سیاسی

دعا می کنیم مواضع روحانی همان مواضع 23 تیر 78 بماند

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه یکی از مشکلات کسر بودجه عدم واریز بودجه شرکت‌های دولتی به خزانه است، گفت: شرکت‌های دولتی حیاط خلوت‌های دولت هستند.
محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در نشست خبری در دفتر مرکزی این حزب برگزار شد، با اشاره به رحلت مرحوم عسکراولادی اظهار داشت: ما امسال سه واقعه مهم را در حزب مؤتلفه پشت سر گذاشتیم. که اولین آن ارتحال مرحوم عسکراولادی بود و بعد از آن ارتحال مرحوم پرورش را داشتیم که در زمان دبیرکلی مرحوم عسکراولادی قائم مقامی این حزب را عهده‌دار بودند.

وی ادامه داد: اخیراً نیز ما یکی دیگر از یارانمان را مرحوم حاجی حیدری را نیز از دست دادیم که جای ایشان نیز در بین ما خالی است.

حبیبی با بیان اینکه در حال حاضر ‌حزب مؤتلفه همان راهی که مرحوم عسکراولادی با تدبیر طراحی کرده بود را طی می‌کند با اشاره به موضوعات اقتصادی کشور گفت: ما در این زمینه نظرات مختلفی را اعلام کردیم و معتقدیم اگر بودجه‌نویسی در کشور با رعایت همه جوانب مهم مرتبط با بودجه شکل بگیرد مشکلات اقتصادی ما روز به روز کمتر خواهد شد.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه تذکراتی را نیز به دولت ارائه کردیم، گفت: برخی از این تذکرات ما مورد توجه ما قرار گرفت و برخی دیگر نیز مورد توجه قرار نگرفت.

حبیبی ادامه داد: نفس بودجه کشور می‌تواند مشکلات سویی را برای موضوعات اقتصادی داشته باشد و بهترین راه برای بودجه در ماده 53 قانون اساسی آمده است.

وی افزود: معتقدیم که شرکت‌های دولتی حیاط خلوت‌های دولت هستند و عدم واریز درآمدهای دولت به خصوص از طریق شرکت‌های دولتی دست بازی را دور از چشم مجلس برای دولتی‌ها فراهم می‌کند که این موضوع رابطه قانونی خاصی نیز ندارد.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه یکی از مشکلات کسر بودجه عدم واریز بودجه شرکت‌های دولتی به خزانه است، گفت: اخیرا اقداماتی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس برای شرکت نفت در حال برنامه‌ریزی است و قرار است اساسنامه‌ای برای این شرکت توسط مرکز پژوهش‌های مجلس طراحی و تصویب شود.

حبیبی با بیان اینکه دیوان محاسبات باید تفریغ بودجه را در زمان مطلوب به مجلس تقدیم کند، گفت: در صورت که تفریغ بودجه به موقع تقدیم مجلس شود می‌توان برای تدوین برنامه‌ها و بودجه‌های سال بعد را از این تفریغات استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در بعضی مواقع تأخیر در تدوین باعث می‌شود که در سال آینده برای تنظیم برنامه دچار مشکل ‌شویم و اگر این اتفاق بیفتد بودجه برای سال آینده فایده‌ای ندارد.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در ادامه سخنانش با اشاره به مسائل فرهنگی در کشور گفت: تکیه اصلی مردم و دولت در تنظیم و اجرای برنامه فرهنگی باید بر اساس اصول اسلامی و قرآن شکل بگیرد و دولت در امور فرهنگی نمی‌تواند به عنوان یک دستگاه بی‌طرف باشد.

حبیبی ادامه داد: برای برخی دولتی‌ها این تصور پیش آمده است که دولت نباید در امور فرهنگی کاری داشته باشد. وزیر ارشاد دولت اصلاحات معتقد بود که باید از اسم وزارت فرهنگ و ارشادش حذف شود و فقط نام فرهنگ باقی بماند که عمق آن به معنای بی‌طرف بودن دولت در مسائل فرهنگی است.

