سیاسی

دولت اقتصاد کشور را به حال خود رها کرده است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:دولت اقتصاد کشور را به حال خود رها کرده و نظارت دقیقی بر قیمت ها ندارد و به همین دلیل دلالان و سفته بازان روند بازار را تعیین می کنند
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بیبرنامگی و نبود عزم جدی در مقابله با مشکلات اقتصادی سبب شده که قیمتها روزبهروز افزایش یابد و دولت فقط در این بین به یک نظارهگر صرف تبدیل شده و فقط هرازگاهی شعار میدهد.

حجتالاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحیمقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرنگار نما با بیان اینکه عملکرد دولت در مهار تورم و افزایش افسارگسیخته قیمتها قابل قبول نیست، گفت: بیبرنامگی و نبود عزم جدی در مقابله با مشکلات اقتصادی سبب شده که قیمتها روزبهروز افزایش یابد و دولت فقط در این بین به یک نظارهگر صرف تبدیل شده و فقط هرازگاهی شعار میدهد.

وی افزود: متأسفانه روند بازار و قیمتها بهگونهای است که وقتی نرخ دلار افزایش مییابد، قیمت کالاها چندینبرابر میشود، اما وقتی قیمت دلار کاهش پیدا میکند، قیمت کالاها پس از هفتهها یا ماهها یک درصد کمی کاهش مییابند یا حتی گاهی اوقات کاهش هم نمییابد.

چسبندگی قیمتها

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: یک اصطلاحی در اقتصاد است که به چسبندگی قیمتها معروف است، این اصطلاح برای شرایط امروز بازار ایران که با افزایش قیمت ارز، قیمتها چندین برابر میشود، اما با کاهش آن قیمت کالاها کاهش چشمگیری پیدا نمیکند، صادق است.

مصباحیمقدم گفت: وقتی که هیچگونه نظارت و کنترل از جانب دولت بر قیمتها در بازار نیست، طبیعتاً چنین اتفاقی رخ خواهد داد.

وی با بیان این مطلب که بیتدبیریها در حوزه اقتصادی، معیشت مردم را به خطر انداخته است، یادآور شد: دولت در این مدت برای اینکه از پاسخگویی و توجیه عملکرد ضعیف خود فرار کند، دست فرافکنی زده است، اما این فرافکنیها هیچگاه پاسخ نداده و در آینده هم پاسخ نخواهد داد.

بیتفاوتی دولت به تولید داخل

این عضو مجلس خبرگان رهبری معتقد است که تحریمها بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را به وجود آوردهند، اما عمده مشکلات کنونی که اقتصاد ایران به آن دچار شده است ناشی از بیتفاوتی دولت به تولید داخل و کنترل حجم بالای نقدینگی است؛ لذا به همین خاطر شاهد هستیم که هرروز قیمتها افزایش مییابد و حتی کاهش دلار هم خیلی برروی کاهش قیمتهای سایر کالاها اثرگذاری ندارد.

مصباحیمقدم یادآور شد: بهتر است دولت در این مدت باقی مانده از عمر خود به جای حمله به منتقدان و فرافکنی و اینکه چه کسی را مقصر جلوه دهد، گام های مثبتی برای مهار تورم داشته باشد و حداقل کمی کار کند و اجازه ندهد مشکلات معیشتی مردم را همواره آزار دهد.

به گفته وی؛ دولت اقتصاد کشور را به حال خود رها کرده و نظارت دقیقی بر قیمت ها ندارد و به همین دلیل دلالان و سفته بازان روند بازار را تعیین می کنند

https://shoma-weekly.ir/hk2D0J