سیاسی

دغدغه هر نیازمند برای عسگراولادی تازگی داشت

فردی که همه زندگی ان در مبارزه بود، رسیدگی به محرومین مقدم بر مبارزه بود از قبل از سال 42 در خدمت حضرت امام بود و یک شخصیت سیاسی بود اما بعد از پیروزی انقلاب اولین دغدغه ایشان رسیدگی به محرومین و مستضعفین بود.

عبدالرضا مصری، عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار « شما »‌ با اشاره به اینکه حدود سی سال از نزدیک با مرحوم عسگر اولادی همراه بوده است، گفت‌: در محضر ایشان هم یاد می گرفتیم و هم تلمذ می کردیم که در وجود ایشان هم معنویت و هم فرمانبرداری از ولایت وجود داشت و در یک کلام باید گفت که «‌ آنچه خوبان همه دارند تو یک جا دارید.» واقعا مرحوم عسگراولادی مجموعه‌ای از خصلت ها و اندیشه های خوب بود و همه برای ما در همه زمینه ها درس بود.

وی در ارتباط با دغدغه که مرحوم عسگر اولادی در زمینه محرومین داشت، اظهار داشت:‌ فردی که همه زندگی ان در مبارزه بود، رسیدگی به محرومین مقدم بر مبارزه بود از قبل از سال 42 در خدمت حضرت امام بود و یک شخصیت سیاسی بود اما بعد از پیروزی انقلاب اولین دغدغه ایشان رسیدگی به محرومین و مستضعفین بود.

وزیر رفاه دولت نهم افزود:‌ کسانی که همیشه در همه نظام‌های قبل از جمهوری اسلامی آخر بودند، یعنی محروم و مستضعفینی که کسی هویت و شخصیت‌ خود را تا به این حد در طبق اخلاق قرار نداده است، اما مرحوم عسگر اولادی در این زمینه پیش قدم هستند و به همراهی تعدادی از همفکران خودشان تشکلی را برای کمک به افراد موثر در اعتصابات قبل از انقلاب در قبل از پیروزی انقلاب قرار می دهند و به کمک خانواده های زندانیان سیاسی و اعتصابیونی که دست مزدشون را از دست داده بودند شتافتند.

مصری افزود: بعد از انقلاب نیز به فرمان امام (ره) به همراه مرحوم شفیق و آقای حیدری شورای مرکزی کمیته امداد را تشکیل دادند و نقل می ‌کردند که حضرت امام برای خیریه ای که امروز به نام مبارک ایشان است یک کیسه پول خرد به آقای عسگر اولادی داده بودند که بروند و کمیته امداد را تشکیل بدهند و تنها نهادی که حضرت امام پذیرفتند که نام مبارکشان بر روی آن باشد کمیته امدام امام خمینی بود و در جای دیگه نمی‌پذیرفتند که نامشان باشد اما در این زمینه نیت خاص داشتند و عسگر اولادی هم شاگرد مکتب امام بودند و به خوبی در نهادی که واقعا با برکت حضرت امام و حمایت های ایشان و مقام معظم رهبری منشا خیر شد کار می‌کردند.

وی ادامه داد:‌میلیون ها نفر از محرومین و مستضعفین در مناطق مختلف و دور افتاده زیر پوشش این کمیته در آمد و چه جاهایی مثل بشاگرد در مناطق دورافتاده کشف شد و همش تحت تربیت و درایت جناب آقای عسگر اولادی بود.

عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی با بیان اینکه مرحوم عسگراولادی جمع همه خوبی ها بود، گفت: ایشان خیلی در زمینه نسبت به محرومین دغدغه داشت و درب ا تاقش همواره باز بود و متقاضیانی که دستشان به جایی نمی‌رسید به راحتی به آقای عسگر اولادی می رسید و ایشان هر هفته تعداد بسیار زیادی از نامه های مردم را رسیدگی می کرد.

مصری افزود: بنده در شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی شاهد بودم که هیچ وقت هم این موضوع برایشان عادی نمی شد؛ یعنی دغدغه هر فرد نیازمندی برای ایشان تازگی داشت ودنبال می کرد و چقدر مصر بود که به داد مردم رسیدگی شود. من هنوز نتوانسته ام این واقعه را بپذیرم که فقدان آن مرحوم چه اثر سنگینی بر خیلی ها خواهد گذاشت. کسانی که دستشان به هیچ کس نمی رسید به راحتی به آقای عسگر اولادی می رسید.

