وی با تاکید بر اینکه قانون اساسی مشوق تحزب در کشور نیست،ادامه داد: بر همین اساس در قوانین عادی که در مجلس تصویب می شود هم چنین چیزی نداریم که میدان خاصی در ساختار قدرت به تحزب داده شود، مثلا نیامده اگر کسی می خواهد برای نمایندگی مجلس یا ریاست جمهوری کاندیدا شود باید از کانال احزاب اعلام آمادگی کند تا احزاب نقش مشخص در افزایش مشارکت داشته باشد.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه تاکید کرد: بنابراین در زمینه تقویت احزاب باید در درجه اول مشکل قانون اساسی که چنین گرایشی ندارد برطرف شود حالا اینکه چرا این گرایش وجود ندارد و آیا به ریشه های تاریخی بر می گردد، بحث دیگری است. اما می توان به این نتیجه رسید که حزب عملکرد موفق و به نفع مردم نداشت و از دوران مشروطه نتوانسته اند به این سمت حرکت کنند.
ترقی با بیان اینکه هر حزبی فقط خود را قبول دارد، گفت: متاسفانه این واقعیت در کشور ما وجود دارد که در فعالیت احزاب منافع ملی و مردم نمود نداشته است بنابراین مردم نیز گرایشی به گروه های سیاسی ندارند، به عبارتی عملکرد ناموفق احزاب در کشور در طول تاریخ صد ساله دموکراسی در کشور هزینه بالا سیاسی برای مردم و افرادی که عضو حزب بودند، داشته است. در شرایطی که با تغییر دولت ها همه سوابق حزبی افراد از بین می رود چه کسی حاضر است هزینه بالای عضویت در حزب را بپردازد؟
وی با اشاره به رفتار دولت اصلاحات با مدیرانی که به جریان دوم خرداد رای نداده بودند، اظهار داشت: در آن زمان 15 هزار مدیر به دلیل اینکه به جریان دوم خرداد رای نداده بودند کنار گذاشته شدند، دراین شرایط نباید انتظار داشته باشیم مردم بخواهند در احزاب عضو شوند.
ترقی با بیان اینکه شعار طرفداری از تحزب سر داده می شود اما عضویت در حزب هزینه سنگینی دارد، بیان داشت: در واقع در ابتدا باید اصل تحزب با بپذیریم و تحزب به معنی مجموعه تفکری که در چارچوب نظام جمهوری اسلامی فعالیتی کند و به مجلس نماینده بفرستد و عده ای از مردم را نمایندگی کند اما در حال حاضر می گویم چون طرف بازرای و کارمند و دیدگاه متفاوتی دارد با او مخالفیم.
وی اعتقاد دارد وقتی هزینه عضویت در حزب را بالا می بریم، گرایش به تحزب روز به روز کاهش پیدا می یابد و در حال حاضر تنها 5 تا 10 درصد جامعه در کشور گرایش به تحزب دارند که رقم قابل توجهی نیست.
ترقی با بیان اینکه ریشه سوم عدم رشد تحزب در کشور به روحیه فرهنگی در جامعه بر میگردد اظهارداشت: جامعه ایران روحیه فردگرا دارد و این موضوع ریشه در تربیت یا فرهنگ ما دارد و یا به نقش رژیم سابق بر می گردد، در کشور جمعی را پیدا نمی کنید که انسجام لازم را داشته و اختلافی بین آنها باشد و هر روز علیه هم حرکت نکنند در همه جمع ها متاسفانه علیه هم اقدام می شود.
نماینده سابق در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه اصل گرایش به کار جمعی در کشور کم است ادامه داد: عدم گرایش به کار جمعی و گرایش به کار فردی ضد تحزب است، شاید بتوان ریشه آن را در آموزش و پرورش پیدا کرد که هیچ کار دسته جمعی در مدارس ندارد و افراد ایثار و فداکاری را تجربه نمی کنند، این روحیه را تنها در جبهه شاهد بودیم.
ترقی با بیان اینکه فقدان روحی جمعی به دین و مذهب بر نمی گردد عنوان کرد: مگر در ورزش دین است اما شاهد هستیم که در فوتبال نا موفقیم اما در کشتی موفق هستیم، این مسائل به روحیه فردگرایی در جامعه برمی گردد.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با اشاره به تعریف تحزب در فقه سیاسی شیعه توضیح داد:در فقیه سیاسی دیدگاه مختلفی نسبت به تحزب وجود دارد، برخی چون بر این باورند که هر کسی مکلف است مسئولیت شرعی را بپذیرد و بر اساس تشخیص تکلیفی عمل کند طبیعت نمی تواند ولایت تشکیلات را بر ولایت دینی ترجیح دهد پس در شرایطی که اگر قرار باشد تشکیلاتی به کسی رای دهد اما تشخیص دهد که فرد صلاحیت ندارد، نمی تواند به فرد مذکور رای دهد.
