سیاسی

دولت برای جلوگیری از صدور قطعنامه‌ها علیه ایران کاری نکرد

مهمترین محورهای سخنان حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با «نسیم» به شرح زیر است:
حمیدرضا ترقی گفت:دولت می تواند با استفاده از توان دیپلماسی عمومی و ابزارهایی که برای فشار بر این نوع مجامع بین‌المللی دارد برای جلوگیری از صدور اینگونه قطعنامه‌ها استفاده کند؛ به عنوان مثال ایران در حال حاضر ریاست جنبش عدم تعهد را بر عهده دارد و می تواند از این طریق با فشار بر مجامع بین المللی مانع صدور این گونه قطعنامه ها شود ولی تعجب ما از این است که چرا دولت از این ابزار‌ها استفاده نمی‌کند و ما هنوز در این دولت هیچ چیزی راجع به ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد برای ورود به اینگونه مسائل و استفاده از اینگونه ظرفیت‌ها مشاهده نکردیم. دولت ابزارهای متعددی برای جلوگیری از صدور این نوع قطعنامه‌ها دارد که متاسفانه استفاده نکرده است.


رییس مرکز بین الملل حزب موتلفه اسلامی اظهار داشت: در دیپلماسی عمومی برد با کسانی است که از برخی دیدارهای دیپلماتیک به عنوان یک فرصت برای تاثیر گذاری استفاده می کنند؛ رهاسازی و بی توجهی نسبت به آثار و تبعات این مسأله باعث بروز برخی مشکلات می‌شود.

وی در ادامه گفت:غربی ها و اروپایی ها از سفر هیأت اروپایی به ایران به عنوان یک فرصت برای تاثیر گذاری علیه ایران استفاده کردند در حالی که ما کاملا منفعلانه با این موضوع برخورد کردیم و شاید به تعبیری بتوان گفت بعضی از عوامل دولت هم بی تاثیر در فراهم کردن مقدمات دیدار هیأت اروپایی با فعالین به اصطلاح حقوق بشری که از عناصر فتنه محسوب می‌شدند، نبودند زیرا با خط مشی سیاسی قبلی اصلاح‌طلبان برای عادی‌سازی مسأله فتنه و بازکردن فضای کشور برای فتنه گران همآهنگی و همراگرایی داشت.

ترقی در پایان گفت:به نظر می‌رسد که سعی شد به جای اینکه از این سفر برای تاثیر گذاری نظام بر پارلمان غرب و اروپا استفاده شود و زمینه‌ای شود برای اینکه واقعیت‌ها را پارلمان اروپایی درک کنند یک بستری فراهم شد برای حمایت از جریان اصلاح‌طلب در کشور.

https://shoma-weekly.ir/tO5cnE