سیاسی

دولت بهایی به دیپلماسی عمومی احزاب نمی دهد

ما در اجلاس مسکو تحریم‎های امریکا علیه ایران را محکوم کردیم. یکی از بندهای قطعنامه پایانی این اجلاس محکومیت تحریم‎های امریکا بود اما متأسفانه دولت، تاکنون بهایی به دیپلماسی عمومی احزاب نداده است
احزاب یکی از نهادهایی است که میتواند از این فرصت استفاده کرده و به داد دستگاه دیپلماسی ایران برسد. اما آنچه در عالم واقع تحقق مییابد، چیزی خلاف این امر است. البته آن گونه که حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی میگوید، تقصیر این انفعال به گردن وزارت امور خارجه است. مشروح این گفتوگو را در ادامه بخوانید:

احزاب چگونه میتوانند به پیشبرد دیپلماسی عمومی کشور کمک کنند؟

ظرفیت احزاب در عرصه بینالمللی و دیپلماسی عمومی، بسیار بالاست و حضور ما در اتحادیه احزاب سیاسی آسیا یکی از ابزارهایی است که تاکنون هم در ارتباط با مسائل هستهای و هم در ارتباط با تحریمها از آن بهره زیادی بردهایم!

یعنی پیش از این سابقه داشته که بتوانید از ظرفیت حزب خود برای پیشبرد دیپلماسی عمومی استفاده کنید؟

ما در اجلاس مسکو تحریمهای امریکا علیه ایران را محکوم کردیم. یکی از بندهای قطعنامه پایانی این اجلاس محکومیت تحریمهای امریکا بود اما متأسفانه دولت، تاکنون بهایی به دیپلماسی عمومی احزاب نداده است. حتی یک میز هم در وزارت امور خارجه برای احزاب درنظر گرفته نشد تا از این ظرفیت استفاده شود. ما تبادلات و تعاملات فراوانی با احزاب دنیا داریم و می‌‏توانیم این تعاملات را هم افزایش دهیم. متأسفانه چون ساختار دولت ساختار حزبی نیست لذا به دیپلماسی عمومی احزاب هیچ توجهی نمیکند. از روز اول روی کار آمدن آقای روحانی در دولت یازدهم، اولین موضوعی را که با ایشان در میان گذاشتیم و روی آن تأکید کردیم، این بود که با توجه به ظرفیت بیش از 350 حزب در آسیا و ارتباطاتی که هم با کشورهایی آفریقایی و هم اروپایی و امریکای لاتین داریم، بهترین فرصت است که با تقویت دیپلماسی عمومی و کمک به ما از این ظرفیت برای انتقال پیام جمهوری اسلامی به احزاب کشورهای مختلف جهان و خصوصاً آسیا و آفریقا و امریکای لاتین و حتی اروپا استفاده کنیم.

پاسخ دولت چه بود؟

پیشنهادات مختلفی در این رابطه دادهایم اما متأسفانه غیر از بخش آفریقا و آسیای وزارت خارجه که بر حسب ارتباطات ما با کشورهای عضو این قاره مجبور بوده با ما همکاری داشته باشد، بخش دیگری با ما همکاری نکرد. البته ما هم سعی کردیم از این فرصت استفاده کرده و از نقطه نظراتشان برای این تعامل استفاده کنیم، ولی با این حال، وزارت خارجه هیچ بهایی به این موضوع نداده است. تمام سفرها و ارتباطاتی که صورت می‏‌گیرد را تماماً با هزینه خودمان انجام داده‏‌ایم. اینها برای دولتی که می‏‌خواهد تعاملات بین‏‌المللی داشته باشد اصلاً خوب نیست. تأکید مقام معظم رهبری هم بر دیپلماسی فعال عمومی است که در سیاستهای ابلاغی آن را اعلام کردهاند. پس لازمه اجرای این دستور این است که واقعاً دولت در این زمینه سرمایه‏‌گذاری جدیتری را انجام دهد و از این ظرفیت استفاده بیشتری کند.

با توجه به اینکه هنوز جایگاه حزب در کشور ما آنچنان جا نیفتاده است، به نظر شما چنین ظرفیتی در احزاب وجود دارد که بتوانند بازوی دستگاه دیپلماسی ایران باشند؟

ظرفیت دیپلماسی احزاب با قدرت ارتباطاتی که می‌‏تواند برقرار کند، بسیار بالاست. اشخاص و افرادی از جریانات حزبی هستند که در عرصه بین‏‌المللی صاحب نفوذ بوده و می‌‏توانند ارتباط خوبی برقرار کنند. این ارتباط میتواند طرفهای خارجی را وادار به موضعگیری کند و فضای افکار عمومی جهان را به نفع ایران تغییر دهد. لذا ما واقعاً گلهمند هستیم که هیچ توجهی از سوی دولت نسبت به این ظرفیت صورت نگرفته است. اما بدون توجه به اینکه دولت از ما حمایت میکند یا نمیکند، کار خود را انجام میدهیم. در عرصه بین‌‏المللی آنچه وظیفه ما بوده را انجام داده‌‏ایم. یعنی حمایت از جمهوری اسلامی و محکومیت امریکا. حتی حمایت از فناوری صلح آمیز هسته‌ای در آن زمان که بحث پرونده هستهای مطرح بوده و همچنین محکومیت امریکا به علت خروج از برجام و تحریم‏‌های جدید را وظیفه خود میدانستیم که اعتراض کنیم.

مذاکرات شما با کدام کشورها صورت گرفته و آیا موفقیتآمیز هم بوده؟

دلیل همراهی امروز و دیروز چینی‏‌ها و روسها با جمهوری اسلامی در مورد مسائل هسته‌‏ای، همین ارتباطات ما بوده است. ما به آن کشورها سفر کردیم و آنان را توجیه کردیم و مسائل را تبیین کردیم و آنها را به این اعتقاد و باور رساندیم که جمهوری اسلامی به دنبال سلاح هستهای نیست. به آنها باوراندیم که نظر ولی‌فقیه ما که سلاح هستهای را حرام می‏‌داند یعنی چه؟ توجیه این موضوع که در روابط رسمی انجام‌‏پذیر نیست. ما اینها را در جلسات کارشناسی نشستهایم و بحث کردهایم. در مذاکرات رسمی که این گونه مسائل را نمیتوانند تبادل کنند، پس بهتر است که ما به عنوان اعضای حزب به آن بپردازیم.

https://shoma-weekly.ir/2eI2QV