وی ادامه داد: بحث دیگر این است که اصولا ما هنوز ساختاری که تحزب را در قالب نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه تعریف کند تبیین نکرده ایم، به عبارتی باید حزب بومی بازی کنیم باید بومی سازی شود، دنبال آن هستیم تحزبی در چارچوب نظام ولایت فقیه در جامعه شکل بگیرد.
ترقی با بیان اینکه امام در خونه خود حزب موتلفه را تشکیل داده اند یادآور شد: در جریان شکل گیری حزب تحزب سه هیات با هم ائتلاف کردند تا تشکیلاتی برای سازماندهی انقلاب اقداماتی انجام دهد اما این اقدامات تحت نظر ولی فقیه و مرجعیت انجام گرفت، بنابراین تشکیلاتی که در واقع زیر نظر ولایت و رهبری سیاسی دینی عمل می کند تکلیف روشنی دارد.
این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با بیان اینکه به لحاظ فقه سیاسی انجام گفته های مرجعیت را فعل سیاسی منطبق بر دین است، ادامه داد: اما شاید شما تشکیلاتی داشته باشید که رابطه ای با ولی فقیه و رهبری دینی نداشته باشد و سوال این است که اینجا چگونه باید عمل کرد؟ اگر نظر و عملکرد و کارکرد سیاسی با ولایت فقیه و رهبری سیاسی نظام مغایرت داشت باید چه کار کرد؟ برخی اعتقاد دارند احتیاط بر این است که در واقع افراد به سمت تشخیص تکیلف شرعی خود بروند نه دنبال کار حزبی.
ترقی گفت: اما عملکرد شخص مقام معظم رهبری، شهید بهشتی، شهید مطهری شخصیت هایی که شاگرد امام بودن کاملا نشان دهنده این بود آنها مدافع تحزب هستند اما مسئله این است چه حزبی باید تقویت شود، مقام معظم رهبری در سفر به کرمانشاه در این باره فرمودند(ترقی متن سخنرانی مقام معظم رهبری در کرمانشاه را قرائت کرد)" ما با تحزّب مطلقاً مخالف نیستیم. این که خیال کنند ما با حزب و تحزّب مخالفیم، نه، اینطور نیست. قبل از پیروزی انقلاب، پایههای یک حزب بزرگ و فعال را خود ما ریختیم؛ اول انقلاب هم این حزب را تشکیل دادیم، امام هم تأیید کردند، چند سال هم با جدیت مشغول بودیم؛"
وی ادامه داد: ایشان در تعریف حزب فرمودند " یک حزب عبارت است از کانالکشی برای هدایتهای فکری؛ حالا چه فکری به معنای سیاسی، چه فکریبه معنای دینی و عقیدتی. اگر چنانچه کسانی این کار را بکنند، خوب است. قصد عبارت از این نیست که قدرت را در دست بگیرند؛ میخواهند جامعه را به یک سطحی از معرفت، به یک سطحی از دانائی سیاسی و عقیدتی برسانند؛ این چیز خوبی است. البته کسانی که یک چنین توانائیای داشته باشند، به طور طبیعی در مسابقات قدرت، در انتخابات قدرت هم آنها صاحب رأی خواهند شد، آنها برنده خواهند شد؛ لیکن این هدفشان نیست. این یک جور حزب است؛ این مورد تأیید است. میدان باز است؛ هر کس میخواهد بکند، بکند. حزب یعنی مجموعهای برای کسب قدرت. یک گروهی با هم همراه میشوند، از سرمایه و پول و امکانات مالىِ خودشان بهرهمند میشوند، یا از دیگران کسب میکنند، یا بندوبستهای سیاسی میکنند، برای اینکه به قدرت برسند. "
ترقی با تاکید براینکه حزبی که به فکر مردم و کادرسازی برای انقلاب نداشته باشد حزب محسوب نمی شود تاکید کرد: بنابراین رهبری موافق تحزب اما تحزب در چارچوب است، اما غیر از رهبری بقیه مسئولان اجرایی تحزب را خار چشم و مانع فعالیت خود می داند، هیچ دولتی مشوق یا دنبال اجرای اصل 8 قانون اساسی که برنظارت همگانی تاکید دارد و این کار جز با تحزب ممکن نیست، نیستند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه تاکید کرد: هیج دولتی اجازه نمی دهد نقد از جانب تشکیلات مردمی شکل بگیرد و خواهان اجرای امر به معروف و نهی از منکر نیست، دولت ها در واقع احزاب را در واقع مخل کار خود می دانند معتقد هستند اگر احزاب وارد دایره اطلاعات شود خیلی از اشکالات را پیدا می کنند که باب میلشان نیست..