وی افزود: معتقدیم این موضوع تفکری بسیار خطرناک است. ما نمی‌توانیم دستگاه بی‌طرفی را به نام دولت داشته باشیم و دلمان را به این موضوع خوش کنیم که دیگران در غرب بخواهند دولت ایدئولوژیک نباشد. البته دروغ بزرگ را غرب به ما تحویل داد و خودشان خلاف آن را انجام دادند.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی تصریح کرد: آنها می‌گویند اصولاً دولت باید لائیک باشد. آنها این موضوع را برای کشورهای غیرغربی ایجاد کردند اما هیچ کدام از دولت‌های غربی دولت غیر ایدئولوژیک نیستند.

حبیبی با بیان اینکه ایدئولوژیک حاکم در آن لیبرال‌دموکراسی است گفت: حال ما می‌خواستیم با ایدئولوژی اسلامی کار غیراسلامی انجام دهیم اما ما را نصیحت می‌کنند که شما نباید دولت ایدئولوژیک داشته باشید.

وی ادامه داد: بنده معتقدم ما باید خلاف نظر آنها عمل کنیم زیرا ما مبانی مختلفی همچون مبانی اسلامی داریم و می‌توانیم با استناد به این مبنا از منبع بی‌نهایت علم که از جانب خداوند برای ما آمده است.

دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی بیان داشت: تولید فکر بشری تولیدی نیست که زمانی و مکانی داشته باشد و هر از چند گاهی عوض خواهد شد.

حبیبی تأکید کرد: مسند اصلی ما برای مطمئن بودن مبانی‌‌مان این است که اصولا این ایدئولوژی مبانی خدایی دارد و بنابر این با مبانی غنی اسلامی ایرانی و مسائل فرهنگی و غیر فرهنگی در شئون برنامه‌های خوبی که داریم ارائه شود.

وی ادامه داد: اینکه عده‌‌ای تلاش می‌کنند در مسائل فرهنگی و غیر فرهنگی دم از ایدئولوژی نزنیم دچار اشتباه هستند. وزارت فرهنگ نمی‌تواند در قضایای مختلف اعلام بی‌طرفی کند.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با انتقاد از تقسیم‌بندی هنرمندان ارزشی از غیرارزشی گفت: از اظهاراتی همچون تقسیم هنرمند و هنر به ارزش و غیر ارزش تعجب کردیم و موضع‌گیری‌مان را نیز نسبت به این موضوع اعلام کردیم.

وی با بیان این سوال گفت: آیا می‌شود شهید آوینی را در ردیف هنرمندان مورد پسند جامعه قرار داد، گفت: البته که نمی‌توان لذا تقسیم هنر و هنرمند به ارزشی یا غیر ارزشی یک از داعیه‌های ماست که ما نمی‌توانیم نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید برنامه حزب موتلفه در قبال فعال شدن جریان افراطی و دفاع از فتنه‌گران چیست گفت: ما از اول انقلاب شاهد توطئه‌های فراوان با موضوع براندازی نظام بودیم.

وی ادامه داد: اما در 18 تیر سال 78 این توطئه‌ها شکل خیابانی گرفت که در 23 تیر همان سال با حضور خودجوش مردم به خیابان‌ها این توطئه خنثی شد. خاطرم هست سخنران آن روز آقای روحانی بودند که البته دعا می‌کنیم مواضع ایشان همان مواضع سال 78 باقی بماند.

حبیبی ادامه داد: اگر به فتنه 88 نگاه کنیم انقلاب‌های مشابه فراوانی را با رنگ نارنجی که آخرین آن بود می‌بینیم. در ایران نیز عده‌ای رنگ سبز را که در اصل همان رنگ نارنجی بود به داخل آوردند و با شباهت وقایع اکراین انقلاب رنگی را راه انداختند.

وی افزود: مردم ما در 9 دی با صبر و انتظاری که به سر می‌بردند با حضور ده‌ها میلیونی‌شان پاسخ اصلی را به سران فتنه و کسانی که قصد براندازی نظام را داشتند دادند.