وی ادامه داد: از هر طریق چه فکری و چه عملی بعید بود که کسی به ایشان مراجعه بکند و مشکلش رفع نشود و انصافا جای ایشان بسیار خالی خواهد بود و در زمینه این ذخیره سنگین انقلاب خیلی باید دهر بگردد و بچرخد تا یکی را به مانند آقای عسگر اولادی بتواند در این سیستم پرورش دهد. ما شاهدبودیم که همواره خوش فکری و خوش نیتی ایشان گره گشای بسیاری از مسائل بود. حتی در این اواخر هم بحث خارج کردن از بن بست برخی از کسانی که از نظر فکری دچار بن بست فکری شده بودند، چه تلاشی کردند که آنها نجات دهند تا به مسیر مردم بازگردانندشان. تلاش های گسترده ای با اینکه سن وسالی از ایشان گذشته بود می کردند و با وجود مسئولیت هایی که حزب موتلفه اسلامی، کمیته امام و مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتند توان خستگی ناپذیری داشتند.

عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی با بیان اینکه مرحوم عسگر اولادی از پیش از انقلاب ارادت ویژه ای به مقام معظم رهبری داشتند گفت: از پیام مقام معظم رهبری در تسلیت فقدان ایشان کاملا هویداست که چه قدر آقای عسگر اولادی مورد لطف وعنایت مقام معظم رهبری بودند که درهمان ساعت اول رحلت ایشان رهبری پیام مفصلی عنایت کردند و ایشان را مورد لطف قرار دادند.

مصری تاکید کرد: این شخصی که از نوجوانی زندگی خود را در راه اسلام و انقلاب گذاشت تا به امروز به مانند یک فرد کاملا مورداعتماد در این دستگاه قرار داشت و من که همواره فکر می کردم اقای عسگر اولادی باران هستند و وقتی که ما در محضر این فرد بزرگوار قرار می گرفتیم این قطرات علم ، تقوا، معرفت و دلسوزی می بارید.

وی با بیان اینکه ایشان همواره به همراهی با رهبری تاکید داشتند، اظهار داشت: مخصوصا یکی از تکه کلام های این بزرگوار «آهنگ ولایت» بود. یعنی ایشان همیشه به ما تذکر می داد که با آهنگ ولایت حرکت کنیم. یک بار من ندیدم که نظر خودشان را بر نظر ولی فقیه مسلمین بخواهد توجیه بکنند یا اصلا اظهار کنند. هر جایی که فرمایش مقام معظم رهبری بود صد درصد آقای عسگر اولادی نه فقط تسلیم بود بلکه مشوق و پشتیبان آن بود. یک بار من نشنیدم که این بزرگوار بگوید دفتر آقا بلکه دفتر ایشان را به عنوان دفتر مبارک نام می بردند ؛ یعنی برای ایشان دفتر مقام معظم رهبری جای مبارکی بود.

مصری با اشاره به اینکه مرحوم عسگر اولادی مرد خاطرات بود و همیشه تجربیات گرانبهایی داشت، گفت: این بزرگوار خودش نقل می کرد که سال 42 خدمت امام (ره) رسیده بودند و امام در رابطه با آن وحشی گری هایی که رژیم پهلوی علیه مردم داشت، فرموده بودند که « کاری می کنیم که این (محمدرضا شاه) نه راه پس داشته باشد نه راه پیش.نه بتواند درجای خود بایستند.» آقای عسگراولادی وقتی اوائل انقلاب این موضوع را نقل می کرد این مساله کاملا قابل احساس بود که شاه نه راه پس دارد و نه جایی راهش می دادند و نه می توانست در جایی اقامت کند و خلاصه تا زمان مرگ سرگردان بود. زندگی مرحوم عسگر اولادی پر ازمخاطرات و این خاطرات بود. چون مخاطرات زیادی در سالهای قبل از انقلاب و زندان ایشان را تهدید می کرد و بعد از آن هم در سالهای پس از انقلاب خدمات ارزنده ای را عرضه داشتند که امیدواریم ایشان باشهدای کربلا محشورشوند.

این فعال سیاسی با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب ومرحوم عسگر اولادی بیان داشت: آن مرحوم با رهبر معظم انقلاب دیدارهای زیادی داشتند و ایشان در مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان نماینده ایشان وبه عنوان طرف شور رهبری حضور داشتند. علاوه بر اینکه نماینده امام و رهبری در کمیته امداد بودند اما عضو مجمع تشخیص مصحلت بودند و رابطه بسیار تنگا تنگ ونزدیکی بود که در دیداری که فراهم می شد و ما توفیق پیدا می کردیم شاهد عشق بازی آقای عسگر اولادی بودیم چه در محضر حضرت امام و چه در محضر رهبر معظم انقلاب. واقعا کلماتی که در محضر این دو بزرگ آقای عسگر اولادی مطرح می کردند سرشار و مملو از ارادت و عشق واعتقاد و ایمان به مقام شامخ روحانیت و ولایت فقیه و برای همه ما درس بود.

https://shoma-weekly.ir/warrDv