سیاسی

دولت تراز گام دوم،باید متکی بر حزب جوانگرا و حزب اللهی باشد

دولت تراز گام دوم انقلاب، متکی بر حزبی است که حزب اللهی و جوان گرا باشد. حزب موتلفه اسلامی که بر پایه خون شهیدان و مبارزات چندین دهه انقلابیون ولایتمدار استوار می باشد، با تشکیل دولت حزبی می تواند مدل ایده آلی از یک دولت حزبی و حزب اللهی را به نمایش بگذارد.

استفاده از ظرفیت احزاب در انتخابات، مدتهاست مدنظر سیاستگذاران قرار گرفته اما در عمل نادیده گرفتن این ظرفیت سبب فردگرایی در انتخاباتها شده است، حزب موتلفه اسلامی با ظرفیت نیروهای منسجم و برنامههای منظم در آستانه سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری، آماده حضور در این رقابت است، در این شماره دکتر محمدحسین نیکنام معاون امور بینالملل حزب موتلفه، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، قائم مقام سابق وزیر بهداشت، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی با رویکردی تازه به موضوع حزب و نامزد حزبی و جایگاه تشکیلات در اداره جامعه و در انتخابات پرداخته است که آن را میخوانیم:

برای اداره کشوربا حقایق و شرایطی مانند تحریم ها، مشکلات اقتصادی و کرونا چه برنامه هایی می توان ارائه داد؟

جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت های بسیار بالایی برخوردار است. شرایط و مشکلاتی که از آن ها یاد کردید، دشواریهایی را ایجاد کرده است، اما ظرفیت های کشور ما فراتر از آنهاست. یکی از این توانمندیها، برخورداری از نیروهای انسانی با استعداد ایرانی است که ثابت کرده است که می تواند از پس مشکلات عظیم برآید. مشکلات اقتصادی با رویکرد اقتصاد مقاومتی، هم تحریم ها را ناکام می گذارد و هم آینده روشن اقتصادی را در پی دارد. کرونا نیز در حکم یک آزمایش برای محک زدن دولت ها و حکومت ها عمل کرد و فرصت خوبی برای پی بردن به نقاط ضعف و تصحیح شیوه های نادرست را فراهم آورد.

تصور شما از وضعیت کنونی ایران، فرصت ها و چالش ها و مشکلات آن چیست؟

هیچ کشوری که خواهان پیشرفت و اقتدار باشد، بدون چالش نخواهد بود. ایران اسلامی با آرمان های انقلابی چالش های ویژه خود را دارد. اگر دیگر کشورها آسایش دنیای مردم خود را باید هدفگیری کنند، نظام ما مسئولیت تامین خوشبختی دنیا و آخرت امت را برعهده دارد. چالش ها و مشکلات فراوان است اما با مدیریت عالمانه و متعهدانه و همراهی مردم عزیز، از تهدیدها، فرصت های بی نظیر خلق خواهد شد.

راهکارهای برون رفت از مشکلات با توجه به ظرفیت های داخلی کشور کدام است؟

کارنامه چهار دهه موفقیت های نظام ما در عرصه های گوناگون حاکی از آنست که هرگاه برای حل مشکلی خاص و یا ورود به عرصه پیچیده ای، با برنامه و مدیریت صحیح و همدلی و هماهنگی های لازم عمل کردیم، توفیقات عظیمی را شاهد بوده ایم. تحلیل واقع بینانه و جامع از مشکلات و برنامه ریزی صحیح با بهره گیری از همه ظرفیت ها، مشکلات را از پیش رو برخواهد داشت.