دبیرکل حزب موتلفه با اشاره به اینکه مدتی است عده‌ای قصد جوسازی و کارهای خلاف علیه نظام را دارند گفت: عده‌ای برای اینکه کارهای خلافی را که در گذشته انجام داده‌اند را پاک بکنند و با روحیه‌ طلبکارانه می‌گویند حاضریم از کارهای انجام شده گذشته صرف نظر کنیم.

حبیبی ادامه داد: اخیرا فعالیت‌هایی از برخی افراد سر می‌زند که یک نمونه از آنها وقایع چند روز گذشته در همدان است.

وی تصریح کرد:‌ من لازم می‌دانم از برخورد مردم و استاندار همدان تشکر کنم و معتقدم تا زمانی که برای حفظ ارزش‌ها پا می‌فشاریم باید بدانیم توطئه‌ها تمام شدنی نیست و آمادگی‌مان را روز به روز بیشتر کنیم.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی چیست، گفت: اگر به موضوعات بعد از پیروزی انقلاب در امر اقتصاد یک نگاه گذرایی داشته باشیم دو طرز فکر از اول انقلاب در مورد موضوعات اقتصادی رو در روی هم قرار گرفته‌اند. تفکر اول معتقد بود اقتصاد باید دولتی باشد و غیر دولتی‌ها باید در حد یک کارمند اقتصادی فعالیت کنند. این طرز فکر گروه‌های چپ بود.

حبیبی ادامه داد: البته بنده با اصطلاح چپ و راست مخالفم و این دو اصطلاح را یک اصطلاح وارداتی می‌دانم و مربوط به فرهنگ سیاسی ما نیست اما در هر صورت در کشور ما بین گروه‌های سیاسی شهرت پیدا کرده است.

وی افزود:‌ گروه دوم کسانی بودند که می‌گفتند دولت باید سیاست‌گذار، برنامه‌ریز و نظارت‌کننده باشد و بنا را بر واگذاری کار به مردم در امور اقتصادی بگذارد مگر در مواردی که ظرفیت‌های مردمی اجازه ورود به یک کار ویژه اقتصادی را ندهد که این طرز فکر گروه دوم بود و این دو طرز فکر یک سابقه تاریخی تقابل را با یکدیگر دارد.

دبیرکل حزب مؤتلفه با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت: به نظرم مهمترین عامل خود مردم هستند یعنی اگر ما بتوانیم دولت را در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در جایگاه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و نظارت و کنترل قرار دهیم و کار را برای اجرا به دست مردم بسپاریم به نظرم یک موضوع مهم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خودبه‌خود به تحقق نزدیک می‌شود.

حبیبی با بیان اینکه سیاست‌ها و برنامه‌های مربوط به اصل44 قانون اساسی در واقع ناظر بر همین قضایا است در اقتصاد مقاومتی البته نگاه به بیرون قرار نیست که قطع شود اما نگاه غیر از اتکاء است. ما اگر در اقتصاد نگاهمان به عنوان یک نگاه اتکایی به به بیرون کشور باشد اقتصاد مقاومتی در این صورت شکل نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: اگر نگاه را به خارج قطع نکنیم و واقعیت‌هایی را که در بیرون از نظام و کشور ما اتفاق می‌افتد را در نظر بگیریم ولی تکیه اصلی‌مان در اقتصاد مقاومتی بر ظرفیت‌هایی باشد که در داخل کشور وجود دارد.

عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری، بیان داشت: در اقتصاد مقاومتی باید با تکیه‌بر ظرفیت‌های داخل نگاهمان را به آنچه که در خارج از کشور می‌گذرد بیاندازیم.

حبیبی ادامه داد: عده‌ای تصورشان بر این بود که اگر ما با غرب سازش نکنیم به حل مشکلات اقتصادی موفق نخواهیم شد که به نظرم این نگاه بسیار خطرناکی است که درست در مقابل تفکر انقلاب اسلامی قرار دارد.

