بین الملل

دولت بایدن حفاظت از قاتلان شهید سلیمانی را تمدید کرد حمایت پهپادی آمریکا از اوکراین ترودو صدای BBC را هم درآورد! اردوغان همه قله‌های تورمی ۲۰ سال اخیر را فتح کرد هلاکت ۲۹ صهیونیست در ۲۰۲۲ آمریکا حامی تروریست‌های تجزیه‌طلب

دولت بایدن حفاظت از قاتلان شهید سلیمانی را تمدید کرد

زندگی مقام‌های سابق آمریکا که در ترور سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی نقش داشتند، همچنان تحت تأثیر هراس انتقام قرار دارد.ارزیابی جدید دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا نشان می‌دهد ترس انتقام همچنان بر زندگی قاتلان سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سایه افکنده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد دولت بایدن به این نتیجه رسیده که تهدیدهای جانی علیه «مایک پامپئو»، وزیر خارجه سابق آمریکا و «برایان هوک»، مسئول امور ایران کماکان معتبر و موثق هستند. مطابق این گزارش، وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته به کنگره اطلاع داد که هم پامپئو و هم برایان هوک به دلیل فعالیت‌هایشان در دولت ترامپ «در معرض تهدید جدی و باورپذیر از یک دولت خارجی یا عامل یک دولت خارجی قرار دارند.طبق اعلام آسوشیتدپرس در این خبر آمده است هزینه تأمین امنیت فقط پمپئو در برابر این تهدیدات ماهانه ۲ میلیون دلار است.

حمایت پهپادی آمریکا از اوکراین

آمریکا درصدد است با ایجاد تغییرات تقویتی در پهپاد پیشرفته «گری‌ایگل(Gray Eagle)» آن را برای جنگ علیه روسیه در اختیار اوکراین قرار دهد، امری که مقام‌های کاخ سفید و پنتاگون از اعلام صریح آن تاکنون خودداری ورزیده‌اند.

ترودو صدای BBC را هم درآورد!

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا که از ابتدای اغتشاشات در ایران که به بهانه درگذشت «مهسا امینی» همواره مواضعی خصمانه و مداخله‌جویانه علیه ایران اتخاذ کرده بود، در توئیتی مدعی شد که کانادا تصمیم ایران مبنی بر صدور حکم اعدام برای حدود ۱۵هزار معترض را محکوم می‌کند! وی همچنین اظهار داشت که در حمایت از معترضان و در برابر اقدامات ایران، می‌ایستیم! ادعای ترودو مبنی بر اعدام 15 هزار معترض در ایران! با واکنش‌های مختلفی همراه بود. یکی از خبرنگاران BBC با بیان اینکه نمی‌دانم منبع خبر ادعایی ترودو چیست، عنوان کرد این مسأله بیانگر آن است که منابع خبری نخست‌وزیر کانادا ضعیف است.گفتنی است ترودو ساعاتی بعد این توئیت را حذف کرد.

جمهوری‌خواهان، یک کرسی تا کسب اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا

بر اساس آخرین شمارش آراء در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا، جمهوری‌خواهان، یک کرسی تا کسب اکثریت در مجلس نمایندگان آمریکا فاصله دارند. حزب جمهوری‌خواه با پیروزی در ایالت‌های مهم کالیفرنیا و آریزونا، به کسب ۲۱۸ کرسی برای به دست آوردن کنترل مجلس نمایندگان نزدیک شدند

اردوغان همه قله‌های تورمی ۲۰ سال اخیر را فتح کرد

اردوغان همه قله‌های تورمی ۲۰ سال اخیر را فتح کرد؛ تورم ۸۵ درصدی. براساس آمارهای بانک مرکزی ترکیه، تورم سالانه منتهی به اکتبر سال جاری در این کشور به 85/5 درصد رسیده است. این نرخ تورم از سال ۲۰۰۱ تاکنون بی‌سابقه است، چرا که بالاترین نرخ تورم قبل از سال ۲۰۲۲، در ژانویه و فوریه سال ۲۰۰۱ با نرخ ۷۳ درصد رخ داده است. همچنین در اکتبر سال جاری بالاترین نرخ تورم در بین بخش‌های مختلف مربوط به بخش حمل‌ونقل با ۱۱۷ درصد و اقلام خوراکی با ۹۹ درصد بوده است. یکی از مهم‌ترین این عوامل؛ تغییرات نرخ بهره است. در حالی‌ که همه کشورها در یک سال اخیر اقدام به افزایش قابل ‌توجه نرخ بهره کرده‌اند، اما بانک مرکزی ترکیه تحت فشار رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور؛ نرخ بهره را به 10/5 درصد در اکتبر ۲۰۲۲ رسانده است.

هلاکت ۲۹ صهیونیست در ۲۰۲۲

از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۲۹ صهیونیست در عملیات‌ استشهادی فلسطینیان در اراضی اشغالی به هلاکت رسیده‌اند. این در حالی است که تعداد کشته‌های صهیونیست‌ها در سال گذشته بیست‌ویک نفر، در سال ۲۰۲۰ سه نفر، در سال ۲۰۱۹ دوازده نفر، در سال ۲۰۱۸ شانزده نفر، در سال ۲۰۱۷ هجده نفر و در سال ۲۰۱۶ نیز هفده نفر بوده است. از ابتدای سال جاری تاکنون ده‌ها نظامی و شهرک‌نشین اسرائیلی دیگر در عملیات‌ فلسطینیان زخمی شدند.

آمریکا حامی تروریست‌های تجزیه‌طلب

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد؛ ادامه حملات موشکی و پهپادی ایران علیه اقلیم کردستان عراق را به شدت محکوم می‌کنیم. آمریکا مدعی نقض حاکمیت عراق شد و از تهران خواسته است حملات علیه گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب در اقلیم شمال عراق را متوقف کند.

https://shoma-weekly.ir/A3zYfx