
حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفتوگو با ایکنا، درباره چرایی اهمیت همکاری راهبردی درازمدت ایران و چین گفت: کشور برای رشد و پیشرفت اقتصادی نیازمند به سرمایهگذاری ویژه است که هم به اشتغال در کشور بینجامد و هم رشد اقتصادی غیر نفتی کشور را به هدف تعریفشده در سند چشمانداز برساند تا عبور از رکود و دستیابی به رونق و جهش اقتصادی محقق شود.
وی افزود: از طرفی با توجه به اینکه سرمایههای موجود داخلی تکافوی این حد از رشد اقتصادی را نمیدهد و دولت هم علیرغم دستیابی به برجام در جذب سرمایهگذاری خارجی ناموفق بوده است، لذا آمادگی چین برای سرمایهگذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری یک فرصت بسیار گرانبها برای ایران است که بتواند به لحاظ اقتصادی جهش پیدا کند.
فرصتی برای تبدیل شدن به اقتصاد اول منطقه
ترقی اظهار کرد: نکته دوم این است که ایران نباید به سمت هیچگونه وابستگی به خارج برود، زیرا عدم وابستگی و حفظ استقلال کشور از اصول اولیه انقلاب اسلامی است و طبیعتاً باید در هرگونه قرارداد و تفاهم با کشورهای خارجی این استقلال از طریق مجلس حفظ و رعایت شود و شورای نگهبان هم حتماً بر این مسئله نظارت دقیق دارد تا خدشهای بر استقلال کشور وارد نشود و زمینه وابستگی فراهم نشود.
عضو شورای مرکزی مؤتلفه اسلامی بیان کرد: باید توجه کرد که سیاست خارجی چین در روابط با سایر کشورها برخلاف قدرتهای استکباری غربی که مبتنی بر برد ـ باخت است، برد ـ برد است. تمام قراردادهای منعقد شده چین با کشورهای جهان، براساس منافع دوجانبه بوده و به هیچ وجه استراتژی آنها برپایه کسب منفعت حداکثری برای خود و نفع حداقلی طرف مقابل نبوده است که نمونه آن برنامه احیای جاده ابریشم است.
ترقی ادامه داد: از طرف دیگر چین دستیابی به رتبه اول اقتصاد جهان را در چند سال آینده هدف خود قرار داده است، کما اینکه همین الان از مجموع ۲۲ تریلیون دلار بدهی آمریکا، ۱۲ تریلیون دلار آن به چین است و این نشانه توانمندی بالای مالی چین برای سرمایهگذاری در کشورهای مختلف است. به نظر میرسد با دقتی که نسبت به این توافق و تفاهم در کشور وجود داشته و خواهد داشت، این توافق میتواند فرصت بسیار خوبی برای ایران در جهت رشد و توسعه اقتصادی و حرکت به سمت تبدیل شدن به اقتصاد اول منطقه براساس سند چشمانداز بیست ساله فراهم کند.
اهداف غرب از «چینهراسی» در ایران
ترقی درباره فضاسازیهای رسانهای در همین چند روز اخیر به ویژه از سوی غرب برای تخریب این همکاری و ایجاد بدبینی در افکار عمومی نسبت به این توافق گفت: چین در طی این سالها مهمترین کشور در نقض تحریمهای آمریکا علیه ایران بوده و بدون توجه به فشارهای آمریکا همچنان به خرید نفت ایران ادامه داده است و این مسئله برای آمریکاییها بسیار ناراحتکننده است، لذا یک وجه این فضاسازیها و مخالفخوانیها به خاطر همین بیتوجهی چین به تحریمهای امریکا علیه ایران است.
این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: مسئله دیگر این است که چین رقیب جدی اقتصادی آمریکا است و تأمین انرژی چین از طریق نفت ایران، فشارهای آمریکا علیه چین را خنثی میکند و زمینه موفقیت چین را در رقابت اقتصادی با آمریکا افزایش میدهد. به هر حال چین با روابط دوجانبه اقتصادی مبتنی بر برد ـ برد زمینه بهبود وضعیت اقتصادی کشورهای توسعهنیافته و در حال توسعه به ویژه در آسیا را فراهم میکند که هم تأثیر چین در این کشورها را افزایش میدهد و هم جای آمریکا را در این کشورها با شکل و سیاست متفاوتی میگیرد. لذا این مسائل هم به سیاستهای سلطهطلبانه آمریکا لطمه جدی وارد کرده و هژمونی آنها را تضعیف میکند.