وی افزود: اگر قرار بود ما در همه امور از قلدرهای بین‌المللی اجازه می‌گرفتیم اصلاً انقلاب نمی‌کردیم که برخلاف میل آنها و بدون اجازه آنها یک انقلاب و آن هم انقلاب اسلامی است که شکل‌ گرفته به نظرم تداوم انقلاب با همان مبانی گذشته هم منوط به رعایت اتکاء به خویشتن اما منظور ما از اتکاء به خویشتن قطع رابطه با بیرون از کشور هم به هیچ وجه نیست.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی ما از ابتدا می‌توانیم به اتکاء ظرفیت داخل امیدوار باشیم، گفت: اتکاء به ظرفیت‌های داخل می‌تواند بسیاری از مشکلات ما را حل کند. عده‌ای در جامعه هستند که متأسفانه اینگونه القاء می‌کنند که گویا اگر با غرب مقابله‌مان را ادامه دهیم و آنها تحریم‌ها را ادامه دهند هرگز به حل مشکلات اقتصادی موفق نخواهیم شد.

حبیبی ادامه داد:‌ ما در مؤتلفه اسلامی مثل عامه مردم تصورمان بر این است که البته اگر بتوانیم جایگه اقتدار و عزت‌نفس مصالح کشور را این تحریم‌ها را کم بکنیم و یا به صفر برسانیم مخالف این هم نیستیم زیرا خودمان نباید بهانه‌ای به دشمن در این رابطه بدهیم.

وی بیان داشت: کارشناسان اقتصادی ما در شرایط فعلی و در طول سال‌های گذشته که ما تحریم بودیم نقش تحریم را در اقتصاد ما بین 20 تا 25درصد ارزیابی کردند. اگر ما بتوانیم با تغییر روش‌های مدیریتی و استفاده از 80درصد موضوعاتی که با تکیه بر آن موضوعات که همه هم در داخل به عنون یک ظرفیت هستند می‌توانیم مشکلاتمان را در امر اقتصاد حل کنیم.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درخصوص خانه احزاب گفت: ایجاد خانه احزاب به استناد الزام قانونی نبوده است یعنی قانونی که ایجاد خانه احزاب را الزام کند نداریم کارهایی را نیز برای احیای خانه احزاب از گذشته انجام شده ولی هیچ وجهه‌ای ندارد.

حبیبی ادامه داد: خانه احزابی که سال‌ها پیش تشکیل شده است سال‌ها است که از حیاتش می‌گذرد و عده‌ای قصد دارند آن را نبش قبر کنند. آیین‌نامه‌هایی که درخصوص خانه احزاب تصویب شد مشکلاتی داشت که وقتی قرار بود خانه احزاب تشکیل شود باید این اشکالات رفع می‌شد.

وی افزود: در کشور ما 220 حزب به شکل مجوزدار وجود دارد و در جلسه‌ای که با وزیر کشور داشتیم معاون وزیر کشور اعلام کرد که بیش از 120 حزب اصلا فعالیت ندارند و مابقی نیز فعالیت چشم‌گیری ندارند. اینکه در کشوری قارچگونه‌وار حزب ایجاد شود، برای ما قابل دفاع نیست.

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه ایجاد قارچگونه احزاب در دوره اصلاحات صورت گرفت گفت: اگر در حال حاضر ما به روش نادرست دوران اصلاح‌طلبی برگردیم و آن را اجرایی کنیم می‌توان حدود 220 حزب راه انداخت که این کار بسیار غیرمنطقی است، در دوره اصلاحات نام ایجاد احزاب را توسعه سیاسی گذاشته بودند که من تعجم می‌کنم با تولید قارچگونه احزاب چه تناسبی دارد.

حبیبی با اشاره به موضوع خانه احزاب گفت: باید مشخص شود که در خانه احزاب کدام حزب با چه مشخصاتی قرار است دعوت شود. امروز ما شاهد هستیم که اصلاح‌طلبان در حال نبش قبر خانه احزاب هستند، از روزی که خانه احزاب تشکیل شد قرار بر این بود که این خانه بدون هیچ هدف جناحی و تنش بین جناح‌ها تشکیل شود، خانه احزاب یک تشکل صنفی است و درگیر کردن جناح‌ها با خانه احزاب یک سم مهلک است.

