وی نیاز به فضاهای آموزشی از جهت استحکام، شادابی و تجهیزات مدارس مرزی، کپری و فاقد استحکام فنی را از دیگر نیازهای حوزه آموزش و پرورش کشور دانست.
این نماینده منتخب مجلس یازدهم به نیاز به وجود نظام جامع رصد، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: با این نظام امکان رصد دائمی خروجیهای آموزش و پرورش دریافت و بازخورد اشکالات آنها فراهم میشود تا ساختار اداری اجرایی آموزش و پرورش در کلیه سطوح بازمهندسی شود.
وی برای پیگیری موارد مزبور اظهار کرد: دولت و وزارت آموزش و پرورش باید ارادهای محکم و آهنین داشته باشند تا اسناد بالادستی این وزارتخانه را نظیر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش اجرا و پیاده کنند و دولت مکلف است در تنظیم لوایح بودجهاش به آموزش و پرورش اولویت بدهد.
یزدیخواه مطرح کرد: مجلس و نهادهای نظارتی باید به وظیفه نظارتی خود عمل کنند و مجلس باید نقش نظارتیاش را قویتر ایفا کند که برنامههای دستگاههای اجرایی کشور همسو با مصوبات برنامه توسعه همهجانبه پنج ساله ششم کشور باشد.
وی از بزرگترین رسالتهای مجلس شورای اسلامی را کنترل، نظارت و پایش نحوه اجرای قوانین ابلاغی دانست.
این نماینده منتخب مجلس یازدهم در خصوص عدم پوششدهی همه دانشآموزان کشور توسط اپلیکیشن شاد بیان کرد: انبوهی از دانشآموزان ما در مراکز استانها، در شهرها و حاشیه شهرها و مناطق عشایری و مناطقی که زیر پوشش اینترنت نیستند و خانوادههایی که استطاعت مالی تهیه امکانات لازم برای این امر را ندارند و مناطق مرزی کشور از این خدمات محروم هستند. نمایندگان مجلس باید ساز و کارهای این قضیه را در تقنین و تصویب قوانین فراهم کنند و دستگاه اجرایی، علیالخصوص آموزش و پرورش آن را اجرا کند.
وی به بحث رتبهبندی معلمان اشاره کرد و گفت: در خصوص این موضوع قبل از عید از سوی عالیترین مقام دستگاه برنامه و بودجه کشور دکتر نوبخت چندین بار اظهار نظرهای ضد و نقیض مطرح شد.
یزدیخواه بیان کرد: الان چه اتفاقی افتاده است که سازمان برنامه و بودجه مصمم شده است ابتدا احکام معلمان را بر مبنای 15 درصد افزایش سنواتی که مصوبه قانون بودجه سال 1399 است صادر و بعد رتبهبندی معلمان را اجرا کند؟ چرا سازمان برنامه و بودجه قبل از عید وقتی قانون بودجه ابلاغ شد آن را به آموزش و پرورش ابلاغ نکرد؟
وی در ادامه تصریح کرد: اگر اعتبار اجرای احکام جدید در بودجه سال 1399 پیشبینی و بودجه آن تصویب شده بود چرا سازمان برنامه و بودجه در اجرای آن تعلل میکرد؟ اگر بودجه رتبهبندی معلمان در قانون بودجه پیشبینی نشده است الان چگونه میخواهند این بودجه را تأمین کنند؟ آیا میخواهند الان هم وعده غیر قابل تحققی را به معلمان بدهند؟
این نماینده منتخب مجلس یازدهم در پایان افزود: اینها ناشی از عدم اراده جدی مسئولین برنامه و بودجه در پیگیری و حل معضلات معیشتی و منزلتی فرهنگیان است.