سیاسی

دعای امام(ره) برای ستاد

مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی درباره فعالیت‌های کمیته انقلاب اسلامی در روزهای بحرانی دفاع مقدس گفت: مرحوم مهدوی کنی اطلاعات دقیق مناطق را به عرض حضرت امام می‌رساندند ، تا آنجایی که یادم هست ایشان چند بار فرمودند حضرت امام ستاد را دعا کردند.
مرحوم استاد حبیبالله عسگراولادی در سالهای جنگ خدمات بسیاری را به انجام رساندند؛ وی که در آن زمان قائممقام ستاد امدادرسانی به مناطق جنگزده بود؛ طی گفتگویی نسبتاً قدیمی از حضور در کنار مرحوم آیتالله مهدوی کنی در ستاد کمکهای فوری به آسیب دیدگان حملات هوایی رژیم بعث عراق اینطور سخن گفت: در سال ۱۳۶۲ حضرت امام حکمی صادر فرمودند تا آیتالله مهدوی کنی در رابطه با کمکهای فوری به آسیب دیدگان هوایی اعم از بمب، موشک و سایر آسیبهای هوایی تشکیل دهند.آیتالله مهدوی کنی کارکنان ستاد پشتیبانی و امداد امام را از مهمترین افراد کمیته انقلاب اسلامی، کمیته امداد، اصناف و اینجانب را از شورای مرکزی امداد انتخاب و دعوت به همکاری نمودند درنتیجه این ستاد به حول و قوه خداوند در تهران و استانهای جنگزده تشکیل شد و یک جمع قلیل با بضاعت کم و هدایت آیتالله مهدوی کنی کارهای فراوانی انجام دادند.

وی افزود: مردم نهایت همکاری را با ستاد پشتیبانی امداد امام به عمل آوردند؛ بهعنوانمثال موشکی در نزدیکی میدان شوش تهران اصابت کرد چنانچه خسارت ریالی وارده این موشک برآورد میگردید، بودجهای که ما داشتیم کفاف جبران خسارت را نمیکرد اما مردم کمک کردند تا اجساد را از زیر آوار دربیاوریم مجروحان را به بیمارستان برسانیم افرادی که ازخانههایشان بیرون شده اند سکنی بدهیم، مردم فوقالعاده دراینباره ما را یاری میکردند خداوند به همه آنها جزای خیر بدهد.

اعتماد ویژه امام به آیت الله مهدوی

عسگراولادی در خلال مصاحبه چنین اظهار داشت که حضرت امام به آیتالله مهدوی کنی اعتماد ویژهای داشتند بهطوریکه درباره ایشان فرموده بودند من به آقای مهدوی کنی ارادت داشته و ارادت دارم و ارادت خواهم داشت.

وی ابتکار امام(ع) در تشکیل این ستاد اظهار داشت: باوجود نیروهای مسلح، هلالاحمر، کمیته امداد، کمیته انقلاب اسلامی، حضرت امام دستور تشکیل ستاد پشتیبانی و امداد امام را به حضرت آیتالله مهدوی کنی صادر فرمودند.

وی ادامه داد: این ابتکار عمل چندین ویژگی داشت؛ اول، اعتماد کامل حضرت امام به آیتالله مهدوی کنی، دوم؛ اشراف آیتالله مهدوی کنی به موضوع و اوضاعواحوال به علت خدمت در وزارت کشور بهخصوص ستاد آوارگان جنگ تحمیلی که زیر نظر ایشان بود. سوم؛ همکاری دولت، وزرا، دستگاههای دولتی، استانداران، فرمانداران، بخشداران، شهرداران و... با ستاد، بهطوریکه این قسمتها هیچگونه درگیری یا شکایتی از ستاد نداشتند و ستاد را محرم میدانستند، چهارم کمکها و همکاری ائمه جمعه و جماعت در استانها با ستادی که سرپرست آن آیتالله مهدوی کنی بود. پنجم؛ انعکاس گزارشهای دقیق از توفیقات و کمبودها و عدم تحقق برنامهها به حضرت امام، ششم همکاری و کمک بسیجی آحاد مردم و درنهایت فرا برنامهای بودن ستاد.

ایثار مردم خوزستان

دبیر کل فقید حزب مؤتلفه اسلامی درزمینه پایداری مردم مناطق جنگزده اینطور اظهارنظر کرد: من بهاتفاق معاونین و صاحبمنصبان ستاد جناب آقای آیت مسئول ستاد خوزستان بارها از نزدیک شاهد وضعیت مردم پس از بمبارانها و شاهد همکاری آنها بودهام. در مزار شهدا که حضور مییافتم خانواده شهدا اظهار میداشتند ما چیزی از شما نمیخواهیم به آنهایی که بیپناه هستند کمک کنید. خانواده شهدای دزفول و اندیمشک چنین فداکاری داشتند.

مردم شجاع ایلام

وی ادامه داد: باید غیر از خوزستان به ایلام هم اشارهکنم ایلام یک سرزمین بسیار مقدسی است. من در دشت و صحرا ارتفاعات و جنگلهای منطقه برای دیدار با خانوادههای شهدا و آسیبدیدهها حضور یافتم. آنها در دشت و صحرا سکنی گزیدند آنجا را زدند، در ارتفاعات سکنی گزیدند آنجا را هم زدند ولی آن محل را ترک نکردند! ما در جمع مهاجرین جنگ تحمیلی بهخصوص در تهران مهاجر ایلامی بسیار کم داریم و شاید نداریم.

مردم مظلوم و بی ادعا

این مجاهد صادق به حضور تأثیر برانگیز مردم کرمانشاه وآذربایجان غربی و لرستان اشاره و تأکید کرد: مردم کرمانشاه و فداکاریهای زیادی کردند در آذربایجان غربی از بمب خوشهای استفاده کرده بود وقتی آنجا رفتم تعدادی از بچهها که نمیدانستند اینها بمب خوشهای هستند به شهادت رسیدند. وقتی من به آنجا رفتم مردم اعتراضی نداشتند لرستان هم آسیبهای زیادی داشت و سایر شهرها هم آسیبدیده بود

وی درباره پایگاههای صلواتی در خلال این گفتگو سخن گفت و تأکید کرد: کمیته امداد در جبهه و پشت جبهه پایگاههای صلواتی تشکیل داد آنها به آسیبدیدگان غذای گرم میدادند و امکان آسایش آنها را فراهم میکردند.

دعای امام(ره)

همچنین مرحوم حبیبالله عسگراولادی درباره فعالیتهای کمیته انقلاب اسلامی در روزهای بحرانی دفاع مقدس اینطور عنوان داشت: در کمیته انقلاب اسلامی در تحقق وظایف ستاد پشتیبانی و امداد امام بهویژه ازلحاظ تأمین کارکنان مورد نیاز همکاری خوبی داشت. ضرورت دارد که همکاریها و فعالیتهای نهاد انقلابی هم مستند شود. پشتیبانی و امداد امام در تاریخ جنگ تحمیلی جای مناسب و خوبی نداشته است لیکن فعالیتهای این ستاد در آرشیو صداوسیما موجود است.

وی با بیان اینکه مرحوم مهدوی کنی اطلاعات دقیق مناطق را به عرض حضرت امام میرساندند گفت: تا آنجایی که یادم هست ایشان چند بار فرمودند حضرت امام ستاد را دعا کردند.

https://shoma-weekly.ir/B0vpFJ