سیاسی

دولتمردان باید امین بیت المال باشند

اولین شاخصه دولت مطلوب ازنظر من بر اساس مفاهیم دینی این است که دولتمردان امین بیت المال باشند. در هزینه کرد آن وسواس به خرج دهند و با تضییع کنندگان بیت المال برخورد قاطع داشته باشند.
اگر در بیانات امام راحل و مقام معظم رهبری دقت کنیم، به عینه مختصات یک دولت نمونه اسلامی را خواهیم یافت. این دوبزرگوار بارها ویژگی ها و شاخصه های چنین دولتی را تبیین نموده اند اما متاسفانه از سوی دولتمردان کمتر به آن توجه شده و مشکلاتی هم که کشور این روزها گریبان گیر آن نیز است از همین ناحیه می باشد. لذا مناسب دیدیم حال که در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستیم در گفت و گو با یک فعال سیاسی به بازخوانی فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری در این خصوص بپردازیم.

خانم دکتر لاله افتخاری در این گفت و گو و در پاسخ به این سئوال که اهم انتظارات امام راحل و مقام معظم رهبری از دولت های مستقر چه بوده است، اظهار داشت: این دو بزرگوار بارها این موارد را تبیین فرموده اند اما اگر بخواهیم به طور خلاصه به آنها اشاره داشته باشیم در وهله اول به نظر من مردمی بودن دولتمردان است.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، وجود این عنصر را در بین مسئولان بسیار مهم توصیف کرد و افزود: وقتی می گوئیم یک مسئول باید مردمی باشد به تبع آن شاخصه های دیگری هم چون قناعت، ساده زیستی و دلسوز مردم بودن نیز معنا پیدا خواهد کرد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در تبیین انتظار دیگر امام و رهبری از دولتمردان گفت: انقلابی بودن، انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن خواسته مهم دیگر امام راحل و مقام معظم رهبری است و بارها از سوی این دو عزیز بر آن تاکید شده است.

این فعال سیاسی مبارزه با استکبار را عامل دیگری برشمرد و افزود: استکبارستیزی از شاخص های اصلی انقلاب اسلامی است، لذا مسئولی که در این انقلاب در مسند و جایگاهی قرار دارد باید بر این اصل مهم تاکید کند و محکم در برابر مستکبران بایستد کما اینکه امام راحل و مقام معظم رهبری در مناسبت های گوناگون به این اصل اساسی و بنیادین بارها اشاره داشته اند.

این فعال امور زنان ادامه داد: وجود روحیه همگرائی و تعامل با سایر مسئولان در نظام اسلامی از خواسته های مهم امام راحل و مقام معظم رهبری از مسئولان بوده و هست و بارها از زبان این دو بزرگوار در خصوص ضرورت رعایت این اصل مهم توصیه هایی شنیده ایم. این که بین قوا و مسئولان درگیری و نزاع وجود داشته باشد ضربه جبران ناپذیری به ملت و کشور خواهد زد که پرهیز از آن از امور مهمه کشور می باشد.

خستگی ناپذیری در انجام مسئولیت ها از انتظارات دیگر مقام ولایت از دولتمردان بود که خانم افتخاری به آن اشاره داشت و افزود: حمایت از جبهه مقاومت و ایستادگی بر مسئله فلسطین و دفاع از این ملت مظلوم و مبارزه با زیاده خواهی های رژیم صهیونیستی نیز از دیگر انتظارات امام راحل و مقام معظم رهبری طی سال های پس از پیروزی انقلاب از دولتمردان بوده که بارها بر آن تاکید ورزیده شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی ادوارمجلس شورای اسلامی وجود دغدغه های فرهنگی در انتظارات امام راحل و مقام معظم رهبری از دولتمردان را یک نکته مهم و اساسی برشمرد و اظهار داشت: تبلور فرهنگ دینی در برنامه ها و مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمنان از عمده توصیه های این دو بزرگوار به مسئولان بوده است تا جامعه در برابر آسیب های فراوانی که آن را تهدید می کند، واکسینه شود.

