بین الملل

دولت آمریکا پشت انفجارهای بوستون قرار دارد

برای پیدا کردن ریشه این سه انفجار هیچ نیاز نیست که به مرزهای خارج از ایالات متحده نگاه کرد یا اینکه القاعده و طالبان را در آن شریک دانست، بلکه ریشه این اقدام را باید در داخل آمریکا و از سوی دولت آن جستجو کرد.
«احمد دوستمحمدی»، عضو هیأتعلمی دانشگاه تهران درباره انفجارهای روز دوشنبه آمریکا که هنگام مسابقات دو ماراتن در شهر بوستون انجام شد، بر خلاف بسیاری معتقد است که این اقدام نمیتواند از سوی گروه های تروریستی یا مخالفان داخلی انجام شده باشد. در حالی که مقامات آمریکا آن را اقدامی تروریستی دانسته و بسیاری از تحلیلگران داخلی و خارجی آمریکا نیز انفجارها را به معترضان داخل ایالات متحده نسبت دادهاند؛  دوستمحمدی بر این باور است که این اقدام از سوی دولت آمریکا انجام شده است. در ادامه متن گفت و گوی هفته نامه شما با این عضو هیأتعلمی دانشگاه تهران را میخوانید.

به نظر شما ریشه انفجارهای شهر بوستون را باید در کجا جستجو کرد؟ القاعده، طالبان، مخالفان داخلی آمریکا یا در جایی دیگر؟

برای پیدا کردن ریشه این سه انفجار هیچ نیاز نیست که به مرزهای خارج از ایالات متحده نگاه کرد یا اینکه القاعده و طالبان را در آن شریک دانست، بلکه ریشه این اقدام را باید در داخل آمریکا و از سوی دولت آن جستجو کرد.

یعنی آمریکا در این برهه زمانی خودزنی کرده است؟ چرا باید چنین کاری کرده باشد؟

به صراحت بگویم که هنوز کمی زود است که به طور قطعی بگوییم انفجارهای روز دوشنبه توسط خود دولت و دستگاه های امنیتی آمریکا انجام شده باشد اما نگاهی به اتفاقات گذشته به ما می گوید که نباید به راحتی دیگر گروه ها را متهم کرد. به عنوان مثال میبینیم در حادثه مدرسه «سندی هوک» که چند ماه پیش انجام شد کسی انگشت اتهام را به سمت کاخ سفید و نهادهای امنیتی – اطلاعاتی آمریکا نگرفت اما پس از چند مدت رسانه های معتبر آمریکا پرده از این اقدام ناجوانمردانه برداشتند و نوشتند که دولت در آن حادثه نقش داشته است.

دولت آمریکا چرا باید چنین کاری بکند؟ منافعاش در کجاست؟

نباید فراموش کرد که آمریکا نیازمند امنیتی کردن فضای داخلی کشور است تا از این طریق بتواند همه مخالفت ها و جنبش های داخلی را سرکوب کند. بنابراین برای امنیتی کردن فضای کشور باید بهانه ای داشته باشد که این دست از انفجارها از جمله آنها است.

در حال حاضر چه مخالفت ها و جنبش هایی آمریکا را تهدید می کند؟

جنبش های زیادی در آمریکا حضور دارند که دولت به دنبال سرکوب آنها است. جنبش والاستریت تنها یک نمونه از آن است.

اما به نظر می آید جنبش والاستریت دیگر زنده نیست.

اصلاً اینطور نیست. این جنبش 99 درصدی هر روز در حال گسترش است و فعالان آن سعی دارند جنبش را عمق ببخشند. طی گزارشی که در برخی از مطبوعات آمریکا منتشر شده تنها طی 10 روز اول ماه آوریل در سال جاری 16 جنبش اعتراضی شکل گرفته است و فعالان آن به شدت با یکدیگر در ارتباط هستند؛ از اینرو آمریکا برای سرکوب آنها نیازمند این است که بگوید در کشور با تهدید مواجه است بنابراین باید برای مراقبت از آن، فضا را به سمت امنیتی شدن پیش ببرد. در حال حاضر نهادهای امنیتی، اطلاعاتی و پلیسی آمریکا فعالان جنبش والاستریت را تروریست میدانند. از سوی دیگر نیز برای مبارزه با تروریسم دست به تبلیغات می زنند. فعالان و مردم با حضور در جنبش والاستریت به دنبال اصلاحات اجتماعی هستند اما اگر به هدف خود نرسند و دولت نیز نتواند آنها را از طریق امنیتی کردن کشور سرکوب کند، این امکان وجود دارد که در آمریکا انقلاب شود. 

https://shoma-weekly.ir/PfdCbf