با توجه به سابقه شما در وزارت بهداشت و درمان و قشر آسیب پذیر برای حل مشکل معیشت وسلامتی آنها چه راه حل هایی پیشنهاد می فرمایید؟

نظام سلامت ما از بسیاری جهات سرآمد است. شبکه بهداشتی درمانی ما در جهان از شهرت بالایی برخوردار است. پوشش خدمات بهداشتی درمانی بسیار گسترده است. با تقویت بیمه های سلامت و رفع عواملی که فعالیت مناسب آنها را موجب می شود، بر توفیقات نظام سلامت بهمراتب افزوده می شود. در مقابله با بیماریها، و در میان سه سطح پیشگیری، درمان و توانبخشی، پیشگیری آسانتر، ارزانتر و موثرتر از درمان است. سلامت از ابعاد چهارگانه جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی برخوردار است. سلامت روانی مورد غفلت فراوان است. بسیاری از بیماریها ریشه در مشکلات روحی و روانی دارد. سلامت معنوی نیز فوق العاده مهم است. یک انسان سالم، می بایستی از سلامتی در همه ابعاد چهارگانه برخوردار باشد. رویکرد ما در نظام سلامت، می بایستی با توجه به همه ابعاد سلامت و با اولویت پیشگیری بر درمان باشد.

برجام، پسا برجام، تحریم ها و تشدید تحریم ها از نظر شما در آینده چه جایگاهی در اداره کشور خواهد داشت و برای حل آن چه می توان کرد؟

تحریم ها را می توان فرصت تلقی کرد و با این نگاه حتی از تشدید آنها نیز نباید هراسی به دل راه داد. از گره زدن برجام و تبعات آن به اداره کشور نیز باید حتی المقدور پرهیز نمود. درس گرفتن از عبرت های برجام ما را در قبال حوادث پسا برجام مقاوم خواهد کرد.

با توجه به اصل مذاکره در دیپلماسی جهانی و عزتمند نظر شما در باره مذاکره و راهبرد اجرایی سازی آن چیست؟

اصل مذاکره با رعایت اصول آن از ابزار دیپلماسی فعال است. آنچه که صحنه مذاکرات را به نفع مذاکره کننده پیش میبرد، تکیه بر توانمندیها و پیشرفت های هر کشوری است. دستاوردهای کشور در حوزه های مختلف، به موضع بالاتری در مذاکره منجر می شود. ما در عرصه بین الملل نیازمند نیروهای متعهد، انقلابی و مسلط به امر مذاکره هستیم.

برای اصلاح و توسعه کشور در حوزه فرهنگ، سیاست، امنیت، هنر، سلامت و ... آیا می توان برنامه جامع، کاربردی و عملیاتی ارائه کرد؟

اجزای مختلف یک نظام مانند اعضای یک پیکرند که عملکرد صحیح و یا غلط هر کدام از آنها بر دیگر بخش ها اثر گذار است. برنامه های پنج ساله علی القاعده در بردارنده همه ابعاد تشکیل دهنده یک نظام است. ما برنامههای خوب و جامع کم نداریم اما از فقدان مدیران کلان نگر و قائل به همکاریهای فرابخشی رنج می بریم.

نظر شما پیرامون نامزد حزبی چیست و با بقیه نامزد ها چه تفاوت و یا ارجحیتی دارد؟

نامزد حزبی بر اساس خرد جمعی اعضای حزب انتخاب می گردد. و بر اساس برنامههای اعلامی و شناخته شده حزب فعالیت های خویش را پیش می برد. با این اوصاف نامزد با برنامه حزب وارد کارزار انتخابات می شود و در صورت انتخاب شدن، فرد تکیه به توان بالای حزب دارد. از اینروعملکرد فرد، عملکرد حزب هم خواهد بود و بدیهی است که حزب مورد نظر نیز پاسخگو خواهد بود.

تشکیل دولت حزبی آیا مکمل دولت حزب اللهی است یا اینکه مانع آن است؟

اگر حزب، حزب اللهی باشد هر دو نظر حاصل است. دولت تراز گام دوم انقلاب، متکی بر حزبی است که حزب اللهی و جوان گرا باشد. حزب موتلفه اسلامی که بر پایه خون شهیدان و مبارزات چندین دهه انقلابیون ولایتمدار استوار می باشد، با تشکیل دولت حزبی می تواند مدل ایده آلی از یک دولت حزبی و حزب اللهی را به نمایش بگذارد.

https://shoma-weekly.ir/MRL1vi