بین الملل

دست چدنی از دستکش مخملی بیرون زد

دیدار اوباما و نتانیاهو روشن کرد که آمریکا عزمی برای پایان دادن به دشمنی‌های خود با جمهوری اسلامی ایران ندارد و حتی تمایل ایران برای گفتگو را این گونه تعبیر می‌کند که تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره کشانده است. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا بار دیگر با تکرار لفاظی جنگ‌طلبانه واشنگتن علیه برنامه انرژی هسته‌ای ایران می‌گوید در قبال ایران هیچ گزینه‌‌ای حذف نخواهد شد.
امیر صابری- هر آنچه که درباره رفتارهای آمریکا تصور میشد، نقش برآب شد و همان دست چدنی باز هم بیرون زد تا نمایان شود که آمریکا در پی دستیابی به توافق عادلانه و منصفانه با جمهوری اسلامی ایران نیست.

دیدار اوباما و نتانیاهو روشن کرد که آمریکا عزمی برای پایان دادن به دشمنیهای خود با جمهوری اسلامی ایران ندارد و حتی تمایل ایران برای گفتگو را این گونه تعبیر میکند که تحریمها ایران را پای میز مذاکره کشانده است. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا بار دیگر با تکرار لفاظی جنگطلبانه واشنگتن علیه برنامه انرژی هستهای ایران میگوید در قبال ایران هیچ گزینه‌‌ای حذف نخواهد شد.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو، مدعی شد تحریم های آمریکا
ایرانی
ها را وادار به پذیرفتن مذاکره کرده است. اوباما، بار دیگر با تکرار لفاظی جنگطلبانه واشنگتن علیه برنامه انرژی هستهای ایران میگوید در قبال ایران هیچ گزینه‌‌ای حذف نخواهد شد. همه گزینه‌‌ها از جمله گزینه نظامی علیه ایران به قوت خود باقی است.

اوباما همواره یک طرفه خواهان رفتار عملگرایانه از سوی جمهوری اسلامی ایران است، در حالی که هیچ تغییری در سیاستهای خصمانه خود علیه مردم ایران ایجاد نمیکند و همچنان متکبرانه ودستوری با جمهوری اسلامی ایران سخن میگوید.

 

   واکنش محمد جواد ظریف

پس از این وزیر خارجه پرتلاش ایران در واکنش به این اظهارات در صفحه فیس بوک خود نوشت: رئیس جمهور اوباما نیازمند ثبات برای ارتقای اعتماد دوجانبه است. پشتک و وارو زدن اعتمادسوز است و از اعتبار ایالات متحده میکاهد. وی افزود: پیشفرض رئیس جمهور اوباما که ایران به خاطر تهدیدها و تحریمهای غیر قانونی مذاکره میکند، بیاحترامی به یک ملت، نادرست و زورگویانه است.

او همچنین آورده است: حرف های اوباما در این میان کاملا غیرقابل قبول بود و هیچ نشانی از نقشی که رئیس جمهور آمریکا باید برای حل موضوع
هسته
ای در کشورش ایفا نموده، و به جای دنباله روی از تندروها، رهبری کشورش را در این موضوع تاریخی بدست گیرد، نداشت. اما غیرقابل پیش بینی نبود. معلوم بود تلاش دارد نتانیاهو و برخی کشورهای عربی (که متأسفانه آنها هم برای جلوگیری از حل موضوع هسته ای با صهیونیست ها همداستان شده اند) را آرام کند.

 

  واکنش اشتون

حرکت زیگزاگی اوباما حتی صدای اشتون مسئول سیاست خارجی اروپا را که در نیویورک ابراز امیدواری کرده بود فضای مذاکره با ایران به سمت نتیجه گیری پیش برود نیز درآورد.

اشتون در واشنگتن در سخنانی منعطفانه گفت من می خواهم مذاکرات در ژنو را در فضایی مثبت پیش ببرم. رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت غرب باید در تمام جنبه ها تمایل و حسن نیت خود را نشان بدهد و مذاکره را پیش ببرد وانتظار مشابه از طرف مقابل داشته باشد.

نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا موفقیت در مذاکرات با ایران را بسیار پراهمیت دانست و گفت: ما در ژنو با آنها ملاقات می کنیم و من رهبری مذاکرات را بر عهده خواهم داشت. این فرصتی است برای اینکه در فضایی آرامتر از مجمع عمومی سازمان ملل متحد بنشینیم و روی آنچه ایران فکر می کند و پیشنهادهایی را که روبروی آنها گذاشته ایم، البته پیش روی مذاکره کننده قبلی و نه آقای ظریف، بررسی کنیم و ببینیم می توانیم کار را پیش ببریم یانه. اگر راهی وجود داشته باشد کار را پیش می بریم.

 

  تلاش کاخ سفید برای تعدیل مواضع غیرمنطقی اوباما

اما در پی اظهارات غیرمنطقی رئیس جمهور آمریکا که در دیدار با نتانیاهو بیان شد و واکنش تند وزیر خارجه ایران را به دنبال داشت، کاخ سفید در مقام توضیح برآمده است. به نوشته واشنگتن اگزمینر، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید بروز هرگونه تنش جدید میان ایران و آمریکا را رد کرده است.

 کارنی در پاسخ به ظریف که ادعای اوباما مبنی بر تغییر سیاست ایران در نتیجه تحریم ها را محکوم کرده بود، اظهارات اوباما را تعدیل کرده و گفته اعمال تحریم ها «تا حدی» و «به نوبه خود» سبب شده به جایی که اکنون هستیم، برسیم؛ اما در عین حال اشاره کرده روی کار آمدن یک دولت جدید در ایران که تمایل خود را به یافتن راه حلی دیپلماتیک و مبتنی بر گفتگو نشان داده نیز در این زمینه نقش آفرین بوده است. وی گفته تنها با حل و فصل
چالش
های موجود است که می توان در زمینه
هسته
ای به نتیجه رسید و موضع اوباما در این موضوع، محکم و استوار است.

 

 

https://shoma-weekly.ir/Z8ZcPC