دکتر افتخاری در پاسخ به این سئوال که چرا دولت ها تا کنون نتوانسته اند در راستای پاسخ مناسب به انتظارات به حق امام راحل و مقام معظم رهبری گام های اساسی بردارند، گفت: اولین عامل برمی گردد به این اصل که دولت ها فاقد برنامه های کلان برای اجرای منویات این دو عزیز بوده و هستند، به همین جهت درگیر مسائل روزمره شده اند و نتوانسته اند زمینه را برای یک برنامه ریزی بلند مدت فراهم کنند.

وی در تشریح عامل بعدی اظهار داشت: عدم استفاده از مدیران کارآمد و توانمند از دیگر مسائلی است که باعث شده خواسته های امام و رهبری که همان خواست های اساسی مردم نیز است بر زمین بماند و اجرائی نشود و یا با کمی و کاستی همراه باشد.

غلبه خواسته ها و انتظارات باندی و جناحی عامل دیگری بود که خانم افتخاری بر آن تاکید کرد و ادامه داد: وقتی این گونه خواست ها بر کار اصلی دولت ها سایه می اندازد، معلوم است که انتظارات واقعی کمرنگ شده و نادیده گرفته می شود.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی عدم درک صحیح از معضلات جامعه را عامل دیگری خواند که در عدم تحقق انتظارات امام و رهبری از دولت ها نقش داشته و گفت: وقتی مشکلات را نشناسید و اولویت ها را درک نکنید، قطعا ً راه حلی هم برای آن ها نخواهید داشت.

نماینده مردم تهران در ادوار مجلس شورای اسلامی در تبیین شاخصه های یک دولت مطلوب بر اساس آموزه های دینی اظهار داشت: اولین شاخصه دولت مطلوب ازنظر من بر اساس مفاهیم دینی این است که دولتمردان امین بیت المال باشند. در هزینه کرد آن وسواس به خرج دهند و با تضییع کنندگان بیت المال برخورد قاطع داشته باشند.

خانم افتخاری ادامه داد: ویژگی دوم می تواند این مسئله باشد که امین مسئولیتی باشد که به او سپرده شده است، بدین معنا که وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد و از کوتاهی و باری به هر جهت اداره کردن امور دوری کند.

این فعال سیاسی ادامه داد: یک مسئول در دولت مطلوب اسلامی، باید مردمی و از خود مردم باشد، دغدغه رفع مشکلات مردم را داشته باشد، نسبت به دردها و رنج های آنان بی تفاوت نباشد و تمام تلاش خود را برای رفع این مسائل به کار بگیرد.

ساده زیستی و دوری از اشرافی گری مورد دیگری بود که دکتر افتخاری بر ضرورت آن صحه گذاشت و افزود: دولتی که دولتمردان آن اهل تجمل و اشرافیت باشند نخواهند توانست مسائل مردم را درک کنند و برای حل آن چاره اندیشی کنند، لذا ساده زیستی از ضروریات دولت مطلوب است.

وی اظهار داشت: مبارزه بدون اغماض و چشم پوشی با فساد اقتصادی فارغ از در نظر گرفتن آن که از ناحیه چه کسی سرزده، خصیصه مهم دیگری است که در دولت مطلوب باید مورد توجه باشد. در دولت اسلامی جائی برای رانت خواران و ویژه خواران نباید باشد و با آنها باید با شدت برخورد شود و فرقی هم نباید داشته باشد که این مفسد از خویشان دولتمردان است یا از هم گروهی ها و هم جناحی های مسئولان.

خانم افتخاری در پایان این گفت و گو افزود: مسئولان دولت اسلامی باید کارهای صحیح و مؤثر دولت های گذشته را فارغ از رنگ و بوی سیاسی و جناحی ادامه دهد و در جهت اصلاح اشتباهات آنها بدور از هرگونه تخریب قدم بردارند.

https://shoma-weekly.ir/OxQMpm