سیاسی

دولت آمریکا می‌تواند جریان‌های مخالف را مدیریت کند

تحریم‌های ایران از منظر مجموعه تحریم‌هایی که ایالات متحده بیرون از شورای امنیت یا بیرون از سازمان ملل تصویب کرده است یک اقدامی است که آمریکایی‌ها تلاش می کنند بدین وسیله اعمال سلیقه یا اعمال فشار بیشتری را نسبت به برنامه هسته‌ای ما داشته باشند.
دکتر حسن لاسجردی، کارشناس امور بین‌املل در گفت‌وگو با خبرنگار «شما»، در رابطه با اقدام برخی از نمایندگان آمریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران گفت:‌ تحریم‌های ایران از منظر مجموعه تحریم‌هایی که ایالات متحده بیرون از شورای امنیت یا بیرون از سازمان ملل تصویب کرده است یک اقدامی است که آمریکایی‌ها تلاش می کنند بدین وسیله اعمال سلیقه یا اعمال فشار بیشتری را نسبت به برنامه هسته‌ای ما داشته باشند.

وی افزود: این بدین معناست که ایالات فکر و یا اینگونه وانمود می‌کند که تحریم های اعمال شده توسط سازمان ملل در مواجه با بحث هسته‌ای ایران جوابگو نیست لذا آنها علاقه‌مندهستند که فشار بیشتری برای توقف ایران داشته باشند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت:ادامه داد:‌ این چیزی که شاید به معنای دقیق‌تر در دور اول دولت آقای اوباما به عنوان قدرت هوشمند یا فشار هوشمند نام برده شد. درواقع کاری که الان در حال انجام است، مساله‌ای است که جریان جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا بر اساس آن بر این باور است که دریک اقدام دو وجهی که یک وجهه ان تداوم فشار علیه ایران است و وجهه دوم آن علیه دمکرات‌ها به عنوان رقیب است، موضوع تحریم ها را دنبال کنند تا از عنصر تحریم ها به عنوان یک اهرم فشار علیه ایران استفاده کنند.

لاسجردی با بیان اینکه گروه‌های مختلفی در امریکا در فضای سیاسی وجود دارد، اظهار داشت:‌ اینکه بخشی از مجلس نمایندگان موضوع تحریم ها را با تشدید بیشتری دنبال می‌کنند شاید بتوان گفت که اینها جریانی هستند که تحت لابی صهیونیستی قرار دارند؛ یعنی لااقل جریان جمهوری‌خواه درصدد این است که با توجه به تغییر فضای سیاسی در ایران این فضا را یک مقداری معنادار کند به این معنا که بتواند راهی را برای مواجهه و مصالحه پیدا کند.

وی تصریح کرد:‌اما جریان دیگری که در آمریکا وجود دارد جریانی است که منافع نگر است و برخی از سناتورهای به دنبال این هستند که اولا بحث قدرت و هژمونی آمریکا حفظ بشود و ثانیا با ایران مذاکره ‌ای صورت بگیرد که بیشتر به نفع آنها باشد. اما به نظر می‌رسد که در میان مجلس نمایندگان و عناصر سیاسی یک جریان سومی هم وجود دارد که این جریان علاقه‌مند است که موضوع تحریم‌ها و تشدید آن را به عنوان راهکار نهایی فلج کننده سیستم جمهوری اسلامی ایران هر روز بیشتر کند و این جریان است که در حال حاضر موضوع تشدید تحریم نفت و بنزین و ... را دنبال می‌کند.

این کارشناس امور بین الملل افزود: این جریان سوم در حال حاضر در هئیت حاکمه آمریکا نقش آفرینی  می‌کند و علاقه‌مند است که دو سیاست را به عنوان یک شمشیر دولبه علیه ایران اعمال کند.

لاسجردی در پاسخ به این سئوال که میزان نفوذ این لابی صهیونیست چقدر است، گفت:‌ میزان نفوذ این جریان در هر صورت میزان کمی نیست. اولا لابی‌هایی که در آمریکا کار می کنند به جهت اینکه جزو عناصر پشت پرده هستند عقبه تجاری، سیاسی و اقتصادی مهمی دارند و از سوی دیگر این لابی‌ها در جامعه آمریکا مورد پذیرش‌ و بازیگران پشت پرده هستند. به همین جهت به نظر می‌رسد که عقبه اینها خیلی کوچک نیست، اما این موضوع  به این معنا نیست که چون عقبه کوچکی ندارند برنده میدان هستند. بلکه در این فضا به طور حتم نمایندگان اصلی امریکا و نمایندگان و گروه رقیب نیز نقش آفرینی می‌کنند.

وی افزود:جامعه آمریکا از آنجایی که یک جامعه مرتبط است، این عناصر مرتبط می‌توانند کارهای دیگران را اصلاح کنند. به همین جهت این مساله برای ایالات متحده برای تصمیم گیری خیلی مهم می‌باشد و در جریان تصمیم سازی است که گروه‌های مختلف که هم سلاح دارند و هم پول و هم رسانه و هم قدرت چانه زنی در جدال با یکدگری عمل می کنند و باید دید که چه کسی می تواند دیگران را بیشتر مجاب کند. این قدرت مجاب کردن در ایالات متحده می‌تواند در تصمیم‌گیری بسیار تاثیرگذار باشد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه ادامه داد:‌ این موضوعاتی که عرض شد بیشتر در پس پرده است. یعنی جریانی که در حال حاضر در مجلس نمایندگان، سنا و مکان‌های دیگر و حتی به عنوان سناتورهای ایالات متحده اظهار نظر می کنند کسانی هستند که در مذاکرات حضور ندارد و ثانیا اینها به عنوان مقامات اجرایی تصمیم گیر نیستند ولی معمولا آنها برای هر اقدام، توافق، رایزنی و مذاکره‌ای شروع به فضا سازی می کنند. اگر این فضاسازی قبل از اینکه دست آنها بیفتد، به دست گروه موافق انجام شود به طور حتم آنها راه به جایی نخواهند برد.

لاسجردی تاکید کرد:‌ اما اگر این فضاسازی با مشکل مفهومی و برداشتی و توافق نافرجام و حتی با یک گاف اعلام موضع روبرو بشود تشدید خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین اللمل با اشاره به میزان اثرگذاری مدیریت دولت آمریکا در جریان مذاکرات و کاهش تحریم‌های ایران گفت:‌اگر تیم اوباما بتواند به خوبی این جریان را مدیریت کند و بتواند با برنامه جلو بیاید و مهمتر از همه بتواند رسانه‌ها را مدیریت کند، به طور حتم در انتها این جریان مخالف نمی‌تواند خیلی موثر در این زمینه عمل کند. ‌همچنان که در فضاهای اخیر آنهایی که آمدند و طرح‌هایی را مطرح کردند مورد مخالفت سایرین قرار گرفتند و طرحها به تصویب نرسید و لااقل مخالفین زیادی داشت.

وی در پایان تصریح کرد: بسیاری از نمایندگان و سیاسیون تا به حال نگذاشته اند که این طرح ها تشدید بشودو حتی من شنیده‌ام که اوباما برای این موضوع مهلت خواهی کرده که در برابر این طرح وقت کافی داشته باشد و ان را مدیریت کند. به نظر می‌رسد اگر میدان داری خاصی از سوی دولتمردان کاخ سفید صورت بگیرد آنها نمی‌توانند فضای تحریم‌ها را به طور جدی مدیریت کنند.


https://shoma-weekly.ir/8GO5wL