سیاسی

دولت باید مشورت کند

این رکود بسیار کم‌سابقه بوده است و باید دولت یک فکر اساسی کند و با بعضی از کارشناسان و دست‌اندرکاران مسائل اقتصادی که عاملین اقتصاد و مشغول کار هستند مشورت کند. از این طریق می‌توان راه چاره‌ای برای گذر از رکود موجود پیدا کرد. اگر منحصراً با کمک کارشناسان دانشگاهی بخواهیم این مشکل را برطرف کنیم، شاید به نتیجه مطلوب نرسیم.
علا میرمحمدصادقی گفت:«اگر منحصراً با کمک کارشناسان دانشگاهی بخواهیم این مشکل را برطرف کنیم، شاید به نتیجه مطلوب نرسیم.»

وی در گفتگوی اختصاصی با «شما» در مورد رکود طولانی که کشور با آن مواجه شده گفت: این رکود بسیار کم‌سابقه بوده است و باید دولت یک فکر اساسی کند و با بعضی از کارشناسان و دست‌اندرکاران مسائل اقتصادی که عاملین اقتصاد و مشغول کار هستند مشورت کند. از این طریق می‌توان راه چاره‌ای برای گذر از رکود موجود پیدا کرد. اگر منحصراً با کمک کارشناسان دانشگاهی بخواهیم این مشکل را برطرف کنیم، شاید به نتیجه مطلوب نرسیم.

میر محمد صادقی در باره این که این رکود طولانی چه بلایی بر سر تولید خواهد آورد، هم گفت: بدیهی است عدم اشتغال، بیکاری، کمبود تولید و تعطیلی برخی از کارخانجات از پیامدهای این رکود است.

این رکود در حالی اتفاق افتاد که مردم، کاهش قیمت ها را هم شاهد نبودند. از این رو میر محمد صادقی افزود: هزینه‌ها هم برای کارخانجات تولیدی و هم فروشندگان زیاد است، ضمن اینکه فروشندگان هزینه‌های تحمیلی هم دارند و مجبورند آنها را بپردازند. خود به خود وقتی هزینه‌ها زیاد باشد، تورم هم کم و بیش هست. تورم در حد زیادی کنترل شده و این خوب است، ولی با وضعیت فعلی بعید است بتوانیم تورم را به‌طور کلی از بین ببریم. به نظر من مشکل رکود از تورم بیشتر است.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی‌ها مخالف این هستند که تورم کنترل شده است، هم گفت: در زمینه مسکن اجاره‌ها واقعاً کمتر شده‌اند، ولیکن اگر همین باعث رکود شود خود رکود مشکلی برای اقتصاد است.

https://shoma-weekly.ir/qRqFNt