سیاسی

دشمنی با لاجوردی به دلیل مبارزات خستگی ناپذیر وی در چهار جبهه بود

همرزم شهید لاجوردی گفت: شهید لاجوردی در حوزه های مختلف می جنگید و کسی که مجاهدت داشته باشد دشمن خواهد داشت. اما اگر کسی خنثی باشد طبیعی است که دشمنی ندارد.
دکتر علیرضا اسلامی مبارزات شهید لاجوردی را برگرفته از دستورات الهی در قرآن و طبق نظر عالمان دینی دانست.

همرزم شهید لاجوردی در برنامه جهان آرا که از شبکه افق پخش شد، در خصوص علت دشمنی ها با شهید لاجوردی گفت: او مصداق دو آیه بود، یکی «یا ایها النبی جاهد الکفار و المنافقین واغلظ علیهم» و دیگری «اشدا على الکفار رحما بینهم» ؛ با دشمنان شدید بود و با دوستان رأفت داشت. او مصداق این آیه در عصر ما بود.

وی با اشاره به آغاز مبارزات این شهید با بصیرت یادآور شد: او در موتلفه اسلامی و در محضر امام از مبارزات سال 42 پرورش یافته بود، حضور شخصیتهایی همچون شهید بهشتی و شهید مطهری در موتلفه اسلامی در کنار امام، باعث شده بود اعتقادات در او بارور شود.

اسلامی افزود: ایشان از زندان که آزاد شد، سران مؤتلفه در منزل ایشان در چهار راه قنات جمع شدند برای تشکیل مجدد موتلفه اسلامی، این نشان می داد که او با همه شکنجه ها دست از مبارزه نمی کشد.

وی خاطر نشان کرد: لاجوردی در چهار حوزه مبارزه می کرد، نخست مبارزه با استکبار جهانی به ویژه آمریکا که در همان آغاز مبارزات، آنها علیه کاپیتولاسیون ایستادند و حسنعلی منصور را اعدام کردند و اولین زندان ایشان در آن جریان بود. همین طور چند سال بعد می بینیم که پس از مواضع امام و آیت الله سعیدی و ... که علیه اسرائیل اعلامیه داده بودند، در انفجار هواپیمایی ال عال اسرائیلی حضور جدی داشت و بخشی از زندانش به خاطر آن بود.

اسلامی مبارزه دوم شهید را با طاغوت، یعنی شاه بود دانست که از 42 تا 57 در جریان بود و در خصوص مبارزه سوم گفت: او قبل از انقلاب و در زندان مبارزه با تفکرات مارکسیستی و التقاط را شروع کرد و او از اولین نفراتی بود که انحراف منافقین را شناخت و بعد از انقلاب هم با گروهک ها مبارزه کرد. اگر بخواهیم با شرایط روز توضیح دهیم، او یک قاسم سلیمانی بود در آن وقت، اما علیه گروهک هایی که در داخل کشور بودند و با شرایط سخت تر و با حضور آنها در خانه ها.

وی افزود: بدون لشکر کشی و توپخانه و ... آنها را بازداشت کنند؛ می کوشیدند که اگر قابل هدایت هستند آنها را هدایت کنند و اگر نه مجازات. حدود 30 – 40 گروه بودند، مثل فرقان و منافقین، چریک های مختلف چپ، حزب توده و ... که بعضی از آنها مثل احسان طبری آمدند و اعلام کردند ما راه را اشتباه رفتیم. البته ایشان در وصیت نامه اش به گروهک های دیگری هم اشاره می کنند.

این پژوهشگر حوزه امنیت ملی دستاورد شهید لاجوردی در خصوص بازگرداندن عناصر فریب خورده را حاصل کار فرهنگی عمیق دانست که موجب بازگشت خیلی ها شد.

اسلامی با اشاره به حضور شهید لاجوردی در دوره مسئولیت و پس از آن در جبهه های هشت سال دفاع مقدس گفت: چهارمین حوزه نبرد وی حضور در جبهه ها علیه صدامیان و متجاوزان به خاک کشور بود.

او این حجم مبارزه خستگی ناپذیر را عامل افزایش دشمنی ها با وی دانست و افزود: شهید لاجوردی در حوزه های مختلف می جنگید و کسی که مجاهدت داشته باشد دشمن خواهد داشت. اما اگر کسی خنثی باشد طبیعی است که دشمنی ندارد.

https://shoma-weekly.ir/dGWym5