وی افزود: در ارتباط با ایران باید گفت فشار حداکثری آمریکا علیه ایران وقتی به نتیجه میرسد که هیچ کشوری این سیاستهای تحریمی را نقض نکند. لذا وقتی چین این فشار حداکثری را نقض میکند و به دنبال سرمایهگذاری بلندمدت در ایران است بدین معناست که تمام نقشههای آمریکا برای فشار بر ایران و فروپاشی اقتصاد کشور ناکام میماند.
ترقی یادآور شد: مجموعه این عوامل نسبت به ایران و چین، آمریکا را وادار کرده که از طریق اپوزیسیون خارجنشین که با پول و هزینه آمریکا در کشورهای غربی زندگی میکنند نسبت به این قرارداد شایعهپراکنی کرده و هجمه تبلیغاتی انجام دهد تا افکار عمومی را نسبت به آن بدبین کرده تا یا این توافق را به تأخیر بیندازند یا اساساً مانع از عملی شدن آن شوند. به همین دلیل به طور واضح مشاهده میشود که منشأ همه این دروغها، فضاسازیها و شایعهپراکنیها از سوی منافقین، سلطنتطلبان و مجموعه اپوزیسیون خارجنشین است.
قرارداد هیچ جای ابهامی ندارد
ترقی درباره در دستورکار قراردادن شفافسازی این همکاری از سوی مسئولان برای خنثی کردن این عملیات رسانهای غرب گفت: این قرارداد هیچ جای ابهامی ندارد چون حدود چهار سال است که کارشناسان بر روی آن کار میکنند. از ابتدا سیاستهای کلی این قرارداد توسط مقام معظم رهبری تأیید شده و ذیل آن سیاستها، اهداف کلی و جزئی و موضوعات گوناگون همکاری تهیه و تدوین شده است و تا به امروز ۷۵ درصد این پیشنویس به توافق دو طرف رسیده است.
وی بیان کرد: قطعاً بعد از نهایی شدن این پیشنویس طبق روال قانونی به مجلس خواهد رسید و مجلس آن را از ابعاد مختلف بررسی میکند و پس از تأیید مجلس و شورای نگهبان، همه ابعاد آن برای مردم روشن و شفاف خواهد شد و هیچ نقطه محرمانهای در این توافق وجود ندارد.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اظهار کرد: همین الان هم قراردادهای دوجانبه فراوانی با کشورهای مختلف امضا شده که مجلس آن را تصویب و شورای نگهبان تأیید کرده است که بالغ بر ۲۰۰ توافقنامه میشود و محتوای آنها هم آنقدر مفصل است که یک نفر هم یک خط آن را نخوانده و اطلاعی از آن ندارد، اما هیچ کسی به آن توافقنامهها حساسیت نشان نمیدهد. اتفاقاً این میزان حساسیت بر روی این همکاری با چین، نشان میدهد ناشی از عملکرد دشمن است که میخواهد یک فضای «چینهراسی» در کشور ایجاد کنند و نگذارند کشور از فضای تحریمی خارج شده و به سمت توسعه و پیشرفت حرکت کند. مسلم است که همه مراحل قانونی این قرارداد در کشور طی میشود و هر کس نقطه نظری نسبت به محتوای آن دارد میتواند ارائه کند و مجلس همه این نظرات و انتقادات را به لحاظ کارشناسی مورد بررسی قرار میدهد و پس از تأیید مانند سایر قوانین در کشور اجرا میشود.
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه سند همکاری ۲۵ ساله با چین، جمهوری اسلامی را از گردنه سخت تحریمهای اقتصادی عبور میدهد، گفت: از آنجا که انتقال فناوری یکی از مهمترین محورهای این توافق است زمینه استقلال و خوداتکایی کشور را در تولیدات مختلف بیش از همیشه فراهم میشود.
وی بیان کرد: این میزان سرمایهگذاری که چینیها در ایران انجام خواهند داد نه تنها برای ایران، بلکه بر کل منطقه و همسایگان ایران تأثیرات بزرگ اقتصادی خواهد داشت، اما این منوط به آن است که دولت صادقانه از این توافق حمایت کند. دولت در این باره تاکنون تعلل داشته و بیشتر گرایش به اروپا داشته است. علیرغم همه این مسائل به خاطر حمایت مقام معظم رهبری پایههای این همکاری راهبردی گذاشته شده و لذا دولت باید با دست شستن کامل از غرب با اقدامات و تصمیمات عملی سریع، به تحقق این توافق کمک کند.