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: شاهد هستیم لایحه احزاب بین دولت ها دست به دست می شود که نشان می دهد هیچ دولتی علاقه ای به فعالیت تحزب در کشور ندارند البته عملکرد احزاب نیز بیانگر آن نبود که برای دولت ها مفید هستند چرا که تا کنون هیچ برنامه پیشنهادی برای دولت نداشته اند.
حمیدرضا ترقی در ادامه وضعیت حزب موتلفه پرداخت و گفت: کیفیت اعضای شورای مرکزی موتلفه در دهه های مختلف آن متفاوت بود، قبل از انقلاب و قبل از دستگیری سران موتلفه و زندان رفتن اکثریت اعضای شورای مرکزی عناصر بازار موتفله را تشکیل داده بود البته جوانان موتلفه در جنگ شهید شدند، بخارایی، امانی، صفارهرندی بازاری نبودند اما برخی ها پدرانشان بازاری بودند و بر هم این اساس با حزب ارتباط و تبعیت از روحانیت داشتند.
وی ادامه داد: موتلفه از همان ابتدا به لحاظ اقتصادی روی پای خود ایستاده بود و چرخ اقتصادی آن از طریق حق عضویت اعضا و منابع خیریه ای برخی اعضا چرخید، علت این بود که اعضای موتلفه بر اساس عقیده کار می کردند بنابراین هم حاضر بودند جان شان را بدهد و مالشان را.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اعضای موتلفه کار خود را خواسته مرجعیت، روحانیت مبارز و خواسته کسی که از آن تقلید می کنند، می دانند؛ کسانی که در موتلفه فعالیت می کنند مبانی فکری و عقیدتی دارد و اگر کار سیاسی امروز مطابق با خواست مرجعیت رهبری و روحانیتی که به آن پایبند هستند نباشد، نه پول می دهند نه قدمی بر می دارند.
وی با بیان اینکه منابع مالی حزب موتفله عمدتا از طریق افراد تامین می شود توضیح داد: مرحوم عسگراولادی قبل از انقلاب تاجر بود کار تجارت انجام می داد و اکثر نیاز مالی زندانیان مرتبط به موتلفه را ایشان تامین میکرد، خیلی از بازاری ها وظیفه داشتند که از طریق دوستان انقلابی خود به خانواده زندانیان کمک کنند.
ترقی تاکید کرد: کار اقتصادی در حزب موتلفه را افراد به طور مستقل انجام می دهند و درصدی از سود کار اقتصادی خود را به موتلفه اختصاص می دهند، این کار باعث می شود که حزب به فعالیت های اقتصادی آلوده نشود.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با بیان اینکه معتقد است که احزاب باید برای تامین منابع مالی خود حق عضویت بگیرند، گفت: در کشور چین حزب کمونیست میلیون عضو دارد، تمام اعضای حزب از حقوقی که می گیرند درصدی به عنوان حق عضویت می پردازند از آنجایی که آنها رشد سیاسی و مدیریت از حزب است حق عضویت می دهند.
وی ادامه داد: به عبارتی کسی که می خواهد بخشدار، فرماندار و استاندار شود از طریق حزب می تواند به خواسته خود برست بنابراین حق عضویت می دهند چرا که حیات سیاسی آنها به حق عضویت وابسته است، بنابراین دیگر فردی که مدیرکل است با تغییر دولت به کارشناس و از کارشناس به کارمند معمولی تنزل نمی کند و احساس نمی کند پولی که می دهد نه تنها برای او موقعیت آفرینی نمی کند که هزینه های زیادی به دنبال دارد.
