سیاسی

دولت باید پاسخگوی دستا وردهای برجام باشد

الان آقای رئیس جمهور قطعاباید پاسخ نظرات رهبر انقلاب را به نحو شایسته بدهند؛ فرافکنی، مغلطه و یا دادن وعده های سر خرمن بی فایده است؛ الان باید پاسخ دقیقی داده شود که به هر حال دستاورد این مذاکرات و برجام چه بوده است.
اشاره: دیدار رمضانی کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری و بیانات ایشان، دربرگیرنده نکات بسیار مهمی بود. ایشان در این دیدار ضمن اینکه برجام را دارای نقاط مثبت نیز دانستند، عنوان کردند که در برجام، خلل و فرجی وجود دارد که باعث سوءاستفاده دشمن شده است. این در حالی است که دولتمردان از برجام به عنوان دستاوردی یاد می کنند که هر روز یک گشایش برای کشور در پی داشته است. نظر به اهمیت این موضوع و آینده مبهم برجام، خبرنگار هفته نامه «شما» گفتگویی را با دکتر محمد کرمی راد؛ کارشناس مسائل سیاسی و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

مقام معظم رهبری در دیدار کارگزاران نظام، به خلل و فرج برجام اشاره فرمودند که موجب سوءاستفاده دشمن شده است. بفرمایید که آیا زمینه های این نقاط سوءاستفاده از قبل مشخص بود یا خیر؟

در این زمینه ابتدا لازم است یادآوری کنم زمانی که آقای دکتر صالحی به تیم مذاکره کننده اضافه شد، بنده با برخی خبرگزاری ها مصاحبهای داشتم و از این قضیه اظهار خوشحالی کردم و پیشنهاد کردم که تیم مذاکره کننده یکی دو نفر حقوقدان که حقوق بین الملل خوانده باشند را به ترکیب خود اضافه کنند تا زمانی که متن توافق و مفاد آن نوشته می شود دچار مشکل نشویم و این افراد بتوانند هم از لحاظ حقوقی و هم از لحاظ تعهداتی که برای دو طرف ایجاد می شود، نظارت داشته باشند. امروز خوشحالم که آن تحلیل و نکته مهمی که آن زمان عرض کردم درست بوده است و جان کلام بنده در این بود که ما بعد از امضای توافق بعدابه دنبال طرف مقابل نیفتیم و اینگونه نشود که با التماس بخواهیم که به توافق عمل کنند. گذر زمان مسائل را روشن می کند و مهم تر از همه پیش بینی مقام معظم رهبری است که از همان ابتدا به توافق و به آمریکایی ها خوشبین نبودند و رفته رفته مشخص شد که آمریکایی ها از ابتدا قابل اعتماد نبودهاند. اینکه کاندیداهای دو جریان سیاسی حاکم در ایالات متحده، هر کدام نسبت به توافقی که آقا اوباما انجام داده اعتراض دارند و می گویند به آن پایبند نخواهند بود، مؤید همین نکته است. اوباما حقیقتانیازمند دستیابی به این توافق بود ولو با عجله؛ و متأسفانه باید بگویم که دولت ما هم به هر شکل ممکن به دنبال یک توافق بود.

علت تأکیدات رهبر انقلاب بر موضوع دشمن شناسی که اخیرادر فرمایشات ایشان به وفور یافت می شود چیست؟

امروز مقام معظم رهبری با درایت و تیزبینی خاصی روی مسئله دشمن شناسی تأکید دارند و این نکته مهمی است؛ ما اگر نتوانیم دشمن را بشناسیم قطعادر زمان های خاص، از دشمن رکب خواهیم خورد. دشمن همواره در حال طراحی نقشه است، اتاق فکر دارند و تدبیر می کنند؛ ما هم باید متقابلاروی تمام ابعاد و زوایای روان شناختی دشمن کار کرده باشیم و او را بشناسیم. اکنون در نظام جمهوری اسلامی هیچ کس به اندازه مقام معطم رهبری که به حق یک کارشناس برجسته عالی و میدانی هستند دشمن را به خوبی نمی شناسند و ما قوی تر از ایشان تا حالا ندیده ایم که دشمن شناسی اش به این گونه باشد و از قبل دست دشمن را خوانده باشد و به مرور زمان دست آن را رو کند. ما در ارتباط با برجام، هم اکنون با مشکلاتی مواجه هستیم و هم اینکه در آینده ممکن است آنها دبه کنند و مشکلات دیگری را درست کنند؛ به همین خاطر ایشان با قاطعیت فرمودند که اگر آنها برجام را پاره کنند ما آن را آتش می زنیم و این پیام بسیار مهم رهبر عزیز انقلاب به دنیا بود تا همه بدانند که کشوری که بخواهد با اقتدار بایستد و از حق خود دفاع کند و پای هزینه های آن بایستد، اینگونه است.

نتیجه ای که روند مذاکرات تا کنون برای ما در بر داشته چه بوده است؟

غربی ها به بخشی از حقانیت ما- که پذیرفتن ما به عنوان یک کشور هسته ای بود و قبلازیر بار آن نمی رفتند- اذعان کرده اند اما برخی از تعهداتشان که مربوط به تحریم ها می شود را انجام نداده اند. مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیرشان به این موضوع اشاره فرمودند؛ این در حالی است که چند روز قبل از آن، آقای ظریف در مجلس به گونه دیگری مسائل مربوط به تحریم ها را مطرح کردند و یک چشم انداز عالی را برای در ارتباط با آنها ترسیم کردند. آن چیزی که مسلّم است این است که ملت ما این مسائل را رصد خواهند کرد و قطعابرای آینده و مخصوصا در ارتباط با انتخابات خرداد سال آینده، آن را مدنظر خواهند داشت. آقای ظریف هم قبلاًٌ در یکی از ملاقات های خارجی خود این موضوع را مطرح کرده بودند و به طرف مقابل گفته بودند کاری نکنید که این مذاکرات به نتیجه نرسد و بعد افرادی روی کار بیایند که تندرو هستند و هیچ علاقه ای به شما ندارند. صرفنظر از اینکه این موضوع چقدر صحت دارند، بنده با رصد برخی از عکس العمل های دولت طی مدت مذاکرات، حقیقتابه این احساس دست پیدا کرده ام که دولت به دنبال این بود که از مذاکرات، یک برگ برنده برای انتخابات های آینده؛ چه مجلس و چه ریاست جمهوری بسازد. البته همانطور که عرض کردم گذر زمان واقعیت ها را روشن می کند و احیانا در آینده نزدیک بسیاری از مسائل دیگری برای مردم ما روشن می شود و ممکن است برای آنها سؤال ایجاد کند و مسئولین باید پاسخگو باشند. الان آقای رئیس جمهور قطعاباید پاسخ نظرات رهبر انقلاب را به نحو شایسته بدهند؛ فرافکنی، مغلطه و یا دادن وعده های سر خرمن بی فایده است؛ الان باید پاسخ دقیقی داده شود که به هر حال دستاورد این مذاکرات و برجام چه بوده است.

https://shoma-weekly.ir/GTA0vJ