتی منطقه‌ای فعالیت کنند. تعداد احزابی که در سراسر کشور و در تمامی استان‌ها دفتر داشته باشد، بسیار اندک هستند. اغلب تشکل‌های سیاسی در تهران متمرکز هستند. همچنین در اساسنامه بسیاری از احزاب توجهی به فعالیت‌های بین‌المللی نشده است و این یعنی احزاب نیاز و ضرورتی برای فعالیت در این عرصه نمی‌بینند. دولت نیز در این باره دچار خلا است و ضرورتی برای استفاده از آنها نمی‌بیند.

https://shoma-weekly.ir/LUbEHv