سیاسی

دولت حزبی پاسخگوتر و مسئول‌تر از غیرحزبی است

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: یکی از مشکلات امروز ما در مباحث انتخاباتی این است که انتخابات فرصتی برای دیده شدن افراد است و در این فرصت‌طلبی افراد بدون پشتوانه اقدام به دادن وعده‌های گوناگون به مردم می‌کنند اما اگر دولت حزبی باشد افراد حزب اهداف و برنامه‌ها و خواسته‌های معقول را محور قرار می‌دهند و دولت حزبی مسئول‌تر و پاسخگوتر از دولت غیر حزبی است.
دکتر حسن لاسجردی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در خصوص پاسخگویی دولت حزبی گفت: دولت حزبی دارای شناسنامه مشخص است و از منظر افکار عمومی و وجدان عمومی جامعه در معرض قضاوت و پاسخگویی است؛ بنابراین دولتهای حزبی از قبل برنامه محور هستند.

این تحلیلگر سیاسی با آسیبشناسی حضور دولتهای شخص محور در مصدر امور افزود: در حال حاضر جامعه ما شخص محور است و افراد بر اساس ذهنیت خود مسائلی را مطرح میکنند که میتواند امکان ظهور بروز و بروز و عمل داشته و یا نداشته باشد؛ درعینحال کمتر کسی در رابطه با شعارها و وعده و وعیدهای نامزدها پیگیر خواهد بود و در قانون نیز این موضوع وجود ندارد. در دولت حزبی برخلاف این جریان است و به دلیل شناسنامهدار بودن و سابقه ذهنی، مردم آن را مورد چالش قرار میدهند.

وی تصریح کرد: در انتخابات حزبی، معمولاً مردم برنامهها و شعارها و اصولی که نامزد حزبی برای مدیریت جامعه و پیشبرد امور ارائه میکند را می پذیرند و گام بعدی را با پشتوانه بهتر برمیدارند؛ این موضوع در شرایط غیر حزبی صادق نیست ممکن است فرد یا گروهی با شعارهای تند و فریبنده نظر مردم را جلب کند و در عمل از تحقق وعدهها و شعارها رویگردان باشد.

لاسجردی گفت: دولت حزبی دولتی است که نفرات و سوابق آنها مشخص است و اگر مورد پشتیبانی و حمایت مردم قرار بگیرد با توان حداکثری وارد عرصه خدمت میشود.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی تأکید کرد: یکی از مشکلات امروز ما در مباحث انتخاباتی این است که انتخابات فرصتی برای دیده شدن افراد است و در این فرصتطلبی افراد بدون پشتوانه اقدام به دادن وعدههای گوناگون به مردم میکنند اما اگر دولت حزبی باشد افراد حزب اهداف و برنامهها و خواستههای معقول را محور قرار میدهند و دولت حزبی مسئولتر و پاسخگوتر از دولت غیر حزبی است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا سازوکار کشور برای پذیرش دولت حزبی آماده است گفت: ما در مباحث مرتبط با قانونگذاری در انتخابات مشکلی با حضور دولت حزبی نداریم؛ اما در منظر افکار عمومی و افواه جامعه و رأیدهندگان با مشکل روبرو هستیم، به دلایل مختلف از گذشته تاکنون موضوع تحزب همواره مسئله بوده و عدهای گمان میکنند مسئله تحزب به مفهوم انحصار قدرت در دست گروه کوچکی است. در مجموع تاکنون نگاه به حزب و تحزب نگاه مثبتی نبوده و مفهوم تحزب به معنای واقعی به جامعه منتقل نشده است.

https://shoma-weekly.ir/pLuUtC