وی با بیان اینکه برخی احزاب در فتنه 88 وارد خط قرمزهایی شدند که از قبل منشوری را امضا کرده بودند که وارد خطوط قرمز نشوند اما شاهد بودیم آنها برخلاف وعده خود عمل کردند و منشوری را که به دست خودشان امضا شده بود را نقض کردند حزب موتلفه معتقد است ادامه کار خانه احزاب برای تحزب‌گرایی مانند یک سم است.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به این سوال که در وصیت نامه مرحوم عسگر اولادی به موضوع رفع حصر موسوی و کروبی اشاره شده گفت: آقای عسگر اولادی در وصیت نامه خود هیچ اشاره ای به مقوله رفع حصر نداشته و من نمی‌دانم این موضوع از کجا شایعه شده که وی برای رفع حصر وصیتی کرده است، ایشان نه شفاهی و نه مکتوب در مورد این موضوع چیزی نگفته است.

حبیبی ادامه داد: آقای عسگر اولادی از حیثیت سیاسی چند ده‌ساله خود استفاده کرده و گفت که به آنها سران فتنه نگویید، زمانی که آقای عسگر اولادی این موضوع را مطرح کرد از وی سوال شد که شما می‌گویید نظام از این جرم نابخشودنی صرفنظر کند. ایشان پاسخ داد من وارد این مقوله نشدم، بلکه قوه قضاییه باید مشخص کند که جرم آنها در چه حدی است.

وی با بیان اینکه آقای عسگراولادی ریشه اصلی فتنه را در خارج از کشور می دانست گفت: دیگران اینجا به دام افتادند و مرحوم عسگراولادی نیز به جای کلمه سران فتنه کلمه مفتون را به کار گرفت، چرا که وی می‌خواست زمینه‌ای فراهم کند تا آنهایی که در فتنه بودند و آن را مدیریت می کردند، لااقل ریشه خارجی فتنه را محکوم کنند تا یک قدم جلو بروند و نظر مردم و نظام را تلطیف کنند.

عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری تصریح کرد: سران فتنه از موقعیتی که آقای عسگراولادی برای آنها فراهم کرده بود استفاده نکردند و او این را گفته بود که من می‌دانم اکثریت حاضر در جبهه پیروان و حزب موتلفه موافق نظرات من نیستند، ولی من قصد داشتم در فضای سیاسی کشور تلطیف به وجود آورم.

حبیبی گفت: آقای عسگر اولادی این سرمایه گذاری شجاعانه را انجام داد، بنابراین وی به هیچ وجه در توصیه‌های شخصی و خصوصی خود به رفع حصر اشاره نکرده است و اینکه او در وصیت نامه خود نوشته باشد که سران فتنه آزاد شوند کذب محض است.

وی در ادامه این نشست پیرامون تلاش افرادی برای احیای جریان تجدیدنظر طلب و اینکه چرا دولت موضع خود را در توهین به مقدسات در نشریات اعلام نمی‌کند، گفت: دولت در مسائل فکری و ارزشی نمی‌تواند بی‌طرف باشد، چرا که دولت، دولت اسلامی است. برخی موضع‌گیری‌های وزارت ارشاد و وزیر در برخی از مسائل فرهنگی کاملا قابل انتقاد است، چرا که عده‌ای به بهانه آزادی در پی احیای مقدمات فتنه هستند و دولت نیز نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد.

دبیر کل حزب موتلفه ادامه داد: ما انتظار داریم که مقامات وزارت ارشاد اگر لایحه قصاص مورد تمسخر قرار گرفت، به عنوان دولت برخورد کنند، اخیراً عده‌ای تصور می‌کنند که باز همان حرف‌های 35 سال پیش را می‌توانند احیا کنند. دولت به عقیده من نسبت به این مسائل به هیچ وجه نباید بی‌تفاوت باشد و حتما باید مقامات رسمی دولتی جایی که پای پایمال کردن ارزش‌ها و توهین به مقدسات پیش می‌آید، بدون در نظر گرفتن نظرات لیبرالی مقابله کنند.

حبیبی افزود: من از این جهت که کسانی که با فتنه سرو سرّی داشتند احساس خطر می‌کنم که حضورشان در درون دولت پررنگ شود اما متاسفانه این اتفاق افتاده است و دولت با خطری مواجه می‌شود که خودش از حل آن مشکل بر نمی‌آید.

