سیاسی

دغدغه‌های رهبری باید مورد توجه کاندیداها باشد

یک استاد اقتصاد و سیاست خارجی گفت: دغدغه‌های رهبر حکیم انقلاب اسلامی باید مورد توجه کاندیداها باشد.
 گردهمایی اصناف و بازاریان در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران با حضور حسن لاسجردی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل خاورمیانه برگزار شد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در این گردهمایی به اهمیت انتخابات 92 پرداخت و گفت: بحث امروز، انتخابات پیش رو است، یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه امروز ما بحث انتخابات است و همه منتظر هستند این کلاف به کدام سمت در حال شکل‌گیری است و اینکه بالاخره انتخابات چه تاثیری بر متغیرهای زندگی مردم خواهد گذاشت.

وی به حضور و ثبت‌نام هاشمی و مشایی برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اشاره و تصریح کرد: اتفاقات روز آخر ثبت‌نام کاندیداها و حضور آقایان هاشمی و مشایی که ثبت‌نامشان با اما و اگر همراه بود، موضوع انتخابات را پیچیده کرد و چینش‌ها دچار تحول خواهد شد و مجموعه تصمیمات در مورد انتخابات با قبل مطمئنا متفاوت به نظر می‌رسد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است که اصولگرایان برای چگونگی حضور در انتخابات 92 دچار تجدید نظر خواهند شد و اصلاح‌طلبان نیز با توجه به حضور آقای هاشمی سعی بر ائتلاف خواهند کرد و به گفته وی حضور چهره‌های متعدد این توقع را در جامعه ایجاد می‌کند که چهره یا چهره‌هایی که در میدان رقابت حاضر شده‌اند بتوانند مشکلات کشور را حل کنند.

لاسجردی به تاثیرات بیرونی و درونی انتخابات ایران پرداخت و گفت: در همین چند روز شاهد بودیم یکسری از شاخص‌های اقتصادی کشور مانند ارز و طلا دچار کاهش قیمت شدند که بلافاصله به کاندیدای خاصی نسبت داده شد البته برخی از این افراد بدلیل داشتن سابقه ممکن است بتوانند تا حدودی مسائل اقتصادی را کنترل کنند اما به این سرعت امکان ندارد البته در بیرون از مرزها نیز به دنبال شخص تاثیرگذار هستند.

وی با بیان اینکه در انتخابات پیش رو شاهد حضور چهار جریان سیاسی قدرتمند هستیم، اظهار داشت: اولین جریان اصولگرایان هستند که حدود 40% از افراد شاخص ثبت‌نام شده به این جریان تعلق دارند و حضور پررنگ جریان اصولگرا در انتخابات نشان از اهمیت داشتن این قضیه برای اصولگرایان دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: حدود 12% ثبت‌نام شدگان متعلق به جریان اصلاح‌طلب است که البته با ثبت‌نام آقای هاشمی در روز های گذشته برخی از افراد از کناره‌گیری خود به نفع ایشان صحبت کرده‌اند.

لاسجردی جریان دولت و مستقل‌ها را نیز از دیگر جریاناتی برشمرد که در انتخابات حضور خواهند داشت.

وی اضافه کرد: حضور 3 جریان اول یعنی اصولگرا، اصلاح طلب و دولتی‌ها بسیار جدی‌تر است اما جریان مستقل به دلیل عدم داشتن یک پایگاه تبلیغاتی و همچنین عدم پشتیبانی تشکل خاصی مطمئنا توان رقابت با دیگر جریان‌ها را ندارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با طرح این پرسش که‌در جریان اصولگرایی باید بررسی شود که آیا توان تمرکز بر روی یک نفر را دارند یا نه؟ گفت:آیا اصولگرایان می‌توانند همه سلیقه‌ها و نگاه‌ها را در یک نفر جمع کنند؟

لاسجردی خاطرنشان کرد: با توجه به تعدد کاندیداها و چشم‌اندازها در این جریان و همچنین نظر جامعتین به نظر می‌رسد بیش از یک نفر مورد اجماع قرار گیرند که احتمال حضور آقایان قالیباف و ولایتی از دیگران بیشتر است.

وی در ادامه به نحوه تحرک انتخاباتی اصلاح‌طلبان اشاره و تاکید کرد: اصلاح‌طلبان تلاشند تا همه نظرات را در انتخاب آقای هاشمی به عنوان نامزد این جریان، جلب کنند اما هاشمی از روزی که ثبت‌نام کرده‌ در کانون اظهار نظرهای مختلفی قرار گرفته‌ و اینجاست که باید دید اصلاحات به نظر جامعی خواهد رسید یا نه.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دولتی‌ها منتظر تایید صلاحیت‌ها هستند، اظهار داشت: مشاور رئیس‌جمهور که بعنوان نفر شاخص این جریان در انتخابات شرکت کرده است اگر تایید صلاحیت شود همه این جریان پشت سر او حرکت می‌کنند و اگر هم صلاحیتش تائید نشد  بدنبال فرد دیگری در مجموعه خود هستند البته در مورد این جریان امکان ائتلاف با جبهه پایداری نیز وجود دارد.

لاسجردی در ادامه اظهار داشت: در حالت کلی احتمال به میدان آمدن 5 تا 6 نفر وجود دارد، حدود 5 نفر از جریاناتی که در قبل به آنها اشاره شد و ممکن است آقای ابوترابی‌فرد نیز با توجه به سابقه کاریشان در مجلس به عنوان دیگر نامزد به نفرات قبلی اضافه شود.

وی حضور گسترده مردم در انتخابات را دستاورد اصلی انتخابات دانست و گفت: رهبری نیز در بیانات اخیر خود به حضور گسترده مردم  بدان پرداخته‌اند که اگر دقت شود در گذشته نیز معظم‌له از حضور حداکثری صحبت می‌کردند  اما حضور گسترده‌ فراتر از حضور حداکثری است و آن هم به دلیل نگاه استکبار به انتخابات ما و همچنین مسائل پیش آمده در انتخابات قبلی است.

این استاد دانشگاه اقتصاد و سیاست خارجی را دو پارامتر از سوی مقام معظم رهبری برای کاندیدا دانست و گفت: در این میان وظیفه کسانی که عموم مردم را راهنمایی می‌کنند شاخص‌های دوگانه اقتصاد و سیاست خارجی است باید برای معرفی کاندیدا مورد توجه قرار گیرد.

https://shoma-weekly.ir/h1WxDL