ترقی تاکید کرد: دولت وظیفه افزایش مشارکت مردم در عرصه سیاسی و کادرسازی برای اداره کشور دارد و چه جایی بهتر از احزاب وجود دارد تا با پرداخت هزینه این اهداف را محقق کند، دولت می تواند با قراردادی که با احزاب می بندد نسبت به رشد سیاسی جامعه و کادرسازی سرمایه گذاری کند.
این نماینده ادوار عنوان کرد: در چین حزب کمونیست مدرسه دارد و رئیس جمهوری خارج از این مدرسه انتخاب نمی کند بنابراین اگر می خواهیم فردی که بینش سیاسی ندارد از پشت میز اداره به مجلس راه پیدا نکند به حضور در حزب تشویق شود.
وی ادامه داد: مجلس کنونی را با مجالس اول تا سوم مقایسه کنید، نمایندگان آن دوره برای هر کلمه قانون نویسی عقبه ذهنی داشتند، کادرسازی برای انقلاب یکی از آرزوهای مقام معظم رهبری بود که با تقویت احزاب این کار ممکن است بنابراین دولت باید حساب شده به احزاب در راستای کاردسازی و افزایش بینش سیاسی جامعه کمک مالی کند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با بیان اینکه این حزب 220 دفتر در کشور دارد، عنوان کرد: حزب موتلفه روال تشکیلاتی یک حزب را دارا است بنابراین نباید ما در کنار انجمن اسلامی 5 عضو دارد بنشینیم و حق رای برابری داشته باشیم این رویه عادلانه نیست و انتظار داریم در قانون به وضعیت تشکیل تشکل های سیاسی سامانی داده شود تا هر روز شاهد تشکیل حزبی که نماینده خانواده فرد هست نباشیم.
ترقی ادامه داد: تشکل های صنفی حتی در زمینه فعالیت خود مانند مهندسان و معلمان هیچ بیانیه و اعلام موضعی در خصوص مشکلات صنفی خود ندارند بنابراین باید این انجمن ها از احزاب جدا شوند و چند حزب قدی، قدر، کارآمد، باسابقه و پرتوان در کشور ایجاد شود تا وضعیت احزاب سر و سامان بگیرد.
وی گفت: در دوران ریاست جمهوری هاشمی انجمن اسلامی درهمه ادارات شکل گرفت که نمی توان آنها را حزب دانست، متاسفانه انجمن های اسلامی نتوانستند در هدف خود یعنی جلو گیری از ورود فساد به سیستم اداری موفق شوند.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که هم دولت در رابطه فعالیت احزاب کمک کند و هم خود احزاب باید ورود کنند اما پیش از آن باید هزینه های حضور در حزب را کاهش دهیم تا انگیزه افراد برای پرداخت عضویت افزایش یابد.
عضو شورای مرکزی حزب موتفله با اشاره چهار دهه عمر سیاسی انقلاب اسلامی اظهار داشت: در این چهار دهه وقتی شاهد هستیم اصلاح طلبان در مجلس تحصن می کنند و در فنته سال 88 نقش داشته اند نباید توقع داشت که نظام با فعالیت عمومی آنها در عرصه سیاسی موافقت کند.
در ادامه ترقی در این باره که مشکل زایی اصلاح طلبان به بعد از سال 88 بر نمی گردد، توضیح داد: حزب کارگزان زمانی تشکیل شد که مقام معظم رهبری با این نوع شکل گیری کارگزاران در دولت آقای هاشمی مخالفت صریح کردند، چرا که کارگزاران قرار بود با عضویت وزرا تشکیل شود، مقام معظم رهبری با صراحت به آقای هاشمی گفتند درست نیست حزب را از طریق دولت تشکیل دهید که درانتخابات نقش داشته باشد.
وی گفت: از این جهت تصمیم گرفتند حزب را با معاونین وزرا تشکیل دهند در نهایت حزب دولت ساخته شکل گرفت که با حزب مستقل تفاوت دارد البته آن زمان حزب کارگزاران حزب اصلاح طلبی شناخته نمی شد.
این نماینده سابق مجلس افزود: کارگزارانی ها به دنبال ائتلاف با حزب موتفله در انتخابات بودند که مقام معظم رهبری تاکید داشتند که هر کدام نگاه خود را دنبال کنیم به این جهت لیست جداگانه ای درانتخابات از هر دو حزب ارائه شد و مجلس پنجم 127 نفر نماینده اصولگرا، 108 نماینده اصلاح طلب و 38 نماینده مستقل داشتیم که نزدیک ، 8 نفر بین ما آنها اصلاح طلبان لیز می خوردند.