وی تاکید کرد: دولت باید کلیات و محورهایی که به عنوان امور فرهنگی از طرف مقام معظم رهبری، مراجع تقلید و علما مطرح می‌شود را مد نظر قرار دهد .

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در ادامه نشست خود با خبرنگاران در خصوص مطرح شدن موضوع آشتی ملی توسط دولت در کشور اظهار داشت: ابتدا باید قهر ملی فرض شده باشد تا از آشتی ملی حرف بزنیم. قهر ملی جایی است که صف‌بندی میان مردم ایجاد شده باشد و به جنگ پرداخته باشند. پس من منکر وجود قهر ملی هستم که آشتی ملی باشد اما تاکید بر تقویت وفاق و اتحاد میان مردم یک نیاز داخلی است و نام آن را نمی‌توان آشتی ملی گذاشت.

حبیبی ادامه داد: البته برخی سوءاستفاده‌ها در حال انجام است و می‌خواهند صورت مسئله تضاد را تغییر دهند. اما شرط حیات انقلاب این است که وفاداران به انقلاب از آن دفاع کنند. ما موافق وجود حتی یک نفر ضدانقلاب نیستیم، ولی طرح آشتی ملی مشکوک است یعنی کجا قهری بوده که دنبال آشتی ملی باشیم!

وی در پاسخ به این سوال که نظر شما نسبت به تقابل میان مجلس و دولت، چیست، گفت: تقابلی میان مجلس و دولت وجود ندارد و سعی هر دو نهاد بر تعامل است. دولت نظراتی دارد که باید در فضای آزاد به مجلس مراجعه کند و مجلس هم باید با نظر تعاملی با دولت رفتار کند البته ممکن است اختلافاتی بین مجلس و دولت وجود داشته باشد، ولی مضر نیست و باید در حوزه کارشناسی بررسی شود چرا که وجود این اختلافات باعث رشد می‌شود.

حبیبی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا از اعضای حزب موتلفه در کابینه‌های دولتی حضور داشته‌اند، گفت: در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد یک مورد هم از ما درخواست نشد که از اعضای حزب در کابینه حاضر باشند و ما حتی یک نفر را نیز برای حضور در کابینه آقای احمدی‌نژاد معرفی نکردیم. در دوره آقای روحانی زمانی که وی رسما ریاست جمهوری را بر عهده گرفت بنده به همراه مرحوم عسگراولادی با ایشان دیداری داشتیم و در آن جلسه به آقای روحانی اعلام آمادگی کردیم که می‌توانیم نیرو و برنامه در اختیار کابینه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه ما برای عضویت در کابینه آقای روحانی سهم‌خواهی نکردیم و تا این تاریخ دولت آقای روحانی نظر رسمی در مورد برنامه و نیرو از ما نخواسته است گفت: همچنان بنای کلی ما پشتیبانی از دولت خواهد بود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بعد از 24 خرداد حزب موتلفه اسلامی، تا به حال چه اقدامی برای همگرایی اصولگرایان انجام داده است گفت: ما از اوایل نیمه دوم سال 91 یعنی 8 ماه قبل از انتخابات 92 تحلیل داخلی در موتلفه داشتیم که فرض اول ما این بود که نامزدهای اصولگرای متعدد به میدان بیایند و کنار هم نروند. فرض دوم این بود که رقبای اصولگرا به یک نامزد برسند و این تحلیل را به جبهه پیروان نیز ارائه کردیم که آنها پذیرفتند.

حبیبی ادامه داد: ما با این دو فرض با جامعه مدرسین و شخصیت‌های روحانی و مراجع تقلید جلسه برگزار کردیم و اعلام کردیم که باید تلاش کنیم جریان اصولگرایی با یک نامزد به صحنه بیاید و گفتیم که اگر ائتلاف بزرگ اصولگرایی اتفاق بیفتد و نامزدی انتخاب شود که متعلق به حزب موتلفه نباشد، از نامزدی‌مان صرفنظر می‌کنیم، اما متاسفانه مقصودی که به نفع جریان کامل اصولگرایی بود، محقق نشد و رای اصولگرایی در چند سبد قرار گرفت و باعث شکست این جریان شد.

وی افزود: آقای روحانی در آن زمان داخل هیچکدام از تشکل‌های اصولگرا نبود که این تصمیمات میان تشکل‌های اصولگرایی مطرح شد و نامزدهای اصولگرا به نتیجه نرسیدند و نتیجه آن نیز شکست آرا بود. این موضوع می‌توانست درس عبرتی برای جریان اصولگرایی باشد. یعنی باید مصلحت جریان اصولگرایی بر مصلحت حزب و تشکل ترجیح داده می‌شد.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی لازمه موفقیت در جریان اصولگرایی، ترجیح مصلحت جریان اصولگرایی بر مصلحت حزب دانست و گفت: حزب موتلفه در این مسیر حرکت می‌کند و اگر تشکل‌های اصولگرا به تنهایی وارد میدان شوند، پیروزی‌شان ضعیف است اما اگر دسته‌جمعی بیایند احتمال پیروزی آنها افزایش می‌یابد. ما برای انتخابات مجلس در آینده از 2 ماه قبل فعالیت خود را با حاکمیت این روحیه که جریان اصولگرا سعی کند با نامزدهای مشترک در انتخابات مجلس دهم شرکت کند، آغاز کردیم و جلساتی را با دبیران استانها داشتیم.

حبیبی ادامه داد: روحیه ما در این خصوص این است که به طرف یک ائتلاف بزرگ پیش برویم که این کار آسانی نیست ولی اگر با جدیت دنبال شود، موفقیت‌هایی حاصل می‌شود. 2 سال به انتخابات مجلس دهم ماده است و دیر نیست که با غلبه این روحیه ائتلاف تعامل میان جریان اصولگرایی را تقویت کنیم و محوریتی برای این جریان در انتخابات مجلس سال 94 فراهم شود و با نامزد واحد رقابت شویم، سیاست کلی حزب موتلفه ایجاد ائتلاف میان جریان‌های اصولگرایی برای معرفی نامزد مشترک در انتخابات سال 94 خواهد بود.

وی تشکیل حزب فراگیر را نشدنی دانست و به کسانی که در این زمینه فعالیت دارند گفت: آنها به جایی نخواهند رسید اما داشتن حزب فراگیر با اینکه تلاش کنیم تشکل‌های وابسته به جریان اصولگرا ائتلاف کنند، موضوعی جداگانه‌ای است. احزاب می‌توانند ائتلاف کنند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی همچنین با اشاره به وجود جریانات افراطی در میان اصولگرایان نیز گفت: حزب موتلفه از اوایل دوره دولت دهم در مورد نوع اقداماتی که یک گروه خاص انجام می‌داد، موضع‌گیری کرد و همچنین در مورد گروه انحرافی که در دولت دهم فعالیت داشتند نیز مطالبی را گفتیم که رئیس‌جمهور وقت قبول نکرد. زمانی که مکتب ایرانی در مقابل مکتب اسلامی مطرح شد ما اولین گروهی بودیم که موضع تندی علیه مکتب ایرانی گرفتیم و سعی‌مان بر این است که به جای دامن زدن به نزاع، موقعیت خود را برای تلطیف جریان اصولگرایی فراهم کنیم، ولی اگر جریان انحرافی ایجاد شود، مماشات کار بیهوده‌ای است.

حبیبی در پاسخ به این سوال دیگری که ارزیابی شما از رابطه احزاب با دولت یازدهم چیست اظهار داشت: آقای روحانی اعلام کرد که ما در کشور حزب نداریم و قبیله داریم. البته ما اقدامات خود را برای فعالیت حزبی انجام دادیم و اینجا آقای روحانی باید پاسخ دهد که پس فعالیت حزبی ما چه چیزی است که می‌گویند ما در کشور حزب نداریم. البته در دولت فعلی نسبت به احزاب و تحزب‌گرایی در چند ماهه اخیر میلی وجود دارد که نمی‌توان انکار کرد.

وی در ادامه نشست در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا موضع‌گیری حزب موتلفه در دولت یازدهم با صدای بلند انجام نگرفته است،پاسخ داد: هیچ مسئله مهمی نبوده که ما در موضع‌گیری هفتگی خود به آن نپرداخته باشیم. حتی در مورد توافقنامه ژنو نیز 3 باز موضع‌گیری کردیم.

حبیبی در پاسخ به این سوال که با توجه به شعار حزب موتلفه که همیشه نقد سازنده بوده است، چرا شما بر این دولت یازدهم تاختید، گفت: اخیرا مصاحبه ای با روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد داشته ام ، نظرات من نظر مجموعه حزب است و اینکه عده‌ای می‌خواهند این تلقی را به وجود آورند که اصلاح‌طلبی یعنی فتنه‌گری درست نیست. یعنی هر اصلاح‌طلبی، فتنه‌گر نیست.

وی ادامه داد: با فوت مرحوم عسگراولادی اینکه گفته شود رفتار معتدل از بین رفته، صحیح نیست. ما میراث‌دار عسگراولادی هستیم و خدمت به این میراث واجب سیاسی دائمی ماست و معتقدیم باید با کسانی که با ما اختلاف دارند، تعامل داشته باشیم.

حبیبی افزود: در موضوع مذاکرات ژنو حرف ما کارشناسی بود. با این حال برخی جریانات اصولگرایی مذاکرات را خیانت به اسلام و انقلاب می‌دانند، اما ما معتقد هستیم که در موضع‌گیری‌هایمان ضمن اطلاع از نظر دیگران حرفها را جمع‌بندی کردیم. موضع‌گیری‌های حزب انشاءنویسی نیست، بلکه ما ابتدا در شورای 10 نفره پیش‌نویس موضع‌گیری خود را تهیه و در جلسه دیگری آن را مطرح می‌کنیم و نهایتا دبیرکل آن را جمع‌بندی می‌کند.

وی با بیان اینکه در دولت آقای روحانی بنای ما انصافا بر پشتیبانی از دولت است و ما حتی در دولت دوم خرداد که اصلاح‌طلب بودند چوب لای چرخ گذاشتن دولت را حرام شرعی می‌دانستیم و می‌دانیم گفت: ما کار خوب دولت را تائید و نقاط ضعف آن نیز تذکر می‌دهیم.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی همچنین در مورد وحدت اصولگرایان گفت: وحدت اصولگرایان مشکل است، ولی غیرممکن نیست.

حبیبی با اشاره به اعتدال در دولت یازدهم تصریح کرد: ما موضوع اعتدال را موضوع اسلامی می‌دانیم و معتقدیم تند و کند رفتن کار غیراسلامی است. وقتی از اعتدال دم می‌زنیم باید همه لوازم آن را داشته باشیم. ما در ملاقات اول با آقای روحانی گفتیم مواضع شما برای فراجناحی بودن و جلوگیری از افراط و تفریط را تائید می‌کنیم، اما معتقد هستیم دولت از موضع اعلام شده عدول کرده است. در انتصابات دولت یازدهم کفه اصلاح‌طلبان سنگین‌تر از کفه اصولگرایان است که این مغایر اعتدال و فراجناحی بودن است. لذا دولت باید همان شعارها را عملی کند.

وی ادامه داد: این موضوع ثابت شده که نمی‌توان کشور را با افراط و تفریط اداره کرد، ما مشی اعتدال را در حرکت پشت سر مقام معظم رهبری می‌دانیم. اینکه بگوییم سکان جریانات سیاسی دست افراطیون است را قبول ندارم. عامه مردم نه طرفدار افراطیون و نه طرفدار تفریطیون هستند.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در پایان این نشست با بیان اینکه در انتخابات مجلس دهم رقابت جدی میان اصولگرایان و رقبای آنها وجود دارد، گفت: اصلاح‌طلبان تصور می‌کنند که می‌توانند افراد بیشتری را وارد مجلس کنند. البته من معتقدم فعالیت اصلاح‌طلبان در داخل نظام مفید است، زیرا وجود سلایق مختلف در داخل نظام ضرری به انقلاب نمی‌زند، چرا که بنیه نظام اسلامی قوی است.

https://shoma-weekly.ir/xSIlC9